Gå til innhold

Riktig BMI som gravid

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har blitt gravid!

Jeg ønsker å være så sunn som mulig under hele svangerskapet. Når det gjelder vekt har jeg hatt perioder med overvekt. Jeg ønsker å holde en sunn vekt som gravid, men gjelder den samme BMI-skalaen for gravide som andre? Det er jo naturlig å bli litt tykkere

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Energimessig så trenger ikke friske kvinner noe høyere inntak av kalorier i de to første trimesterne. Dermed så trenger du ikke p endre på kostholdet ditt mtp på energi, men heller fokusere på å få i deg nok folat, jern, kalsium, vit D og essenielle fettsyrer. Gode fiberkilder er særs viktig, særlig fordi kvinnens fordøyelsessystem blir litt tregere ut i svangerskapet. Dette gjøes for at næringsopptaket for fosteret skal optimeres.

I siste trimester så økes det gjennomsnittlige energibehovet med ca 200-300 kcal per dag, litt avhengig av hvor mye aktivitet den enkelte klarer å opprettholde, fosterets utviklingrate og formen ellers.

Hvis du sliter litt med overvekt, pass på å beveg deg så mye som mulig så lenge det ikke er ubehagelig. Kvinner som er i form og trener aktivt har lettere fsdsler, mer normalvektige fostre og mindre komplikasjoner generelt. De kommer seg også fortere etter fødselen.

Du skal ikke spise for to, men endre kostholdet ditt slik at du ivaretar hele kroppen, men vær obs på hvilke vitamineraler det er et økt behov for :)

Gjest bmi my ass
Skrevet
Jeg har blitt gravid!

Jeg ønsker å være så sunn som mulig under hele svangerskapet. Når det gjelder vekt har jeg hatt perioder med overvekt. Jeg ønsker å holde en sunn vekt som gravid, men gjelder den samme BMI-skalaen for gravide som andre? Det er jo naturlig å bli litt tykkere

Hvis du vil være så sunn som mulig, så vær så sunn som mulig, og glem BMI. BMI har ingenting med sunnhet å gjøre.

Spis sunt og vær i bevegelse.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...