Gå til innhold

Jeg vil undersøke min helsestatus


Fremhevede innlegg

Gjest Kysseguri
Skrevet

Jeg ønsker detaljert informasjon om min helsestatus, hvilke tester bør jeg be om hos legen?

Jeg lever veldig sunt, trener seks ganger i uken og spiser veldig fornuftig. Jeg ønsker å vite om kroppen min har det så bra som jeg tror, og om verdiene er optimale. For eksempel er jeg litt usikker på om jeg får i meg nok sunt fett, dette kan det være interessant med et svar på.

Har dere noen gode forslag?

Videoannonse
Annonse
Gjest sykepleierstud
Skrevet

Vel, ved en allmenn legesjekk er det jo høyde, syn, vekt, (hørsel om du ønsker), samt blodprøve også vil han lytte til lunge, hjerte og mage, kjenne litt på magen også og se på huden din. Ev. testiklene dine om du er mann.

Det du kan hente ut i fra blodprøvene er jo mye. Vanligvis hører du ikke fra legen igjen om det ikke er noen verdier som er for høye og lave. Det eneste jeg kan se av målinger som er relevant for deg "uten" noen dyp kunnskap om helse (går bare ut i fra dette, misforstå meg rett)er kolestrol nivå (div. typer fett blabla..), glucose/insulin og de mest relevante elektrolyttbalansene (kalium, natrium osvosvosv...).

Om du ikke hører noe fra legen er all good! :)

Skrevet

Du får ikke detaljert informasjon om din helsestatus av en helsesjekk.

En legeundersøkelse er en sykdomsundersøkelse, vi ser etter tegn til sykdom, ikke en gradering av hvor friske friske mennesker er.

Vi hører ikke hvor sterkt hjertet ditt er. Vi hører at hjertelydene er som de skal, at det slår regelmessig og at alle slagene gir puls, og at det ikke er bilyder.

Vi hører ikke hvor godt oksygenopptaket ditt er, vi hører at du ikke har lungebetennelse eller aktiv asthma eller væske på lungene.

Vi kjenner at ikke lever, milt eller er forstørret, eller at det ikke kan kjennes svulster i magen eller områder med ømhet som kan være betente.

Du kan sjekke at du har bra blodprosent og normale jernlagre. Og evt kolesterolverdier, i hvertfall hvis det er hjertesykdom eller diabetes i familien. Da kan du få vite hva ditt gode kolesterol er, men legen kan ikke måle om du spiser nok sunt fett. Blodtrykk kan være greit å sjekke hvis du ikke har målt det etter at du ble voksen.

Etterhvert som man blir godt voksen/middelaldrende, kan det gjerne ha noe for seg med generell helsesjekk med blodtrykk, lytting, enkel undersøkelse og orienterende blodprøver med noen års mellomrom, fordi f.eks diabetes II og høyt blodtrykk kan utvikle seg over tid uten å gi særlig symptomer.

For å få svar på hvor sunn du er, ville jeg heller testet treningskapasitet, og sjekket livsstil og kostvaner opp mot anbefalingene. Legen sjekker bare at du ikke skiller deg ut som syk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...