Gå til innhold

Vekta har stoppet helt opp


RedRobbin

Anbefalte innlegg

Trenger noen tips fra dere nå.

Jeg er en jente på 27 år, 172 cm høy, 74 kg. Har gått ned 16 kg siden september, ønsker å gå ned litt til. Men nå har vekta stått stille i ca 2 mnd.

Jeg har egentlig ikke veldig god peiling på trening, men jeg sykler på trimsykkelen min 30 min annenhver dag, og bruker rockeringen min ca 20 min et par ganger i uka. Jeg rir også aktivt. Ser at dette har fungert greit, kroppen er strammet opp og ser bedre ut. Har et helt greit kosthold, jeg unner meg god mat innimellom, men jevnt over spiser jeg sunt.

Hva er det som skjer? Jeg har jo hørt at det er normalt at vekta kan stoppe opp litt, men er ikke 2 mnd lenge?

Må også si at det ikke er all trening jeg klarer på grunn av skade, så jogging, stepping og lange gåturer er desverre ikke aktuelt.

Noen som har noen råd til meg? Eller kanskje et par oppmuntrende ord? Syns det er vanskelig å holde på motivasjonen, når det ikke skjer noe... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan være at du har spist for lite, slik at forbrenningen din har stanset opp. Vanskelig å gi noen råd når du ikke oppgir hva du spiser, og hvor mye du spiser av hver ting!

Anbefaler deg forøvrig å teste lavkarbo, da slipper man å tenke på kalorier og sånt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må gi kroppen en overraskelse, vekke den litt,gi den noe å jobbe med. Anbefaler at du evt. øker lengen på treningen/syklingen eller at du sykler med høyere motstand. Kroppen kan ha vent seg til den samme treningen og har slått seg til ro med rutinene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Det kan være at du har spist for lite, slik at forbrenningen din har stanset opp. Vanskelig å gi noen råd når du ikke oppgir hva du spiser, og hvor mye du spiser av hver ting!

Anbefaler deg forøvrig å teste lavkarbo, da slipper man å tenke på kalorier og sånt. :)

Haha, selvfølgelig må du tenke på kalorier dersom du spiser lavkarbo. Du kan ikke kaste innpå 4000 kcal og likevel gå ned i vekt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, selvfølgelig må du tenke på kalorier dersom du spiser lavkarbo. Du kan ikke kaste innpå 4000 kcal og likevel gå ned i vekt...

Feil. :)

Fettforbrenningen fungerer annerledes når man spiser lavkarbo siden insulin ikke lenger skilles ut i store mengder. Å kombinere lavkalori og lavkarbo er unødvendig.

Jeg og mange andre lavkarbere hiver innpå med smør, kokosfett, bacon, fete koteletter og andre kaloririke matvarer i store mengder - og vi går ned i vekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster
Feil. :)

Fettforbrenningen fungerer annerledes når man spiser lavkarbo siden insulin ikke lenger skilles ut i store mengder. Å kombinere lavkalori og lavkarbo er unødvendig.

Jeg og mange andre lavkarbere hiver innpå med smør, kokosfett, bacon, fete koteletter og andre kaloririke matvarer i store mengder - og vi går ned i vekt!

Høres sunt ut... Sier ikke at det ikke er bra å spise lavkarbo, men det er altfor mange fanatikere der ute som kun spiser smør, rømme og kotelett og det er IKKE sunt! Selv om fettforbrenningen funker annerledes, så må man uansett tenke på hva og hvor mye man spiser..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres sunt ut... Sier ikke at det ikke er bra å spise lavkarbo, men det er altfor mange fanatikere der ute som kun spiser smør, rømme og kotelett og det er IKKE sunt! Selv om fettforbrenningen funker annerledes, så må man uansett tenke på hva og hvor mye man spiser..

Nei, man må faktisk ikke tenke på hvor mye man spiser. Vi går nemlig ned i vekt, til tross for at vi spiser mye!

Og det er faktisk sunt. Mennesket er skapt til å spise nettopp dette: Mettet fett og proteiner. Det er heller ikke fanatisk - tvert i mot er det det mest naturlige i verden. Hva tror du mennesker spiste før de begynte å dyrke korn for få tusen år siden? Mesteparten av energien sin fikk de fra animalsk mettet fett, det samme man finner i smør og koteletter!

I stedet for å slakte lavkarbo basert på det du lærte om blodårer og fett på skolen, sett deg inn i sakene først. Forskningen har kommet en lang vei siden 70-tallets kolsterolhysteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CookieMonster

Så du spiser aldri grønnsaker/frukt/korn? Du tror det er sunt å spise 500 g smør og kotelett hver dag? Mennesket er skapt for å spise variert og av alle matgrupper samt holde kroppen i aktivitet. Skulle likt å se toppidrettsutøvere spise kun kotelett, bacon og smør.. Trener man mye/moderat, så er det helt feil å spise lavkarbo/null karbo. Man går fint ned i vekt ved å spise riktig karbohydrater og riktig mengde. Man skal ikke forby visse matvarer når man skal ned i vekt, men man spiser alt i moderasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Jeg tror nok det har vært relativt få jeger/samler-kulturer som faktisk har hatt animalsk fett som hovedkilde til energi i kostholdet. I de fleste kulturer uten jordbruk man har spist en fin blanding av hva som nå enn måtte finnes av spiselige viltvoksende planter (frukt, nøtter, bær, røtter, samt ville kornsorter osv.) Eneste unntaket jeg kan komme på er inuittene og andre urinnvånere i arktiske områder.

2. Ikke faen om man kan spise på kalorioverskudd og likevel gå ned i vekt. Det er fullstendig mulig å legge på seg selv om man spiser lavkarbo; selv i ketose. Men det krever at man spiser jævlig mye mer fett enn de fleste vil orke i løpet av dagen. Har regnet over noen typiske dagers kosthold på ketogen diett, og hvis man spiser det som anbefales havner man på et ganske solid kaloriunderskudd (med god margin til å trøkke innpå mer bacon og ost). Uten å bli sulten, siden insulin-nivået reguleres pent og pyntelig.

Endret av Leifr
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg forøvrig å teste lavkarbo, da slipper man å tenke på kalorier og sånt. :)

Man må passe på at man ikke går i overskudd i kcal.

Man kan ikke spise ubegrenset selvom det er kavkarbo.

Ts. kanskje du burde øke litt på kardioen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feil. :)

Fettforbrenningen fungerer annerledes når man spiser lavkarbo siden insulin ikke lenger skilles ut i store mengder. Å kombinere lavkalori og lavkarbo er unødvendig.

Jeg og mange andre lavkarbere hiver innpå med smør, kokosfett, bacon, fete koteletter og andre kaloririke matvarer i store mengder - og vi går ned i vekt!

Samt at dere får et blodkarsystem med forkalkninger så det holder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig at også denne tråden endte opp som en diskusjon om karbohydrater vs lavkarbo, kan nok være en smule forvirrende for TS.

Anbefaler deg å variere litt, som Lotte28 sa tidligere, kan kroppen din ha vent seg til rutinene med trening og kosthold.

Gjør noen små grep, litt hardere sykling, en liten joggetur i stedet for rokkering en dag i uken f.eks, og introduser litt nye ting i matveien. Kan godt hende at lavkarbo er et alternativ for deg, men anbefaler deg å gjøre noen små endringer først og se om det løsner litt da :)

Lykke til, og ikke minst grattis med vektnedgangen så langt! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varier både treningen og intensitet! Fyr opp på kondisjonen, ikke ta 30 min men prøv mer intenst ala intervall. Kroppen har trent på samme måte en stund antar jeg, og det har jo fungert, 16 kilo er kjempebra!

Jeg vet om flere som har stått stille i månedsvis, men etter å ha fortsatt i samme stampen med bra kosthold og økt litt i treningen, raste plutselig 2 kilo av forrige uke etter å ha stått stille siden august da vekttap på 18 kilo var et faktum.

Ikke gi opp =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være at du må minke ned på maten? Du veier mindre nå enn da du startet, og ditt energibehov vil da gå ned ettersom du er lettere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hadde det dukket opp svar ja, tusen takk! :)

Har ikke lyst til å begynne å diskutere lavkarbo engang, det var ikke helt det jeg mente med denne tråden, men takk likevel.

Ja jeg skal absolutt forandre litt på treningen min nå. Er jo godt mulig kroppen har blitt vandt til den samme treningen. Skal også forsøke å forandre litt på det jeg spiser, mulig dette til sammen er det som skal til.

Takk for tips dere! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Oppgitt

kCal inn og kCal ut er det eneste som har noe å si når det gjelder vektnedgang. Går du ikke ned spiser du for mye. Sparemodus er rett og slett oppskrytt.

I Minnesota studien som pågikk over flere måneder og forsøkspersonene var totalt avmagret på slutten ble det vel målt en reduksjon på maks 20-30% av basalforbrenningen, men når man tar høyde for at de også reduserte kroppsvekten markant er vel det reelle tallet nærmere 10-15%. I tillegg vil man ubevisst sitte mer i ro for å spare kalorier, noe som er en adaptiv respons og dette kan utgjøre en langt større andel av totalt kaloriforbruk.

Anbefaler forøvrig denne artikkelserien av Lyle McDonald:

http://www.bodyrecomposition.com/fat...on-part-1.html

http://www.bodyrecomposition.com/fat...on-part-2.html

Noe som kan lage en illusjon om at du har 'stoppet' å gå ned i vekt er, som Cognizance linket så fint til, http://leangains.blogspot.com/2010/01/how-...ntion-part.html - water retention.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gikk ned fra 93kg til 86 i perioden juli09 - oktober09. Så stod vekta stille, jeg økte til og med treningsdosen i midten av november til 4-5 økter i uka uten noen merkbare forandringer. Etter en fet jul hvor jeg gikk opp til 87, så var jeg raskt nede i 86 første uka på nyåret. I slutten av januar mistet jeg litt av motivasjonen pga at vekta ikke ville mer ned og spiste en bolle i blant og tok meg en cola midt i uka. (Ikke voldsomme utskeielser, men litt mer usunn mat) Jeg kuttet ned på treningen til 3 økter i uka hvorav jeg byttet to løpeøkter med lett styrketrening med manualer og det har faktisk gitt resultater. Jeg er nede i 85 (og må snart gå sidelengs igjennom dører :D)

Poenget mitt er egentlig som noen flere nevner at du kan ha godt av litt variasjon i treningen din, og muligens også i kostholdet. Ikke nødvendigvis at du skal spise mer usunt, men bare variere litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...