Gå til innhold

Får i meg for lite kalorier


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Dette høres nok ut som et luksusproblem for mange, men for meg er det likevel et problem. Jeg har problemer med å holde vekta mi oppe.

Jeg har melkintoleranse. Tidligere var melk en viktig proteinkilde og fettkilde for meg. Jeg brukte mye cottage chese, kesam, diverse yoghurter til mellommåltid meg egenlaget korn/frøblnading og hadde ost oppå kjøttpålegg som jeg egentlig ikke likte for å dekke over smaken og likevel få i meg protein. Det er ikke laktosen jeg reagerer på, så jeg kan ikke spise de laktosereduserte greiene.

Jeg er ganske pirkete i matveien. Liker best magert hvitt kjøtt, liker nesten ingen former for kjøttpålegg (bare magert løvtynnt kyllingpålegg), jeg liker ikke leverpostei eller fiskepålegg og tunfisk. Jeg liker heller ikke belgfrukter noe særlig og de gjør meg veldig oppblåst så jeg unngår det så langt jeg kan. Er ikke så glad i nøtter. Er usikker på om jeg tåler soya så godt, og liker få av de forskjellige erstattnignsproduktene for melk. Bruker en del i matlaging men klarer ikke å spise yoghurtvariantene feks.

Tidligere klarte jeg å holde vekten oppe siden jeg kunne bruke melk til å dekke over en del av smaker på ting jeg ikke likte og ellers fikk i meg en del protein og fett via det. Jeg har alltid vært slank men nå har jeg store problemer med å holde vekta oppe fordi all maten jeg liker er relativt kalorifattig mat(elsker kylling, grønnsaker, frukt, salater, grovt brød og knekkebrød) og jeg klarer ikke spise store nok mengder til å få i meg nok kalorier.

Jeg har forsøkt å lære meg og like en del ting av det jeg beskriver over, men klarte aldri å finne en måte å spise det på som jeg ikke syntes var ekkel. Jeg orker ikke å leve livet mitt med å spise mat som jeg syntes smaker motbydelig, fordi matglede er noe som er viktig for meg (har kjempa med å holde vekta oppe lenge og har ofte vært matlei og hata alt som innebar mat). Nå har jeg et godt forhold til mat, spiser mye god mat men får i meg for lite kalorier og er nå undervektig.

Det jeg lurer på er om noen her inne har smarte tips til kilder til både proteiner og fett. Jeg har tenkt å kjøpe inn proteinpulver, men vet av erfaring at jeg har problemer med å få disse i meg siden jeg er så prikete på dette med smak. Hva spiser feks vegetarianere som smaker noen lunde ok, for å få i seg nok fett og proteiner? Jeg tenkte at det finnes mange flinke folk her inne som kan mye om kosthold som kanskje har tips til meg om andre kilder til proteiner og fett som jeg ikke har fått med meg.

Jeg trives ikke som undervektig og vil legge på meg minimum 5 kilo for å nå en vekt jeg er komfortabel med. Jeg fryser mye og ønsker gjerne å ha litt mer å ta i på kroppen, men er ikke villg til å tvinge i meg selv mat jeg ikke liker for å nå dette målet. Å ha mat som en fiende er jeg ferdig med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytende kalorier?

Takk for tips.

Har du eksempler? Finnes det noe jeg kan blande i saft feks som ikke setter særlig med smak? Mannen min foreslo at jeg kunne få i meg litt rein olje men jeg syntes det hørte slitt ekstremt ut og var litt usikker på hvordan jeg skal klare å få i meg det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*Maja*_*

Jeg er intolerant til gjør og laktose. Reagerer også på en del grønnsaker og fruktsyrer. Jeg raste ned i vekt da jeg måtte kutte ut ost og sjokolade. Det er ikke så mange steder å hente inn igjen de kaloriene for meg, for både ost og sjokolade var kose mat.

Kostholdet mitt er også ekstremt sunt og kalorifattig, men da er det viktig å spise jevnt hele dagen av det du faktisk liker.

Jeg spiser Ryvita knekkebrød(som er eneste knekkebrødene hittil uten gjær), kokt skinke, remulade og egg(som brødmat pålegg) og en del havvregrøt. Spiser mye asiatisk mat(tåler kokosmelk) og det er jo masse kalorier å hente i ris. Spiser også en del grov pasta med svinekjøttdeig eller kyllingfilet. Spiser masse gulerøtter, druer, ango, honningmelon og supplerer med litt nøtter og tørket frukt.

Det var rart å måtte leve så sunt, men det er en vanesak og nå savner jeg verken ost eller sjokolade lenger. En må bare bruke fantasien litt mer når en lager middager.

Vekten min har gått ned med ca. 9 kilo totalt siden gjærintoleransen slo til, men den har ligget stabilt nå i flere månender. Jeg ser ikke underernært ut, og jeg trener 3-4 ganger i uka. Du må som sagt bare finne en balanse i kotsholdet ditt og spise oftere...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må som sagt bare finne en balanse i kotsholdet ditt og spise oftere...

Jeg spiser 4-5 ganger om dagen og trener 2-3 ganger i uka. Jeg ser nok snn og frisk ut, fordi jeg spiser sunt og får i meg mye vitaminer. Likevel er jeg ikke fornøyd med vekta mi, og lengter tilbake til de kiloene jeg endelig hadde klart å legge på meg etter mange år kamp for å øke vekta. Jeg vet jeg ser helt ok ut, har en BMI på mellom 18-19, men har en del muskler så jeg ser ikke sykelig tynn ut på noen måte.

Jeg spiser ofte, men ser at jeg spiser for lite kalorier i maten min. Jeg liker maten jeg spiser, koser meg med den og trives godt med å ha et så sunnt kosthold som det jeg har, maten smaker nydelig godt med mye friske og sunne råvarer. Det er lite jeg savner, men innser at jeg ikke kan gå ned mer i vekt og er redd for at jeg skal gå ned enda mer slik jeg spiser nå. Jeg har nok en stor forbrenning, siden jeg alltid har hatt problem med å holde vekta oppe selv når jeg spiste langt mer usunnt enn det jeg gjør nå...

Kanskje lunch med mer brunris hadde vært lurt, siden lunch med det begrensede utvalget av påleg jeg spiser fort blir kjedelig. Mannen min slanker seg så vi har lite fettholdig mat til middag, men lunch kan jeg jo lage bare til meg og ta med og ha i kokkosmelk etc feks. For tiden er det egg og beacon som er reddningen min, men det kan jeg jo fort bli lei av. Jeg er overbevist om at det finnes flere produkter på markedet (gjerne i kostholdsbutikker etc) som jeg ikke kjenner til som kunne være lure for meg, men jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne og har hatt en del misslykka forsøk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*Maja*_*

Kokosmelk er masse gode kalorier i...bruker det som erstatning for fløte i pastasauser, og lager en del kokosmelk baserte asiatiske retter. Jeg spiser masse Jasminris(elsker stikcy rice)og det er det mange verdifulle kalorier. Så er nok ikke dumt å f.eks lage lunsj basert på kyllingfilet og ris(steke det med en god sesamolje og grønnsaker)....

Min BMI er på 17, så det høres jo helt gærn't ut, men jeg har former og en sixpack. Spiser det jeg vil når jeg vil, men trener og spiser som sagt kjernesunt. Om du vil gå opp i vekt så er vel styrke en fin ting? Trener du noe vekter? Har sett mange som har fått gode resultater ved å trene harde vekter....ta i tillegg Weight Gainer produkter i tillegg til måltidene dine...

http://www.gymgrossisten.com/6/no/artiklar...CFc4K3godwgS2jg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du vil gå opp i vekt så er vel styrke en fin ting? Trener du noe vekter? Har sett mange som har fått gode resultater ved å trene harde vekter....ta i tillegg Weight Gainer produkter i tillegg til måltidene dine...

http://www.gymgrossisten.com/6/no/artiklar...CFc4K3godwgS2jg

Jeg har en del muskler, og ønsker ikke mer enn det jeg har egentlig. Trener mye pilates og syntes jeg har fått fin muskeltonus av det. Jeg ønsker egentlig mer fett på kroppen rett og slett. Liker ikke å ha så lite kurver som det jeg har nå.

Jeg skal se på en del av de proteindrikkene som ikke er basert på wehy-proteiner (melkeprotein). Har hørt at det skal finnes noen som ikke smaker så vondt, men som sakt jeg er velig kresen så jeg har ikke så store forhåpninger.

Ris og kokkosmelk er satt på handlelista.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jag var vegetarian i 8 år och vegan i ett så jag hoppas att jag har lite att komma med. :) Alla baljväxter såsom kikärtor, linser och olika sorters bönor är guld värt! Ganska energirikt plus att det innehåller en del protein också (fast kolhydraterna är ju dominerande).. För fettet så är det ju bara att göra en vinegrett eller någon annan dressing. :)

Jag var svårt sjuk i anorexi i många år också och på behandlingshemmet så var vi tvungna att äta en smörgås till varje måltid för att gå upp i vikt. Det kan ju vara ett alternativ? Eller att äta en lite dessert efter varje måltid, typ en frukt (banan, apelsin osv, mörk choklad, eller något annat som inte är alltför onyttigt, men ändå energirikt.

Det är också otroligt viktigt med mellanmål! Det var de stenhårda med på anorexikliniken. :P Ät minst 2 mellanmål om dagen, gärna tre. Och glöm för guds skull inte frukosten. Det som är ganska kul är att det är samma rekommendationer till någon som vill gå upp i vikt som till någon som vill gå ned i vikt (det handlar väl om balansen och anledningen till att många har problem med vikten är väl att de inte lärt sig hur man ska äta:P), den enda skillnaden är kaloriintaget.

Bra riktlinjer!

Frukost

Mellanmål

Lunch

Mellanmål

Middag

Kvällsmat

Om du kommer ihåg mellanmålen också så borde det inte vara några problem. Ett mellanmål kan ju vara en energibar, en smörgås, en fruktsallad osv. Låt fantasin flöda! Men nyckelordet är väl "ofta". Ät ofta! :)

Lycka till! Om du vill ha bättre råd och kanske mer konkreta för just din situation så borde du kanske gå till en dietist. De har ju mer erfarenhet av matallergier än vi på KG.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apoteket selger forskjellige næringsdrikker, både saftbaserte og melkebaserte. Ikke alle er like gode, men prøv deg litt frem. Noen av dem er fullverdige (inneholder det du trenger av fettsyrer, vitaminer osv.), og inneholder ca like mange kcal som et lite måltid (400 kcal). De er litt dyre, men kan være god hjelp. Jeg liker best den med cappuccino:) Tåler du nøtter? Spis i vei! Du kan også lage smoothie og ha i ei spiseskje smaksløs olje (f.eks rapsolje), det merker du ingenting til. Litt olje kan du også ha i ris, gryter, pasta, grøt osv. Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Apoteket selger forskjellige næringsdrikker, både saftbaserte og melkebaserte. Ikke alle er like gode, men prøv deg litt frem. Noen av dem er fullverdige (inneholder det du trenger av fettsyrer, vitaminer osv.), og inneholder ca like mange kcal som et lite måltid (400 kcal). De er litt dyre, men kan være god hjelp. Jeg liker best den med cappuccino:) Tåler du nøtter? Spis i vei! Du kan også lage smoothie og ha i ei spiseskje smaksløs olje (f.eks rapsolje), det merker du ingenting til. Litt olje kan du også ha i ris, gryter, pasta, grøt osv. Lykke til:)

Dette tipset med mer olje var bra. Spiser en del havregrynsgrøt og smothie så jeg skal teste å ha olje i disse.

Jeg taker også for tips over. Mye av det dere skriver gjør jeg allerede. Det er spesiellt kilder til fett og protein jeg er ute etter (og når jeg ikke har godt av å spise belgfrukter og ikke liker linser er desverre også det utelukket). Jeg skjønner at jeg er vanskelig og pirkete og takker for at dere forsøker å hjelpe meg likevel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette tipset med mer olje var bra. Spiser en del havregrynsgrøt og smothie så jeg skal teste å ha olje i disse.

Jeg taker også for tips over. Mye av det dere skriver gjør jeg allerede. Det er spesiellt kilder til fett og protein jeg er ute etter (og når jeg ikke har godt av å spise belgfrukter og ikke liker linser er desverre også det utelukket). Jeg skjønner at jeg er vanskelig og pirkete og takker for at dere forsøker å hjelpe meg likevel :)

Jeg hadde faktisk tenkt å foreslå dette med olje :jepp: Jeg brukte å lage meg smoothie med Udo's choise (http://www.power-nutrition.no/Fettsyrer/udos_choice.html), for den har alt mulig bra greier i seg.. Litt dyrere enn rapsolje tho. Men kanskje mer nytte for kroppen din? Spesiellt siden den har omega-3, og du får i deg lite fisk!

MEN jeg klarte ikke å ha altfor mye olje oppi, for den har litt smak. Men funket med 1 spiseskje uten at den smakte noe.. Du må vel bare prøve deg frem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det eneste kjøttpålegget du liker er magert kyllingpålegg. Hva med å smøre et godt lag med pesto eller ekte majones på skiva før du legger på et par skiver med kyllingpålegg? Kanksje ha på et par baconskiver? Da har du plutselig mange flere kalorier i ei brødskive enn du hadde i utgangspunktet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at det eneste kjøttpålegget du liker er magert kyllingpålegg. Hva med å smøre et godt lag med pesto eller ekte majones på skiva før du legger på et par skiver med kyllingpålegg? Kanksje ha på et par baconskiver? Da har du plutselig mange flere kalorier i ei brødskive enn du hadde i utgangspunktet :)

Det har du helt rett i. Jeg må bli flinkere til å gjøre sånn. Har nylig funnet pesto som ikke har parmesan i seg også, så den kan jeg jo spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...