Gå til innhold

Klage på tannbehandling


Gjest lillesol ii

Anbefalte innlegg

Gjest lillesol ii

Hei!

De siste dagene har jeg hatt smerter i og en rundt en tann som jeg rotylte i april hos en annen tannlege enn jeg vanligvis bruker.

Fikk i dag hastetime et annet sted og de så at den rotfyllingen som ble gjort ikke var "fullstendig." Tannlegen hadde ikke rotfylt helt nederst i to av røttene, men åpenbart forsøkt for nederst i den ene lå den en bit av det pusseverktøyet (?) de bruker. Der var det ikke fylt på noe, og området har blitt betent. (var vel også betent.)

Antibiotika nå, og har blitt henvist videre til spesialist.

Tannlegen mente dette kom til å bli ganske dyrt, og jeg er student :/

Hvilke rettigheter har jeg i forhold til den første tannlegen?

Syntes det er kjipt å måtte betale mye penger for en feil tannlegen har gjort! Og jeg vil heller ikke tilbake dit, har hatt en rotfylling tidligere også, hos en annen tannlege, og det var en kjapp, grei affære. Her lå jeg i over to timer og det var vondt hele veien. :/ Vet ikke hva jeg skal gjøre nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_melle_*

Hei!

Dette er nok ikke det du vil høre, men det er et realistisk svar.

Du kommer neppe noen vei med å klage på denne saken.

Frakturerte filer under rotfyllingen er dessverre noe som skjer alle tannleger iblant, og så lenge den forrige tannlegen ikke har en svært unormal høy prosentandel filfrakturer, som tilsier at han gjør noe feil, er det ikke noe du vil få medhold i.

Dette er dessverre en av risikofaktorene ved rotfyllinger. Ofte viser det seg at det likevel går bra, til tross for at deler av instrumentet står fast i tannen. Det kan være en av årsakene tannlegen ikke nevnte dette for deg også, at han ikke ville engste deg unødig, heller observere tannen underveis.

At rotfyllingen er noe kort, kan også skyldes flere årsaker, som f.eks vanskelig anatomi i tannen din, eller at instrumentet som knekte sto i veien for å fylle helt ned.

Det er klart dette er sure penger, men det skal også sies at rotfyllinger som er gjort helt perfekte, også i noen tilfeller (5-10%) ender opp med betennelse, som hos deg. Med andre ord er det ikke sikkert selve instrumentet som står i roten din, er årsaken til betennelsen (selv om det øker sjansen for det).

For å få medhold i en klagesak, kreves det dokumentasjon for at behandlingen er gjort uforsvarlig, altså må det vise at tannlegen har flere dårlige rotfyllinger enn gjennomsnittannlegen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

De siste dagene har jeg hatt smerter i og en rundt en tann som jeg rotylte i april hos en annen tannlege enn jeg vanligvis bruker.

Fikk i dag hastetime et annet sted og de så at den rotfyllingen som ble gjort ikke var "fullstendig." Tannlegen hadde ikke rotfylt helt nederst i to av røttene, men åpenbart forsøkt for nederst i den ene lå den en bit av det pusseverktøyet (?) de bruker. Der var det ikke fylt på noe, og området har blitt betent. (var vel også betent.)

Antibiotika nå, og har blitt henvist videre til spesialist.

Tannlegen mente dette kom til å bli ganske dyrt, og jeg er student :/

Hvilke rettigheter har jeg i forhold til den første tannlegen?

Syntes det er kjipt å måtte betale mye penger for en feil tannlegen har gjort! Og jeg vil heller ikke tilbake dit, har hatt en rotfylling tidligere også, hos en annen tannlege, og det var en kjapp, grei affære. Her lå jeg i over to timer og det var vondt hele veien. :/ Vet ikke hva jeg skal gjøre nå!

Denne saken hadde jeg sjekket med Forbrukerrådet.

Det er en skam at tannlegene kan holde på som de vil - uten å måtte stå til ansvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

hei! jeg ser at dette er en gammel tråd, men har du fått noen videre svar i saken? jeg er nemlig i samme situasjon selv, og vet ikke hva jeg skal gjøre! tips hadde vært topp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...