Gå til innhold

trnger hjelp til et sunnere liv


Sarah_83

Anbefalte innlegg

Jeg sluttet og røyke i sommer. Desverre erstattet jeg røyksuget med skjokolade. Ikke det smartese nå merker jeg, siden jeg har lagt på meg 10 kg. Jeg var veldig tynn i utgangspunketet, men 10 kg ren skjokolade på kroppen, føles ikke bra. Jeg skal få satt opp treningsprogram, men trenger hjelp til kosten. Jeg ønsker råd til dietter, bøker osv. Jeg tåler ikke poteter og jeg vil ha et kosthold som ikke inneholder så mye av det usunne fettet, men gjerne det sunne, tror jeg. Hva kan jeg prøve???

Trenger sårt hjelp og setter pris på alle svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom du tenker på mettede versus umettede fettsyrer når du snakker om sunt og usunt fett, er du på villspor. Begge deler er naturlige, og har sin plass i et naturlig og sunt kosthold. Det fettet du bør unngå er det man finner i margarin og lignende, altså "halvherdet" fett.

At kostholdsretninger anbefaler jeg forøvrig lavkarbo, f.eks Fedon. Du kan jo lese litt mer på www.lavkarbo.no , der er det mange som kan gi råd og veiledning. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Tror du ikke at du vil komme langt ved bare å kutte ut sjokoladen?

Sjokoladeavvenning kan bli lettere hvis du først bytter ut sjokoladen med mørk, altså skikkelig mørk, sjokolade. Den spiser man mindre av. Sjokolade for diabetiker er heller ikke fullt så lett å spise så mye av, da det rett og slett ikke er så godt som sukkerbombesjokoladen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du tenker på mettede versus umettede fettsyrer når du snakker om sunt og usunt fett, er du på villspor. Begge deler er naturlige, og har sin plass i et naturlig og sunt kosthold. Det fettet du bør unngå er det man finner i margarin og lignende, altså "halvherdet" fett.

At kostholdsretninger anbefaler jeg forøvrig lavkarbo, f.eks Fedon. Du kan jo lese litt mer på www.lavkarbo.no , der er det mange som kan gi råd og veiledning. :)

Skal gå inn å lese der, takk for det!

Når det gjelder fettet tenkte jeg på at fet fisk er sunnt mens pølse og ei fettete kottelett ikke var så sundt. ??? Men er faktisk dårlig på dette her, skal jeg inrømme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du ikke at du vil komme langt ved bare å kutte ut sjokoladen?

Sjokoladeavvenning kan bli lettere hvis du først bytter ut sjokoladen med mørk, altså skikkelig mørk, sjokolade. Den spiser man mindre av. Sjokolade for diabetiker er heller ikke fullt så lett å spise så mye av, da det rett og slett ikke er så godt som sukkerbombesjokoladen.

Ja det var lurt.

Rett og slett avenne meg selv med å gå over til mørk skjokolade.

Det verste er faktisk at det er vanskeligere å slutte å spise skjokolade enn det var å slutte å røyke. Ikke at det var lett å slutte å røyke. Brukte nærmere to år på nedtrapping til jeg fikk det til. Og hadde røykt i nærmere 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du trengte sikkert å gå opp i vekt siden du forkalrer at du var tynn, men motivasjonen din bør være at det faktisk er farlig for helsen å gå opp i vekt i form av usunt fett og sukker.

det skader hjertet ditt like mye som det skader hjertet til noen du ser er overvektige.

jeg kan egentlig lage en enkel liste til deg som viser hva som er sunt kontra usunt når det kommer til fett(og da mener jeg ikke kalorier, men hva som er bra for kropp og hjerte):

SUNT

- oljebasert fra planteoljer(solsikke,oliven etc - ikke palmeolje som er skadelig). eksempelvis plantesmør/olje fremfor meierismør

- mat/pålegg som fet fisk(eks makrell i tomat)

- avocado

- majones(den er oljebasert)

IKKE FULLT SÅ SUNT(bruk gjerne, men ikke hver eneste dag i mengder)

- h-melk

- rømme

- fløte

- fet ost(over 16% fett)

USUNT

- sjokolade

- fritert mat

så hvis du bytter ut sjokoladen din med en blanding av frukt og mørk sjokolade(som er rågodt) så vil jeg tro at kroppen din blir glad:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skal gå inn å lese der, takk for det!

Når det gjelder fettet tenkte jeg på at fet fisk er sunnt mens pølse og ei fettete kottelett ikke var så sundt. ??? Men er faktisk dårlig på dette her, skal jeg inrømme.

Ja, det er dette vi lærer på skolen og i damebladene. De fleste tror som deg, og det er ikke rart. Men som kjent, man skal ikke sluke alt man lærer rått... :Nikke:

En fettete kotelett er faktisk noe av det sunneste og mest naturlige du kan spise! :) Det står forklart hvorfor mettet fett er sunt på linken jeg ga deg, sammen med masse andre gode råd og tips. :)

Bare husk at dette er en omstridt kostholdsfilosofi som ofte vekker rare reaksjoner hos de som ikke har satt seg inn i dette - fordi den ble gjenoppdaget såpass nylig, og vi de siste tiårene har vokst opp i en kultur som hyller korn og melk... Jeg sier "gjenoppdaget" fordi mennesket i tusenvis av år har spist slik man gjør på lavkarbo: Nemlig fett og proteiner, pluss litt grønnsaker og nøtter og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillekanin

Hei :goodbye:

Det er mange veier til Rom,også når det gjelder vektnedgang. Kropper er forskjellige og jeg tror vi også reagerer ulikt på mat. Det viktigste er å finne ut hva som passer for deg :jepp: , noe som du kan leve med!

Jeg veit alt om sjokoladeavhengighet!!! Jeg følte meg ikke normal om jeg ikke fikk i meg sjokolade kort tid etter jeg hadde stått opp. No good. Det verste er jo at en bare vil ha mer,mer og mer av det (i hvertfall jeg). Jeg har god erfaring med en diett bestående av mye grønt,reint kjøtt/fisk/kylling,riktige karbohydrater (f.eks naturris og rugbrød), masse vann og masse trening :)

Selv spiser jeg kanskje opptil 6-7 små måltider i løpet av dagen og det var det som skulle til for å få meg ned i vekt. Nå trener jeg _mye_ i tillegg,tung styrketrening og cardio fem ganger i uka. Spiser godis hver lørdag,og merkelig nok er det ikke sjokolade jeg da har lyst på,men sure/salte smågodtfigurer hehe. Rart det der:) Alkoholkutt pleier også å gjøre underverker for søtsuget. Jeg for min del har slutta å drikke alkohol og har gode erfaringer med det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_*Maja*_*

Jeg pleide å spise sjokoalde så og og hver dag....så ble jeg laktoseontolerant og sluttet tvert. Trust me; Det er den beste måten. Når søtsuget kommer så spis honningmelon, druer, ananas eller tørket frukt. Det hjelper. Etter noen uker så vil du faktisk ikke merke så mye mer til suget. Det er en psykisk greie. Nå blir jeg faktisk sugen på frukt istedenfor siden jeg har vent kroppen til det....

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte en del av dere nå og tusen takk for fine svar.

Det er gjerne rett etter middagen jeg får et suuug etter skjokolade, men skal prøve mørk skjokolade sammen med frukt. Kanskje jeg etterhvert klarer å slutte helt med skjokoladen og kun spise frukt når jeg har lyst på noe søtt.

Endret av Sarah_83
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lærte en del av dere nå og tusen takk for fine svar.

Det er gjerne rett etter middagen jeg får et suuug etter skjokolade, men skal prøve mørk skjokolade sammen med frukt. Kanskje jeg etterhvert klarer å slutte helt med skjokoladen og kun spise frukt når jeg har lyst på noe søtt.

Planlegg deg en dessert etter middagene.For de fleste er det viktig å kunne kose seg litt hver dag og ”kosemat” trenger absolutt ikke å bety usunn mat. Mange har trang til å spise noe søtt etter middag, og en sunn og god dessert er et mye bedre alternativ enn kaker og sjokolade som mang tyr til. Hvis man velger en desserter basert på frukt og bær servert med et magert meieriprodukt og litt hakkede nøtter får man den lille søte avslutningen på måltidet og samtidig både kalsium, vitaminer og antioksidanter.

Her er noen tips:

http://www.kvinneguiden.no/artikler/de_sun...essertene/67378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...