Gå til innhold

Greit å gi penger som gave?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis brudeparet spesifiserer at pengene skal gå til bryllupsreise etc, da er det greit, da blir det en gave, men å bruke penger som man får av gjestene til å betale ned bryllupet - da burde man ikke ha giftet seg i det hele tatt. Har man ikke råd til festen, kanskje man burde vente til man har spart nok istedenfor at gjestene skal betale festen.

Som en annen nevnte, da kunne man likeså hatt inngangspenger.

Kjenner faktisk et par som giftet seg og nå 8 år etterpå betaler de fortsatt for festen :fnise:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvis brudeparet spesifiserer at pengene skal gå til bryllupsreise etc, da er det greit, da blir det en gave, men å bruke penger som man får av gjestene til å betale ned bryllupet - da burde man ikke ha giftet seg i det hele tatt. Har man ikke råd til festen, kanskje man burde vente til man har spart nok istedenfor at gjestene skal betale festen.

Som en annen nevnte, da kunne man likeså hatt inngangspenger.

Kjenner faktisk et par som giftet seg og nå 8 år etterpå betaler de fortsatt for festen :fnise:

ja så fælt det er med folk som får betalt bryllupet via bryllups gaver...at de kan være så grusomme å bruke pengene på dems lykkeligste dag i livet :snurt: glad venna mine ikke ahr slike tåpelige innstillinger som mange her

Skrevet

Enig... Det må da være opp til dem hva de vil bruke pengene på... :)

Skrevet
Så det er egoistisk å invitere til fest selv om man har dårlig råd?

Det synes ikke jeg, men OK... :)

Om man setter penger på ønskelista kan det jo være OK å skrive hva det går til, da. Så kan folk bestemme selv om dette er noe de vil værre med å bidra til eller ikke...

Ja, det er både egoistisk og idiotisk å invitere til et selskap man ikke har råd til, og hvor man forventer at gjestene skal betale store deler av gildet ved pengegaver. Da får man heller sette inngangspenger.

Skrevet

Tror virkelig ikke det er mange som forventer at gjestene skal betale...

Uansett, hvorfor gå i et bryllup der man ikke er interessert i å hjelpe i det hele tatt? Min oppfatning er at de aller fleste vil hjelpe til med noe, om det er å lage en kake eller hva det måtte være.

Synes det egentlig er litt mer kjipt av gjester å kose seg glugg ihjel under en middag hvor et ungt parskal gifte seg, og så bli sur når de ønsker seg penger fremfor et service de ikke kommer til å bruke...

Skrevet (endret)

Jeg er veldig delt når det gjelder dette med penger i gave. Om det står bare Penger på ønskelisten gir jeg aldri det, men om det står eks. Penger til bryllupsreise, føler jeg det er lettere. Uansett føler jeg det er en uting å skrive opp penger på en ønskeliste.

Men, gavekort synes jeg er enda verre. Vi fikk en del, og de som var fra butikkjeden der vi kjøpte serviset vårt var vi veldig glade for. Men vi fikk blandt annet ett gavekort, på et bestemt kjøpesenter som a) ligger flere timers kjøring fra der vi bor og b) ikke har annet enn klesbutikker og matbutikker. I tillegg var det et veldig høyt beløp, enden på visa for vår del var at vi brukte gavekortet på klær og tok tilsvarende beløp fra brukskontoen vår og brukte på servisedeler. Akkurat i dette tilfellet synes jeg virkelig penger hadde vært en bedre løsning.

Endret av Draum
Skrevet

Hvorfor stiller dere likhetstegn mellom gaver og ræl? Fordi om man ikke vil gi rene penger, kan man legge omtanke i gavene. En god flaske vin, gavekort på forstørrelse og/eller innramming av brudebildet, scrapbookalbum fra brudeparets tid sammen og/eller bryllupet (må selvfølgelig gis i etterkant om bryllupet også skal være med). Det behøver ikke være stygge duker...

Skrevet

Uansett, hvorfor gå i et bryllup der man ikke er interessert i å hjelpe i det hele tatt? Min oppfatning er at de aller fleste vil hjelpe til med noe, om det er å lage en kake eller hva det måtte være.

Synes det egentlig er litt mer kjipt av gjester å kose seg glugg ihjel under en middag hvor et ungt parskal gifte seg, og så bli sur når de ønsker seg penger fremfor et service de ikke kommer til å bruke...

Man inviterer til en fest, kjære. Og da forventer jeg som gjest at de som inviterer klarer kostnadene. Det er fullt mulig å arrangere bryllup uten at det koster veldig mange titusener.

Et ungt par med dårlig økonomi har garantert en haug ting de trenger. Det er fullt lovlig å tenke utenfor A4-rammen med serviser og dekketøy når man lager ønskeliste. I de siste bryllupene jeg har vært i, har vi gitt bort Playstation, gavekort til spesifikke ting, gavekort på kunst og opplevelser.

Skrevet

I dag er det mange par som er samboere i mange år før de gifter seg.

Da er det begrenset hvor mye man har bruk for av kaseroller og husgeråd. Ser derfor ikke noe galt i å ønske seg penger i gave.

Gjest Liv Ingrid
Skrevet

Takk for fine tips :)

Jeg har ikke fått invitasjonen ennå, så vet ikke hvordan de kommer til å formulere seg. Mulig de kommer til å ønske seg gavekort da de har kjøpt seg hus, og trenger hvitevarer, sofa etc. Service og slike ting har de fra før.

Jeg synes det er helt greit å gi dem penger, siden jeg vet at de er unge og i etableringsfasen.

Men jeg trengte litt hjelp med å finne ut hvor mye jeg skulle gi :)

Skrevet (endret)
Man inviterer til en fest, kjære. Og da forventer jeg som gjest at de som inviterer klarer kostnadene. Det er fullt mulig å arrangere bryllup uten at det koster veldig mange titusener.

Et ungt par med dårlig økonomi har garantert en haug ting de trenger. Det er fullt lovlig å tenke utenfor A4-rammen med serviser og dekketøy når man lager ønskeliste. I de siste bryllupene jeg har vært i, har vi gitt bort Playstation, gavekort til spesifikke ting, gavekort på kunst og opplevelser.

Joda, det er mye vi trenger, vi som er studenter og ikke direkte rike, men vi har faktisk ikke plass til kjøkkenmaskiner og alle andre duppeditter. Vi kunne sikkert ha ønsket oss vaskemaskin, oppvaskmaskin, komfyr eller bidrag til dette siden vi ikke eier noen av delene, problemet er at vi bor i en 40m2 stor studentleilighet som allerede er fullt møblert. Det vi har plass til har vi allerede fra før og slik er det nok for mange andre i samme situasjon. Derfor synes jeg det er helt greit å gi penger. Synes ikke det er verre å gi penger til bryllup enn f.eks til en konfirmant.

Skal sies, vi har flere ønskelister hos ulike forhandlere, men jeg har faktisk vært inne på tanken om å ønske oss penger. Rett og slett fordi da kan vi kjøpe f.eks en vaskemaskin senere, når vi har plass til det. Vi sparer også f.eks til bolig. Enn så lenge står ikke penger oppført offisielt på ønskelista.

Til ts: jeg ville gitt mellom 500-1000 kr.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Og Wadjet:

Selvfølgelig er det supert med gaver som ikke er innenfor a4-rammen!

Det jeg reagerte på er at du mener man ikke kan holde bryllup dersom man har dårlig råd...

Vi har aldeles ikke god råd. Vi vil likevel gifte oss, og kommer til å gjøre alt så enkelt og billig som mulig, likevel kommer vi til å invitere en god del mennesker, som vi er glade i, og som forstår vår situasjon. Vi har på ingen måte bedt noen om penger, men sa tusen, tusen takk da foreldrene våre gav klar beskjed om at de vil hjelpe oss.

Og om noen spør om vi ønsker oss noe konkret, så kommer vi kanskje til å si at vi blir veldig glade for et tilskudd til bryllupsreisen. Ikke fordi vi er grådige, men fordi vi er to unge mennesker som har dårlig råd.

Det må være lov å feire kjærligheten mellom seg uten å være etablert og styrtrik. Det skal vi!

Skrevet

Vi ønsket oss og fikk en del lego til vårt bryllup! :rødme:

• Liker 1
Skrevet

Vi fikk masse fint til bryllupet. Hadde gavelister ute. Fikk penger av noen av gjestene. Vi var unge og trengte mye. Mine besteforeldre gav oss penger, de synes det var vanskelig å finne noe skikkelig. Så vi fikk 10 000 av de og det var utrolig hyggelig at de ville gi så mye.

Men det jeg egentlig skulle si, var at det var noen vi ikke fikk noe av i det hele tatt. det synes jeg var litt rart. Jeg hadde hvertfall følt meg ganske dum om jeg kom i et bryllup uten gave. Stort bryllup der man får god mat og alt man vil ha å drikke.

Høres kanskje egoistisk ut, men det var gode venner av oss. Bryllyp planlagt lenge, de fikk invitasjonen mange mnder før. Hadde ikke forventet mye, kunne da hvertfall fått ett kort da, der det stod gratulerer eller noe.

Skrevet

Jeg har da aldri sagt at man ikke kan holde bryllup selv om man har dårlig råd? Det jeg derimot har sagt er at man må legge opp til en bryllupsfest man har råd til.

Skrevet
Jeg har da aldri sagt at man ikke kan holde bryllup selv om man har dårlig råd? Det jeg derimot har sagt er at man må legge opp til en bryllupsfest man har råd til.

Det var en formulering, og jeg beklager hvis du følte den var urimelig!

Men jeg synes det er feil å si at man ikke legger opp til en bryllupsfest man har råd til, bare fordi man ønsker å bruke pengegaver til å betale den med.

Hadde du reagert lik du gjør om de hadde tatt opp lån for å betale bryllupet, og brukt pengegaver på andre ting?

Skrevet

Enig med dette jeg!

Til vårt bryllup hadde vi både ønskeliste på en av de "klassiske" gave-butikkene, og ønsket oss penger. Vi opplevde at svært mange valgte å gi penger. Så det er tydeligvis mange som syns det er helt ok. Pengene gikk jo inn på en konto, så nøyaktig hvilke kroner som ble brukt til hva er selvfølgelig ikke klart. Men vi endte i hvert fall opp med å ha en fantastsik bryllupsreise, kjøpe en del ting som sto på ønskelisten vår som ingen hadde kjøpt, og å - ja faktisk - betale noen regninger som kom knyttet til bryllupet. Og det har INGEN brydd seg en tøddel med.

Og for å svare ts - vi fikk stort sett 500 fra venner og kusiner/fettere, noe mer (opp til 1000) fra tanter, onkler og besteforeldre. Det tror jeg er ganske normalt.

Skrevet
Det var en formulering, og jeg beklager hvis du følte den var urimelig!

Men jeg synes det er feil å si at man ikke legger opp til en bryllupsfest man har råd til, bare fordi man ønsker å bruke pengegaver til å betale den med.

Hadde du reagert lik du gjør om de hadde tatt opp lån for å betale bryllupet, og brukt pengegaver på andre ting?

Jeg driter strengt tatt i hva brudeparet bruker pengene til når de først har fått de. Men jeg mener det er en uting å ønske seg penger, og jeg kommer av den grunn aldri til å gi penger.

Gjest Gjest_Hanne_*
Skrevet
Og det er hovedgrunnen til at jeg heller ikke gir penger. Da kunne de heller tatt inngangspenger til bryllupet sitt.

Jeg er ikke interessert i å fylle opp BSU-kontoen eller betale ned billånet til et brudepar. De bør i det minste ønske seg gavekort, da man da har en pekepinn på hva pengene går til. Reise? Hvitevarer? Kjøkkenting?

Om du får et kontonummer til BSU vet du jo at pengene går til bolig. Ville det ikke være bedre å gi penger til bolig til noen som ikke har et hjem, enn å gi dem alt mulig slags nips som de må kaste neste gang de flytter fra boligen de nå leier?

De fleste som gifter seg er unge, og i etableringsfasen av livet. Det er helt normalt da at de heller ønsker seg penger til første hjem, første bil og slike ting enn å ønske seg noen pyntegjenstander som ikke får plass i leiligheten engang.

Jeg var i et bryllup for noen år siden hvor jeg kjenner brudeparet og foreldrene veldig godt. Jeg vet at de var veldig takknemlige og greie ovenfor alle, og de fikk det de ønsket seg også, og de hadde ikke ønsket seg penger.

Men de hadde ikke ønsket seg penger, og hadde følt seg nødt å ha liste på glassmagasinet fordi folk var negative til at de ønsket seg penger da brudgommen hadde tross alt vært i arbeid i et helt år alt...

De ønsket seg ting i alle prisklasser, og giftet seg på sitt hjemsted og fikk mye flotte pyntegjenstander, servise osv. Den dag i dag er det foreldrene som har alt de fikk, fordi brudeparet ikke har noe plass å gjøre av det, eller har mulighet til å frakte så mye knuselig materiale med seg over til andre siden av landet.

Så enden på visa ser etterhvert ut til å bli at foreldrene har fått nytt servise og nye pyntegjenstander...

Visst en vet at brudeparet er i etableringsfasen syntes jeg det er direkte dårlig gjort å gi dem noe møkk, som ikke engang står på listen som en selv syntes er pent og flott.

Om du vil ha det, kjøp det til deg selv.

Skrevet

Nei, jeg er ikke interesserti å fylle opp BSU-kontoen eller betale ned på billånet eller bryllups-forbrukslånet til brudeparet. Ergo gir jeg ikke penger.

De kan fint fylle opp BSU-kontoen sin selv ved å ha et billigere bryllup eller utsette bryllupsfesten til de har råd til begge deler. Handler om brudeparets prioriteringer, det. Det korster jo tross alt omtrent ikke en fjert å gifte seg - det er den store festen som koster.

Penger er i min verden ikke gaver. har brudeparet en god og fyldig ønskeliste i alle prisklasser, slipper de for øvrig å få masse møkk som du kaller det. Å kalle det andre har lagt mye tid og penger ned i for møkk, er for øvrig fryktelig respektløst, og man bør se litt nærmere på egne holdninger.

At dette brudeparet fikk mye annet enn penger, viser vel at jeg er langt fra den eneste som ikke gir bort penger til annet enn veldedighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...