Gå til innhold

Greit å gi penger som gave?

Fremhevede innlegg

Gjest regine ii
Skrevet
Mine egne barn vil heller ikke få penger dersom de velger å konfirmere seg.

Dream on! du kan ikke bestemme hva gjestene skal gi...... Mange gir penger til konfirmasjon, hadde sjøl en i fjor, og jada, ga kreative tips til hva gjestene kunne gi. Likevel ble det altså en del penger - helt uavhengig av hva jeg sa. Ettersom det var konfirmanten som skulle feires, så jeg heller ingen grunn til å "ta" pengene i etterkant...

Ellers er jeg ganske ambivalent til pengegaver i bryllup. Sier brudeparet at de ønsker seg penger fordi de har alt de trenger, syns jeg det er tull. I mitt hode ønsker man seg da ingenting. Sier de derimot at de ønsker seg penger fordi de skal bygge hus/til bryllupsreise/møbelbutikk etc. så syns jeg det er greit. DA har de en plan med pengene - og alle vet hva bryllupsgavene går til. Å gjøre det på denne måten er forøvrig ganske vanlig i andre land.... men vi har jo fasiten her i Norge på hvordan ting SKAL være, uansett... :gjeiper:

Videoannonse
Annonse
Gjest Liv Ingrid (TS)
Skrevet
Og folkens...kan vi ikke bare være enige om å være uenige? I hvor mange tråder skal det krangles om dette temaet? Ts lurte jo bare på hvor mye hun skulle gi :)

Takk ;)

Ellers er jeg ganske ambivalent til pengegaver i bryllup. Sier brudeparet at de ønsker seg penger fordi de har alt de trenger, syns jeg det er tull. I mitt hode ønsker man seg da ingenting. Sier de derimot at de ønsker seg penger fordi de skal bygge hus/til bryllupsreise/møbelbutikk etc. så syns jeg det er greit. DA har de en plan med pengene - og alle vet hva bryllupsgavene går til. Å gjøre det på denne måten er forøvrig ganske vanlig i andre land.... men vi har jo fasiten her i Norge på hvordan ting SKAL være, uansett... :gjeiper:

Ja, dette brudeparet ønsker seg jo møbler. Det er derfor de ønsker seg penger eller gavekort (vet ikke helt hvordan de formulerer seg ennå), fordi det ikke er så lett å sette opp vaskemaskin på ønskelisten.

Så diskusjonen om hvorvidt man skal gi vekk penger eller ikke blir litt utenfor tema, føler jeg ;)

Men var interessant lesning, for all del :) Føler jeg er litt enig med begge sider i denne saken. Alt avhenger vel av hvordan man forumlerer seg. Jeg hadde nok blitt litt oppgitt hvis noen sa rett ut at de skulle bruke pengene på å dekke middagen i bryllupet. Ellers så synes jeg jo penger/gavekort er helt ok.

Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg hadde aldri trodd at jeg skulle ønske meg penger i bryllupsgave, men nå gjør jeg det likevel.

Vi har alt vi trenger til huset, vi trenger egentlig ingenting. Vi flyttet i fjor og til sommeren skal vi kaste oss over hagen, derfor ønsker vi oss penger til hagefond. Skulle gjerne ønsket meg epletre, plommetre osv, men ikke 12 epletrær. Tenkte det kunne vært litt koselig å tenke på at vi fikk hagen i bryllupsgave. Vi har barn og dette er det stedet hvor vi har tenkt å slå oss til ro :)

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes faktisk det er helt greit å ønske seg (og gi) penger hvis det er til relativt konkrete ting, som interiør, hage (koselig, jeg ville gjerne gitt et tre), reise osv. Det beste da er gavekort, men hvis man ikke har sett seg ut å handle i en bestemt butikk ennå tror jeg ikke jeg hadde reagert på at det ble ønsket bidrag til f eks "interiørkontoen". Å bare ønske seg penger helt generelt synes jeg er litt kjipt, og hvis jeg hadde fått vite at det var for å dekke bryllupsfesten hadde jeg nok lurt... Jeg er helt enig med de som sier at om man ikke har råd til å arrangere festen, bør man ha et mindre selskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...