Gå til innhold

Greit å gi penger som gave?

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
Nei, jeg er ikke interesserti å fylle opp BSU-kontoen eller betale ned på billånet eller bryllups-forbrukslånet til brudeparet. Ergo gir jeg ikke penger.

De kan fint fylle opp BSU-kontoen sin selv ved å ha et billigere bryllup eller utsette bryllupsfesten til de har råd til begge deler. Handler om brudeparets prioriteringer, det. Det korster jo tross alt omtrent ikke en fjert å gifte seg - det er den store festen som koster.

Penger er i min verden ikke gaver. har brudeparet en god og fyldig ønskeliste i alle prisklasser, slipper de for øvrig å få masse møkk som du kaller det. Å kalle det andre har lagt mye tid og penger ned i for møkk, er for øvrig fryktelig respektløst, og man bør se litt nærmere på egne holdninger.

At dette brudeparet fikk mye annet enn penger, viser vel at jeg er langt fra den eneste som ikke gir bort penger til annet enn veldedighet.

Alvorlig talt er smaken som baken, delt. Du kan syntes du har lett deg i hel etter den perfekte gave, men det er ikke sikkert noen andre liker den.

Forøvrig burde jo kanskje du se på egne holdninger som konsekvent ikke gir penger, selv om det er det eneste brudeparet ønsker seg for.eks.

Spør deg selv, er det egentlig en gave når du gir vekk noe fordi du har bestemt at slik skal det være, når ingen andre har noen som helst ønske om den?

Om jeg mener at søppelkassegreier er flott moderne kunst, er det da riktig av meg å dele det ut til andre som ser på det som søppel fordi jeg selv blir fornøyd?

Er formålet med gaven å gi noe folk ønsker seg, har brukt for og setter pris på? Eller er formålet slik det kan virke på deg å lempe krims krams fra forskjellige steder som en syntes er pent over på andre?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Som sagt så er en ønskeliste en pekepinn på hva brudeparet ønsker seg, og jo fyldigere ønskeliste de har, jo mindre er sjansen for at de får noe som krasjer med ønskene.

Ønsker de seg kun penger, må de regne med å få mye rart. Da jeg slett ikke er eneste som ikke ser på penger som en gave.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
At dette brudeparet fikk mye annet enn penger, viser vel at jeg er langt fra den eneste som ikke gir bort penger til annet enn veldedighet.

Forresten. Jeg sa at de satt opp disse listene, og ønsket seg ikke penger pga signaler fra foreldre, tante og onkler osv som var så negative til å sette opp bidrag til hus og bil og slikt.

Så selvfølgelig fikk de ikke noe, all den tid de ikke satt opp noe ønske om å få penger siden det var "feil".

Fikk du penger til konfirmasjonen forresten? Brukte du dem, eller gav du dem vekk til veldedighet? Eller ønsket du deg bare "ting"? Vil du også nekte egne barn å ønske seg penger til konfirmasjonen, og ikke gi penger til dem?

Skrevet
Alvorlig talt er smaken som baken, delt. Du kan syntes du har lett deg i hel etter den perfekte gave, men det er ikke sikkert noen andre liker den.

Forøvrig burde jo kanskje du se på egne holdninger som konsekvent ikke gir penger, selv om det er det eneste brudeparet ønsker seg for.eks.

Spør deg selv, er det egentlig en gave når du gir vekk noe fordi du har bestemt at slik skal det være, når ingen andre har noen som helst ønske om den?

Om jeg mener at søppelkassegreier er flott moderne kunst, er det da riktig av meg å dele det ut til andre som ser på det som søppel fordi jeg selv blir fornøyd?

Er formålet med gaven å gi noe folk ønsker seg, har brukt for og setter pris på? Eller er formålet slik det kan virke på deg å lempe krims krams fra forskjellige steder som en syntes er pent over på andre?

For å slippe unna dette er det jo bare å ha en ønskeliste.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
For å slippe unna dette er det jo bare å ha en ønskeliste.

Det er langt i fra alle som holder seg til ønskelister, uansett hva som står på dem.

For mange er dette fordi de er smaksdommere, og takler ikke å gi vekk noe i gave som ikke gjenspeiler dem selv, og de er mer opptatt av seg selv enn den som skal motta gaven.

Disse kunne egentlig bare gitt det som de egentlig ønsker å gi: Et innrammet bilde av seg selv.

Skrevet

Jeg hadde ikke ønskeliste da jeg konfirmerte meg. Ikke fikk jeg penger av gjestene mine, heller, men varige ting. Mine egne barn vil heller ikke få penger dersom de velger å konfirmere seg.

Ellers vil de aller fleste sette stor pris på en god og utfyllende ønskeliste til bryllup. Har man ikke det, må man regne med at folk kjøper noe som de selv liker.

Skrevet

Jeg er hjertens enig med Wadjet i at en ikke gir penger!

Jeg synes også en kan tenke utenfor den vanlige "rammen" med servise og kjøkkenutstyr. Jeg har sett ønskelister der det har stått både telt, fiskestenger, sykkelhjelmer og snekkerverktøy. Det går an å være kreativ :)

Gavekort på forretninger etter brudeparets ønske (f.eks møbel- eller elektrokjeder fordi de trenger bidrag til ny sofa eller TV) kan også jeg til nød være med på.

Dessuten: når mange sier at de ønsker seg penger fordi de allerede har alt de trenger: da trenger de søren ikke penger, heller!

Skrevet

dette her minner meg om julegave problemet. jeg og typen øsnket oss penger forde vi lever på ETT ROM, men visse folk klarte ikke å ta hensyn til dette og kjøpte i steden masse crap til oss. dette har ført til vi sitter i ett overfylt rom med masse dritt vi ikke kommer til å bruke. er det rart overbruket til menneske bare øker når folk kjøper så mye dritt som bare blir kastet??

Skrevet

Hva er forskjell på å gi penger til f.eks BSU og bolig og det å gi en vaskemaskin, en del til bestikket eller what not? Du "sponser" jo brudeparet uansett.

Mvh Yvonne :heiajente:

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
Hva er forskjell på å gi penger til f.eks BSU og bolig og det å gi en vaskemaskin, en del til bestikket eller what not? Du "sponser" jo brudeparet uansett.

Forskjellen i enkeltes øyer er at de skal gi en gave som skal være fra dem. Og enkelte ser etter denne gaven hjemme hos brudeparet også, for gaven er personlig osv.

Det handler ikke om å gi brudeparet en gave, eller å sponse dem eller hjelpe dem på noe slags vis. Det handler om at enkelte folk er mer opptatt av seg selv, selv når de skal liksom være gavmilde, enn de som de gir til.

Skrevet
Det er langt i fra alle som holder seg til ønskelister, uansett hva som står på dem.

For mange er dette fordi de er smaksdommere, og takler ikke å gi vekk noe i gave som ikke gjenspeiler dem selv, og de er mer opptatt av seg selv enn den som skal motta gaven.

Disse kunne egentlig bare gitt det som de egentlig ønsker å gi: Et innrammet bilde av seg selv.

Så alle som ikke gir penger har dårlig smak og evner ikke å bruke en ønskeliste? Du må ha en rar omgangskrets.

Skrevet

Jeg gir helst ikke gavekort, heller, med mindre det gjelder til reiser, kunst eller andre opplevelser eller strengt personlige ønsker.

Deler av et servise eller bestikkserie er da en fysisk gave.

Gjest Gjest_..._*
Skrevet
Jeg gir helst ikke gavekort, heller, med mindre det gjelder til reiser, kunst eller andre opplevelser eller strengt personlige ønsker.

Deler av et servise eller bestikkserie er da en fysisk gave.

Sedler og kronestykker er også en fysisk gave som er av en viss verdi, akkurat som en gaffel :ler:

Artig at du viser akkurat hva jeg snakker om, når du sier at du gir ikke vekk gavekort heller på ting som du ikke finner for godt å gi vekk gavekort på, passer fint for en liten smaksdommer som deg?

Skrevet

:roll:

Gavekort er like lite presist som penger. Og jeg gir helst ikke ned i det store sluket til folk. Sedler og mynter er ikke ting jeg har kjøpt til brudeparet.

Dersom folk absolutt vil ha penger i "gave" får de heller be om donasjon til dagligforbruket, da. For det er jo nettopp det det er!

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet

Gavekort er like lite presist som penger. Og jeg gir helst ikke ned i det store sluket til folk. Sedler og mynter er ikke ting jeg har kjøpt til brudeparet.

Dersom folk absolutt vil ha penger i "gave" får de heller be om donasjon til dagligforbruket, da. For det er jo nettopp det det er!

La oss si at brudeparet ønsket seg kunst, som et investeringsobjekt som de senere skulle selge, ville det være greit å gi?

Kanskje samler de på gamle frimerker eller mynter, ville det være greit å gi en slik gave?

Det at du ser på det som donasjoner til dagligforbruket viser jo bare at du mener at verdier, i dette tilfellet penger som er letter å omsette enn andre er verre å gi fordi du frykter at den du gir gaven til ikke bruker det du har gitt, slik du ønsker det.

For det du vet så bruker brudeparet ming-vasen du kjøpte til dem som blink for hagle, og det er de i sin fulle rett til å gjøre da du har gitt den fra deg. De kan også selge den, og bytte den i andre verdier enn den verdien som vasen i seg selv er.

Du prøver egentlig å ha et slags eierskap til gaven lenge etter du har gitt den. Hva om de reiser på bryllupsreise og bruker penger der, er den seddelen som brukes på denne bryllupsreisen riktig å gi, eller er også den feil å gi?

Skrevet

Da er da til "dagligforbruket" om du gir en del til serviset brudeparet samler på eller for den saks skyld en vase. Du sponser like mye brudeparet om det går til serviset eller gir vanlige penger, men på forskjellige måter.

Skrevet
:sjokkert::hakeslepp:

Ja, dette er grunnen til hvorfor jeg aldri gir penger i gave til brudepar .. maken til frekk kommentar og makan til utakknemlighet! :kjefte:

Vi er et brudepar som ønsker oss blant annet penger, men ville aldri oppført meg sånn!! Vi er evig takknemlige for alle gaver vi måtte få. Uansett om det er penger eller ting.

Denne oppførselen er ikke vanlig! Rett og slett kjempe frekt!

Skrevet
Vi ønsket oss og fikk en del lego til vårt bryllup! :rødme:

Tøft! Det har jeg også lyst på!

Og folkens...kan vi ikke bare være enige om å være uenige? I hvor mange tråder skal det krangles om dette temaet? Ts lurte jo bare på hvor mye hun skulle gi :)

Skrevet
Tøft! Det har jeg også lyst på!

Og folkens...kan vi ikke bare være enige om å være uenige? I hvor mange tråder skal det krangles om dette temaet? Ts lurte jo bare på hvor mye hun skulle gi :)

kan sikkert si dette i alle tråder men da hadde det blitt ett drit kjedelig forum :P

Skrevet
Dessuten: når mange sier at de ønsker seg penger fordi de allerede har alt de trenger: da trenger de søren ikke penger, heller!

Det skal du ikke si... :)

Jeg er en lusefattig student som har nettopp akkurat alt jeg trenger nå. Har ikke plass til flere saker og ting! Faktisk så står mange av tingene mine fremdeles hos foreldrene mine. Litt penger hadde vært fint, dog. Da hadde jeg ikke måtte lukke øynene når jeg trekker kortet og kjøper meg god, sunn mat, i frykt for at jeg ikke har nok til husleia!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...