Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Jeg sliter veldig mye med sosial angst, og den er så sterk at jeg ikke klarer å få meg venner, gå til byen osv engang. Jeg vt at beroligende piller ikke hjelper mot sosial angst i lengden, men hvis jeg drar til legen og spør om jeg kan få noen broligende piller, som jeg bare skal bruke i nødtilfeller? kommer ikke til å bruke det fast.. Spessielt fremføringer, sosiale sammenhenger osv. Jeg er forresten 16år, er det veldig usannsynlig at jeg kan få sånne piller da? det er så utrolig mye fremføringer, rollespill, sosiale ting (noe jeg ikke takler) på skolen, så det ender alltid med at jeg skulker og får stryk karakter. Hvis jeg klarer å komme meg til legen å spørre, hvor enkelt skriver leger slike piller ut? og hva skal jeg si..? er redd han ikke tar meg særiøst siden jeg er så ung.
Gjest gjestepesten Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Jeg vil på det sterkeste fraråde deg å begynne på beroligende medisin (selv om det bare er noe du tenker å bruke i enkelttilfeller) når du er så ung som du er. Jeg sliter selv med sosial angst, har gjort det i mange år, og prøver å begrense inntak av beroligende midler til det absolutt minimale. Hittil i år har jeg tatt èn tablett for eksempel. Vil råde deg til å få tak i Dr Bachs blomstermedisin, rescue remedy, en naturmedisin som har hjulpet meg ved flere anledninger. Du drypper et par dråper under tungen, og det har en nesten umiddelbar effekt.
Gjest fastlegen Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Legen bør absolutt ta deg seriøst - SÆRLIG - siden du er så ung. Beroligende (og vanedannede) piller er IKKE løsningen, men det finnes mye annet som hjelper, både medikamenter og psykologisk behandling. Dersom du føler at legen din ikke tar deg alvorlig, bytt lege. Eller snakk med helsesøster, helsestasjon for ungdom eller kontaktlærer på skolen (som kan formidle kontakt med ppt). Dette kan du få gjort noe med hvis du får riktig hjelp.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Takk for svar:) Jeg har allerede prøvd den naturmedisnen du snakket om, merket egentlig ikke noe effekt av den.. men takk likvel! Hva slags andre medisnener kan være aktuelle da? som man ikke blir avhengi av? vil helst ikke ha sånne piller som man går opp i vekt av..(som jeg har hørt noen antideppresiver gjør)
Asteria Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Hvorfor ikke prøve noen form for terapi? gruppeterapi? Selvhjelpsgrupper? Noen som driver med selvutvikling?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå