Gå til innhold

11. September 2003, 2 år etter WTC

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå skriver jeg dette fra hjertet, så tilgi meg om det blir knotete!

"Magasinet" på TV2 har stått på nå, og jeg har hørt deres reportasje om 2 års markeringen for 11. September 2001 i NY.

Javist er der tragiskt alt som har skjedd der borte, ingen tvil om det!

Når 2.500 uskyldige dør, så er det tragiskt!!

Men, jeg er så drittlei av "stakkars USA"!!!

Se på verden! Så og si hver dag skjer det terrorhandlinger!

Men, det er det ingen som bryr seg om!

11. September i Chile (?) ble unge gutter og menn stilt opp på linje og skutt ned av geriljaen. Mange tusen ble drept den natten.

Hvor er minnesmarkeringen for det?

Hvor er en sørgende verden over denne episoden?

USA har -mener jeg- seg selv og takke for dette!

De opptrår som verdens politi, uten rett!

Så la oss slippe mer "there has been an act of terorism" fra Bush, og la oss se på verdens terorismen i stedet!

*puster ut*

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Nå skriver jeg dette fra hjertet, så tilgi meg om det blir knotete!

"Magasinet" på TV2 har stått på nå, og jeg har hørt deres reportasje om 2 års markeringen for 11. September 2001 i NY.

Javist er der tragiskt alt som har skjedd der borte, ingen tvil om det!

Se på verden! Så og si hver dag skjer det terrorhandlinger!

Men, det er det ingen som bryr seg om!

11. September i Chile (?) ble unge gutter og menn stilt opp på linje og skutt ned av geriljaen. Mange tusen ble drept den natten.

Hvor er minnesmarkeringen for det?

Hvor er en sørgende verden over denne episoden?

Så la oss slippe mer "there has been an act of terorism" fra Bush, og la oss se på verdens terorismen i stedet!

*puster ut*

jeg er veldig enig i det du sier..

usa har seg selv å takke..

mens syns litt synd på de barna for det..

fordi de må lide for usas politikk

Gjest Anonymous
Skrevet

FLOTT AT DU SYNES "LITT" SYNDT PAA DE STAKKARS BARNA. DU HAR ET STORT HJERTE....

Skrevet
FLOTT AT DU SYNES "LITT" SYNDT PAA DE STAKKARS BARNA. DU HAR ET STORT HJERTE....

hhmm

regner med at det var ironisk ment

formulerte meg kanskje litt feil..

selvfølgelig er det synd på de barna..

men hva med feks palestinske barn er det mindre synd på de..

hvorfor kommer det aldri om de på tv

Skrevet

Jeg vil bare si dette: En uskyldig drept er en for mye, samme hvor det skjer i verden, og hvor "godt" motiv terroristene måtte ha!

Har ingen sans for de som hevder argumenter som ligner dette: 2500 drepte er da ikke så ille, amerikanerne drepte 100 000 i Hiroshima".

Mennesklige tragedier kan ikke måles på denne måten! Dette er ikke matematikk! Hadde det vært slik, hadde jo en drept vært ubetydelig?

Jeg ser likevel til stadighet at slike argumenter brukes. For eksempel "historikere" som hevder at nazistene ikke tok livet av 6 mill. jøder, men "bare" noen tusen. Hva så? Blir ondskap satt i system mer akseptabelt fordi de ikke klarte å drepe mange nok?

Skrevet

men uansett det som skjedde i usa har dem jo lagt opp til selv da..

fordi de skal blande seg i alt..

Skrevet
En uskyldig drept er en for mye' date=' samme hvor det skjer i verden[/quote']

Enig! Så hvorfor markeres det ikke når uskyldige mennesker drepes i hopetall andre steder i verden?

Skrevet

Jeg er nok ganske enig med første taler (MarianneE). Jeg synes den måten det ble og blir fokusert på 11 september er helt ute av proposjon i forhold til alle de andre tragerdiene verden. Selvfølgelig er det trist med alle de menneskene som døde og selvfølgelig føler jeg sympati med de etterlatte.

Men det er etter min menig langt mere tragisk med alle de barna som dør av sult hver dag, AIDS-problematikken som er helt ute av kontrol i store deler av Afrika, div. sultkatastrofer osv, osv. Dette medfører at tusenvis av uskyldige dør HVER ENESTE DAG! Det er ingen som arangerer minneutsendelser for ofrene for disse situasjonen. Det er få som lar dette gå inn på seg på samme måte som 11.09.01. Er disse livene mindre verdt fordi vi ikke føler samme tilhørighet med dem som med amerikanerne?

Jeg hadde personlig håpet at det som skjedde den 11. september ville skapt en større forståelse av all uretferdigheten i verden. Men i stedet har vi blitt mere og mere redde, mere og mere hatske overfor f.eks. muslimer og synes mere og mere synd oss selv. Det synes jeg er direkte kvalmende!

Piglet

PS Så på nyheten at fredforhandlingen i Mellom-Østen har brudt endelig sammen. Kanskje det er mere på sin plass med en minnehøytidelighet for alle ofrene (både levende og døde) for den konflikten?

Skrevet

Enig med Piglet... det är tragiskt det som skedde i USA, men jag tycker också att det får allt för stort fokus i förhållande till andra katastrofer i världen - som pågår medan vi tittar på minnescermonier.

Ännu mer tragiskt är kanske den utveckling som amerikansk (krigs-)politik har tagit och den okunskap som finns i det stora landet i väster. 70% av amerikanerna tror tydligen att Sadam Hussein låg bakom terrorattakerna mot World Trade Center - något som utnyttjas av Bush i försvarandet av de amerikanska insatserna i Irak.

Skrevet

Jeg er ikke helt enig med MarianneE.

Selv om det selvfølgelig skjer verre ting til stadighet andre steder i verden, som ikke får akkurat den fokusen USA får i media.

Hvis folk tror at det kun var amerikanere dette gikk ut over, så må dere tro om igjen. Det er som kjent folk fra alle verdenshjørner i New York, og det er drøssevis av turister og arbeidere i alle klasser og størrelser.

Min eldste bror var der oppe på WTC kun dager før 11 september 2001. Og flere andres kjære var der også like før - og da det skjedde. Dette var ikke krigshissende amerikanere nødvendigvis, og denne saken gikk faktisk ut over hele verden. Alle kjente noen,- eller kjente noen som kjente noen osv osv. Så jeg vil ikke si at dette kun rammet USA.

Jeg synes heller ikke det er forsvarlig - verken for USA eller for islamske fundamentalister - å angripe uskyldige for å ta hevn. Krig, terror og grufulle handlinger SUGER uansett hvem og uansett hvor mange. Det er like ille begge veier.

Er enig i at det har blitt mest fokusert på denne katastrofen, i forhold til andre tragiske hendelser og terrorhandlinger verden over på det tidspunktet, men jeg tror faktisk noe av grunnen er til at vi i vesten, faktisk (på generell basis) lettere kan identisfisere oss med USA enn Chile og Uganda eller andre land uten slik fokus. Mener nå ikke alle, men veldig mange. Det er tragisk i seg selv det, og jeg er klar over at det er langt flere enn WTC-ofrene som har det mye verre, men det er kun min teori om hvorfor det er slik. Skjønner godt at dere reagerer. USA har lekt verdenspoliti, og det er jeg ikke stolt av. Jeg misliker Bush og co så sterkt at jeg blir kvalm og ser helst at noen andre med LITT vett tar over og får skuta på rett kjøl igjen.

Men jeg synes ikke Irakerne og Afghanerne er så stort bedre. Med sitt kvinnesyn, sine "Islamske lover" og sine presteskapsdiktaturer. Hva de gjør med sine egne, tør jeg heller ikke tenke på. Der kan man absolutt ikke si og gjøre hva man vil.

Uansett så synes jeg ikke USA fortjente det. Politikerne og de andre ansvarlige fikk jo ikke gjennomgå. Det gikk jo ikke særlig mye utover dem - grovt sett.

Men turister fra alle verdensdeler, og vanlige menn i gata, og mange mange brannmenn fikk svi.

Poenget her var vel ikke så stort, og jeg er nok ikke flink nok til å argumentere for mitt syn. Men det var vel mer for å kanskje komme med en teori på hvorfor dette har fått større fokus enn andre grusomme og avskyelige handlinger. Jeg prøver selv å forstå hvorfor det er slik, men kan ikke komme med annen konklusjon. Jeg er ikke noe mer for krig og terror enn dere andre skribenter er, men jeg mener det er flere i USA enn ville texanere som hater muslimer. Og det gikk ut over flere enn et par New Yorkere. Det var noe mange fikk sympati for, jeg er selv sterkt rørt og synes dette er fælt. Men jeg har også rom for sympati for andre land og folkegrupper som lider og er utsatt for diktatur og terror. Dessverre får ikke de den mediedekningen og fokusen som USA gjør.

Vær snill å tilgi min dårlige artikuleringsvne.... Dette er rett fra levra.

Skrevet
Jeg er nok ganske enig med første taler (MarianneE). Jeg synes den måten det ble og blir fokusert på 11 september er helt ute av proposjon i forhold til alle de andre tragerdiene verden. Selvfølgelig er det trist med alle de menneskene som døde og selvfølgelig føler jeg sympati med de etterlatte.

Men det er etter min menig langt mere tragisk med alle de barna som dør av sult hver dag, AIDS-problematikken som er helt ute av kontrol i store deler av Afrika, div. sultkatastrofer osv, osv. Dette medfører at tusenvis av uskyldige dør HVER ENESTE DAG! Det er ingen som arangerer minneutsendelser for ofrene for disse situasjonen. Det er få som lar dette gå inn på seg på samme måte som 11.09.01. Er disse livene mindre verdt fordi vi ikke føler samme tilhørighet med dem som med amerikanerne?

Piglet

PS Så på nyheten at fredforhandlingen i Mellom-Østen har brudt endelig sammen. Kanskje det er mere på sin plass med en minnehøytidelighet for alle ofrene (både levende og døde) for den konflikten?

AMEN!!!!!

Skrevet

Jeg synes det er hårreisende å lese denne diskusjonen - les hva Torkel Brekken, religionshistoriker og forsker ved Universitetet i Oslo skrev i et innlegg etter terrorangrepet i New York:

http://www.human.no/fritanke/2001/06/kronikk.html

Les det nøye og tenk dere om før dere skriver som MarianneE her skrev:

og dette:

Det er rett og slett patetisk å lese sånne innlegg.

Skrevet

Fy f* Malena!

Du har jo ikke skjønt en dritt!!!

Mitt poeng er at ingen fortjener og oppleve det som USA har opplevd. INGEN

Men, mitt poeng er at hvorfor er det så stort fokus på USA?

Hele verden rammes jevnlig av terrorisme og store katastrofer.

Dette nevnes ikke med et ord!

Siden du tydelig veit så mye bedre så kanskje du kan forklare dette?

Kan du forklare hvorfor det jevnlig står om 11/9 i avisen, mens ingen registerer sultkatastrofene?

Kan du forklare oppmerksomheten rundt minnesmarkeringa, når ingen bryr seg om en minnesmarkering i andre deler av verden hvor mange flere uskyldige er blitt drept?

Kom igjen, nå er jeg spent på hva du har og svare!

Skrevet

Det går an å ha flere tanker og følelser i hodet samtidig. Hvis en klarer å lukke ut systemene som ligger bak både terrorangrep og dominerende stormakter, bør vi vel alle, ikkeinvolverte greie å føle en viss medfølelse med både de som hoppet fra 43 etasje og med de som gjemmer seg i okkuperte landsbyer?

Terror er vårt begrep for krig i midtøsten. Hva vi velger å kalle det må ikke få avgjøre hvordan vi oppfatter handlingene. Uskyldige mennesker er uskyldige mennesker uasnett hvilken side av Atlanteren de befinner seg.

Og selv om amerikanerne kanskje burde forutsett at de ville bli offer for terrorhandlinger - er det vel litt heftig å si at de fortjener det? USA har stor kontroll over media og derfor er 11. september blitt en merkedag - for alle. Akkurat DET faktum sliter jeg også med. Ja - med USA som helhet - men kanskje ikke så mye med sympatien de får de som faktisk har mistet noen.

Torkel Brekken sitter heller ikke på noen sann måte å lese historien på - han har sin vinkling med en grad i ryggen. Det vil ikke være vanskelig å søke seg til flere slike - bare med helt motsatt mening. (Det vil ikke ikke si at jeg forkaster alt han sier)

Skrevet

Det faller ikke en spurv til jorden uten at Gud ser det og gråter. En som blir drept eller mishandlet uavhengig av årsak er en for mye.

Vi må ta ansvar selv, og begynne med oss selv. Slutt å krangle, slutt å vær egoistisk, slutt å tenk på deg selv, og begynn å tenke på din neste.

Skrevet

MarianneE skrev:

Fy f* Malena!

Du har jo ikke skjønt en dritt!!!

Neivel - så godt at du har skjønt det, da !

Skrevet

Men, mitt poeng er at hvorfor er det så stort fokus på USA?

Det går faktisk an å se dette angrepet som disse muslimske terroristene utførte i en større sammenheng enn et angrep på USA!

Jeg liker heller ikke politikken til Bush-administrasjonen, men USA står da for mye mer enn dette!

Siden dette er et kvinneforum, burde dere kanskje tenke litt over at det slett ikke er så mange land i verden der kvinner har samme frihet og respekt som i Norge? Vi må ikke glemme at USA har vært et foregangsland for at alle, kvinner og menn, har rett til å bestemme over sine egne liv!

Islamske fundamentalister står for helt andre verdier, og 11/9 var et anslag mot hele den vestlige verden og vår levemåte.

Skrevet
MarianneE skrev:

Neivel - så godt at du har skjønt det, da !

hun mente jo at du ikke har skjønt hva du mente med innlegget hun skrev

Skrevet

det var vel ike akkurat tilfeldig at det var usa som ble angrepet!

hatet mot usa virker åvære mye sterkere enn mot andre land i vesten..

hva ergrunnen til det tror dere?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...