Gå til innhold

Hvordan motivere mannen sin?


Gjest Gjest_Torunn_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Torunn_*

Jeg har en mann som er blitt noe større det siste halvåret. Han er overvektig, og er blitt litt ekstra rund rundt magepartiet. Problemet hans er at han aldri blir mett:

Frokost og lunsj:

Hva han spiser til frokost og lunsj har jeg ikke kontroll på, for da er jeg på jobb.

Middag:

Han spiser 1-3 porsjoner avhengig av hva vi har til middag. Er det fisk spiser han gjerne 1 porsjon (han hater fisk), er det taco spiser han gjerne 3 porsjoner eller mer. Suppe mener han at man ikke blir mett av, og da blir det som oftest tilbehør med suppe og ikke omvendt. Middagen spiser vi ca. 17:00/17:30.

Kveldsmat:

I 8-tiden spiser han som regel 3 skiver med kaviar/salami på, og tar seg gjerne 2 skiver til i 11-tiden.

Helg:

Vi pleier å kjøpe inn litt snacks i helgene. Og da pleier vi å ha en skål med chips stående på bordet som alle (3) kan forsyne seg av. Men som regel er det kun han som forsyner seg av det, for vi andre er ikke like begeistret for chips. Han er også VELDIG glad i godteri. Han får litt på lørdagen (høres jo ut som en unge jo), og knabber også litt godteri fra datteren vår sin pose (slemme mannen). I løpet av helgen går det ihvertfall 2 store flasker med brus.

Når jeg er i butikken og handler mat, har jeg ingen problemer med å gå forbi chips og godteri. Blir han med, ser handlevognen straks mye usunnere ut. Jeg gidder ikke å sitte barnevakt for min egen mann. Men skulle så gjerne sett at han spiste litt mindre og mye sunnere. Så derfor spør jeg deg:

Hvordan kan jeg motivere mannen min til å spise bedre og sunnere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den umiddelbare løsningen ser jo ut til å være å bare ha fisk til middag. :gjeiper:

Han er et voksent menneske, og vil sannsynligvis bli trassig og tverr hvis du prøver å leke barnepike/mamma for ham i matveien. Den beste løsningen er hvis han blir indre motivert for en sunnere livsstil, i motsetning til ytre motivasjon (du bruker pisk og gulrot for å få ham til å spise sunnere).

Jeg foreslår følgende:

1) Når folk krangler, særlig ektepar eller samboere, bruker de ofte tiden den andre snakker på å forberede motargumentene i stedenfor å høre på hva den andre faktisk sier. En metode for å motvirke dette kan være denne: Før man begynner diskusjonen blir man enige om en gjenstand, f. eks. en tennisball, og at bare den som har denne ballen kan snakke. Part A legger fram situasjonen slik h*n oppfatter den, deretter får part B ballen. Da skal B gjenfortelle As versjon. Hvis A ikke synes B har fått med seg alt får A tilbake ballen, sier hva B glemte/utelot, deretter får B ballen tilbake og skal på nytt beskrive situasjonen slik A oppfatter den. Det er ikke meningen at B skal være enig i det A sier, men B skal ha fullt overblikk over hvordan A oppfatter situasjonen. Deretter snur dere rollene.

2) Hans nåværende livsstil gir ham økt risiko for en mengde livsstilssykdommer: Diabetes, hjerte- og karsykdommer, diverse kreftformer osv. Vi mennesker er så dumt konstruert at selv om vi vet dette så har mange en god evne til å fortrenge slikt. Det virker sterkere å lese beretningen til en som har vært overvektig og fått en eller flere slike sykdommer. Aller sterkest virkning har det om en som man kjenner godt blir syk. Du får tenke etter om du vet om noen dere kjenner som du kan bruke som skrekkeksempel.

3) En annen ting er jo at overvekt og dårlig form gjør ham uattraktiv å se på. Det er en viss fare forbundet med å framføre dette argumentet, du kan risikere at han går helt i forsvarsposisjon, blir deprimert og trøstespiser enda mer.

4) Jeg vil tro at han til en viss grad er klar over at søppelmaten han spiser er usunn og skadelig, men jeg tror ikke han er klar over hvor farlig det er. Du kan jo prøve å regne ut omtrent hvor mye sukker han får i seg i løpet av en uke, avhenger sterkt av om han drikker sukkerholdig brus eller lightbrus. Søk litt på nettet og finn noen artikler om hvor skadelig rørsukker i store mengder er.

5) Uansett hvilke argumenter du bruker så er det viktig at du understreker at du ønsker at han skal endre livsstil fordi du er glad i ham og gjerne vil ha ham sunn og frisk i mange år til. Du skriver ikke hvor overvektig han er. Hvis BMI'en begynner å nærme seg 30 er det stor sjanse for at han ikke vil leve lenge nok til å se datteren deres bli voksen, avhengig av hvor gammel datteren deres er nå, jeg får inntrykk av at hun er ganske liten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere noe med matmengdene..Å spise 3 fahitas med taco, eller tre brødskiver er ikke mye, det anser jeg som normalt. :) Samme med godis. Jeg spiser i alle fall en stor pose med chips, sikkert minst en hel sjokolade og drikker en til to flasker brus i løpet av helgen. Men likevell er jeg slank og sunn. Spiser sunn mat i hverdagene, og trener mye. Så kanskje hadde det vært en fordel å heller motivere han til økt aktivitet? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare kommentere noe med matmengdene..Å spise 3 fahitas med taco, eller tre brødskiver er ikke mye, det anser jeg som normalt. :) Samme med godis. Jeg spiser i alle fall en stor pose med chips, sikkert minst en hel sjokolade og drikker en til to flasker brus i løpet av helgen. Men likevell er jeg slank og sunn. Spiser sunn mat i hverdagene, og trener mye. Så kanskje hadde det vært en fordel å heller motivere han til økt aktivitet? :)

Enig med dette innlegget, synes ikke han spiser noe mye samt at å heller motivere til økt aktivitet er bedre! Ta med deg hele familien på spaser/jogge/sykkel-turer. Gi han ett medlemsskap på ett treningssenter, om du trener på ett så kan dere trene sammen evt. Ikke bare press på han, men gjør det sammen!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke glem at menn SKAL spise mer enn oss kvinner. Men dersom snopet er et problem, så kan du kanskje bruke deg selv som unnskyldning? Det er jo så vanskelig å holde seg unna når det er i hus... (nå har du kanskje bevist det motsatte, men...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...