Gå til innhold

oppvarming før styrketrening


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne trene med vekter hjemme. Det jeg gjorde på treningsstudio før var å løfte så mye jeg klarte 10 ganger, ta pause og så repetere to ganger til med 10 løft. Jeg kjørte biceps triceps skuldre bryst++. Før dette varmet jeg opp på sykkel ed 20 minutter sykling. Hvis jeg skal varme opp tilstrekkelig til å løfte på denne måten, men gjøre det på annen måte enn å sykle hvordan skal jeg da varme opp for at det skal være trygt å løte slik. Jeg vil helst redusere oppvarmingen til et minimum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ved å varme opp øker en kroppens temperatur, noe som gjør at muskulaturen blir mer tøyelig; dette forebygger strekkskader. Oppvarming forebygger ikke overtrening og senebetennelser. Oppvarmingen fører også til skjerpet bevissthet og konsentrasjon, som er med på å øke den mentale ytelsen som igjen er med på å øke prestasjonsevnen.

Oppvarmingen bør være aktiv, at man varmer opp ved å bruke musklene, og bør innledes forsiktig og gradvis, så etterhvert økes tempo, etterfulgt av lette tøyinger; hvor mye og hvor lang oppvarmingen er, er avhengig av hvilken form en er i, og hva den etterfølgende aktiviteten er.

Om du ikke vil bruke mye tid på det, så bør du være effektiv og bruke flest mulige muskelgrupper. Løpe på stedet kan du gjøre, hoppetau er supert å bruke før styrketrening, bokse og hoppe litt..

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid en halvtimes kondistrening før vekttrening; da er du varm, smidig og preparert for styrkeløft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører alltid en halvtimes kondistrening før vekttrening; da er du varm, smidig og preparert for styrkeløft.

Ja, men nei, dette blir ganske bakvendt. Kondistrening før styrketrening medfører tapping av glykogenlagrene, slik at man ikke klarer å yte såpass nær maks som man bør hvis man skal ha noe særlig uttelling av styrketreninga. Eneste oppvarminga jeg kjører før styrketrening er en fem minutters dynamisk tøying/oppmykningsdrill (samt oppvarmingssett for selve løftene).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja oppvarmingssett på redusert tyngde/belastning bør holde greit. De drevne (ikke jeg) varmer opp med slike, før de kjører hard styrke, og så runder av med en seig kondisøkt. Det er verken bra for innsatsen (glykogenlagrene) eller muskulaturen å bli slitt ut på oppvarmingen; da får du ikke optimal effekt av styrketreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nei, dette blir ganske bakvendt. Kondistrening før styrketrening medfører tapping av glykogenlagrene, slik at man ikke klarer å yte såpass nær maks som man bør hvis man skal ha noe særlig uttelling av styrketreninga. Eneste oppvarminga jeg kjører før styrketrening er en fem minutters dynamisk tøying/oppmykningsdrill (samt oppvarmingssett for selve løftene).

Kanskje du har rett, men denne typen trening funker veldig bra for meg. Jeg er muskuløs i utgangspunktet så det er ikke mye styrke som skal til for å opprettholde muskeldefinisjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja oppvarmingssett på redusert tyngde/belastning bør holde greit. De drevne (ikke jeg) varmer opp med slike, før de kjører hard styrke

Nettopp.

Verdensmestere i styrkeløft begynner gjerne oppvarminga med flere sett med bare stanga før de legger på en eneste skive. Hvis det er lurt for dem, er det nok lurt for oss andre også.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verdensmestere i styrkeløft begynner gjerne oppvarminga med flere sett med bare stanga før de legger på en eneste skive. Hvis det er lurt for dem, er det nok lurt for oss andre også.

Støtter denne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men nei, dette blir ganske bakvendt. Kondistrening før styrketrening medfører tapping av glykogenlagrene, slik at man ikke klarer å yte såpass nær maks som man bør hvis man skal ha noe særlig uttelling av styrketreninga. Eneste oppvarminga jeg kjører før styrketrening er en fem minutters dynamisk tøying/oppmykningsdrill (samt oppvarmingssett for selve løftene).

Nei og nei. Det er kun ved svært anstrengende trening glykogenlagrene blir brukt. Ikke ved vanlig oppvarming på sykkel eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei og nei. Det er kun ved svært anstrengende trening glykogenlagrene blir brukt. Ikke ved vanlig oppvarming på sykkel eks.

Brukt OPP ja. Det blir jo fortsatt brukt glykogen ved 20 min oppvarming på sykkel. Det betyr at det er mindre igjen å gå på til selve styrkeøkten. Ren matte.

Det kommer selvfølgelig an på hva slags mål man har med styrketreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppvarming er viktig. Som nevnt tidligere forebygger det skader, og det gjør at du kan trene mer effektivt.

Oppvarmingen deles opp i faser. Selv deler jeg den i tre.

Fase 1 - Generell oppvarming:

Her skal jeg få i gang blodomløpet, så dette blir kondisjonsøvelser. Jeg tar ikke alltid tiden, men trener til jeg kjenner at jeg er varm inne i kroppen. Kan tenke meg at jeg begynner rundt 70% av makspuls og øker gradvis mot 90%.

Fase 2 - Spesiell oppvarming:

Jeg varmer opp de store muskelgruppene jeg skal trene. Tar feks pushups, pushups der jeg bare bruker ryggen, spensthopp osv.

Avslutter med å tøye lett. 15-20 sek per muskelgruppe.

Fase 3 - Teknisk oppvarming:

Oppvarming på øvelsen jeg skal ta før jeg tar den. På knebøy tar jeg bare med stangen for å sørge for at løftebanen er riktig. Tar kanskje på lette vekter og varmer opp mer hvis det skal være en tung økt.

Teknisk oppvarming har jeg før alle øvelser som inkluderer en ny stor muskelgruppe. Eksempler på øvelser jeg varmer opp foran: Knebøy, markløft, benkpress, nedtrekk/roing (sett at jeg ikke har tatt noen tilsv. øvelser tidligere).

Totalt bruker jeg kanskje 15min på denne rutinen. Kunne kanskje brukt mer tid, men jeg heller ønsker ikke å sløse for mye tid på oppvarmingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...