Gjest Gjest_Bjørg_* Skrevet 18. februar 2010 #1 Skrevet 18. februar 2010 Har prøvd å skrive tale, dikt og sang til min kjære, men får ingen av delene ikke til!! Han fortjener virkelig å få noen gode ord på bryllupsdagen sin, men jeg klarer det ikke.. Noen som har prøvd slike profesjonelle sangskrivere på nettet?? Har jo selvfølgelig mest lyst til å gjøre det selv, men begynner å vurdere om jeg må overlate det til noen som kan det.. Blir veldig glad dersom noen vil fortelle om deres erfaringer!
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #2 Skrevet 18. februar 2010 Må det virkelig være et dikt, en sang eller en tale? Har du forsøkt å skrive ned det du tenker og føler, rett fra hjertet, uten å tenke på formen? Kanskje det hjelper. Det kan høres ut som at du har hengt deg opp i hvordan det skal skrives, istedenfor hva du faktisk vil si til han. Hvis du ikke vil "bare si det", så kan det hende at en skriveprosess der du bare får alt ut av hodet vil hjelpe deg videre på veien. Bare et forslag
Grønt blad Skrevet 18. februar 2010 #3 Skrevet 18. februar 2010 Jeg kan ikke noe om det å skriver taler, dikt og sanger, men vet at noe av det som mange sliter med i en skriveprosess er å komme i gang. Jeg vil anbefale deg å først bruke fem minutter på å skrive ned hva som helst om ham og ting du ønsker å si i talen. Det første som faller ned i hodet på deg. Stikkord, halve setninger, hele setninger. Hva som helst. Ikke tenk på form, formuleringer og lignende, bare skriv det ned. Press deg selv til å ikke ta pennen av papiret (ev. ta fingrene vekk fra tastaturet). Ha på en alarm/kjøkkenur som piper etter nøyaktig fem minutter. Det vil legge press på deg. Deretter leser du gjennom det du har skrevet noen ganger, trekker ut det viktigste og begynner å skrive mer ordentlig. Hva faller mest naturlig for deg? Et dikt? Eller en tale? Det kan også være lurt å lese andre dikt/taler som har blitt skrevet til samme formål som det du skal ha, og som kan få tankeaktiviteten i gang og gi følelsen av hvordan en god tale /godt dikt kan være. Kanskje du kan "stjele" et par formuleringer? Prøv å skrive en tekst. Les igjennom. Legg den gjerne bort og ta den fram en eller flere dager senere. Les igennom på nytt og jobb med teksten. Les gjerne teksten høyt for deg selv. Da vil du oppdage ting du ikke legger merke til når du leser inni deg. Håper du fikk noen tips her. Å skrive en tale eller dikt er ikke like enkelt og naturlig for alle. Mange er veldig selvkritiske. Du skriver nok bedre enn det du selv tror. Jeg tror mannen din setter mye større pris på et dikt/ tale skrevet av deg, enn et dikt/tale skrevet av en profesjonell. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #4 Skrevet 18. februar 2010 Ikke bestill noe slikt - da må du heller la være å si/gjøre noe. Å bestille en sang/dikt/tale fra en fremmed synes jeg er frekt mot brudgommen. Også så innmari teit og kleint det er med sanger i bryllup, da... :-S
hegejenta30 Skrevet 18. februar 2010 #5 Skrevet 18. februar 2010 Jeg kan ikke noe om det å skriver taler, dikt og sanger, men vet at noe av det som mange sliter med i en skriveprosess er å komme i gang. Jeg vil anbefale deg å først bruke fem minutter på å skrive ned hva som helst om ham og ting du ønsker å si i talen. Det første som faller ned i hodet på deg. Stikkord, halve setninger, hele setninger. Hva som helst. Ikke tenk på form, formuleringer og lignende, bare skriv det ned. Press deg selv til å ikke ta pennen av papiret (ev. ta fingrene vekk fra tastaturet). Ha på en alarm/kjøkkenur som piper etter nøyaktig fem minutter. Det vil legge press på deg. Deretter leser du gjennom det du har skrevet noen ganger, trekker ut det viktigste og begynner å skrive mer ordentlig. Hva faller mest naturlig for deg? Et dikt? Eller en tale? Det kan også være lurt å lese andre dikt/taler som har blitt skrevet til samme formål som det du skal ha, og som kan få tankeaktiviteten i gang og gi følelsen av hvordan en god tale /godt dikt kan være. Kanskje du kan "stjele" et par formuleringer? Prøv å skrive en tekst. Les igjennom. Legg den gjerne bort og ta den fram en eller flere dager senere. Les igennom på nytt og jobb med teksten. Les gjerne teksten høyt for deg selv. Da vil du oppdage ting du ikke legger merke til når du leser inni deg. Håper du fikk noen tips her. Å skrive en tale eller dikt er ikke like enkelt og naturlig for alle. Mange er veldig selvkritiske. Du skriver nok bedre enn det du selv tror. Jeg tror mannen din setter mye større pris på et dikt/ tale skrevet av deg, enn et dikt/tale skrevet av en profesjonell. Lykke til! Gode tips til oss alle dette jo! Hadde ikke tenkt å holde noen "tale" til min kjære da jeg fryktet hvordan skrive den - etter å ha lest dette ble jeg nesten inspirert jo! Du får det til å virke så enkelt!
Gjest Gjest_Bjørg_* Skrevet 18. februar 2010 #6 Skrevet 18. februar 2010 Jeg kan ikke noe om det å skriver taler, dikt og sanger, men vet at noe av det som mange sliter med i en skriveprosess er å komme i gang. Jeg vil anbefale deg å først bruke fem minutter på å skrive ned hva som helst om ham og ting du ønsker å si i talen. Det første som faller ned i hodet på deg. Stikkord, halve setninger, hele setninger. Hva som helst. Ikke tenk på form, formuleringer og lignende, bare skriv det ned. Press deg selv til å ikke ta pennen av papiret (ev. ta fingrene vekk fra tastaturet). Ha på en alarm/kjøkkenur som piper etter nøyaktig fem minutter. Det vil legge press på deg. Deretter leser du gjennom det du har skrevet noen ganger, trekker ut det viktigste og begynner å skrive mer ordentlig. Hva faller mest naturlig for deg? Et dikt? Eller en tale? Det kan også være lurt å lese andre dikt/taler som har blitt skrevet til samme formål som det du skal ha, og som kan få tankeaktiviteten i gang og gi følelsen av hvordan en god tale /godt dikt kan være. Kanskje du kan "stjele" et par formuleringer? Prøv å skrive en tekst. Les igjennom. Legg den gjerne bort og ta den fram en eller flere dager senere. Les igennom på nytt og jobb med teksten. Les gjerne teksten høyt for deg selv. Da vil du oppdage ting du ikke legger merke til når du leser inni deg. Håper du fikk noen tips her. Å skrive en tale eller dikt er ikke like enkelt og naturlig for alle. Mange er veldig selvkritiske. Du skriver nok bedre enn det du selv tror. Jeg tror mannen din setter mye større pris på et dikt/ tale skrevet av deg, enn et dikt/tale skrevet av en profesjonell. Lykke til! Så snill du er som tok deg tid til å skrive alt det!! Du er god,du..
Frøken Mitzi Skrevet 19. februar 2010 #8 Skrevet 19. februar 2010 Mange gode tips over her ja! Og om du ikkje får ned så mange ord, kanskje du kan kombinere det med å lage ein liten video til han, eller berre ei enkel bildeframvising av dokke to...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå