Gå til innhold

Angrepillen


Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan funker den?

Når må man ta den for at den skal fungere?

Bivirkninger?

Pris?

Takk for svar.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror den hindrer eventuelt befruktet egg fra å feste seg i livmoren.

Den må tas innen tre døgn etter den aktuelle akten, men jo lengere du venter, dess mer usikker blir den.

Bivirkninger er en eviglang liste ( som med de fleste legemidler), men vanligst er vel kvalme tror jeg. Jeg har aldri opplevd noen bivirkning.

Koster rundt 200,-

http://www.norlevo.no/Forbruker/

Her kan du lese mer nøyaktig.

Skrevet
Tror den hindrer eventuelt befruktet egg fra å feste seg i livmoren.

Den må tas innen tre døgn etter den aktuelle akten, men jo lengere du venter, dess mer usikker blir den.

Bivirkninger er en eviglang liste ( som med de fleste legemidler), men vanligst er vel kvalme tror jeg. Jeg har aldri opplevd noen bivirkning.

Koster rundt 200,-

http://www.norlevo.no/Forbruker/

Her kan du lese mer nøyaktig.

Vil det si at man kan ha sex en hel helg, ta pillen på mandag og være "trygg"?

Ja, jeg vet det er dritt barnslig tanke, men ufattelig etterlengtet med "full pakke".

Skrevet

vil du virkelig det?jeg har tatt det to ganger og aldri mer, mensen ble ustabil og brukte langt tid på å komme i vanlig syklus.

Skrevet
vil du virkelig det?jeg har tatt det to ganger og aldri mer, mensen ble ustabil og brukte langt tid på å komme i vanlig syklus.

Jeg har også tatt den to ganger, mensen min ble ikke fucket opp pga pillen. Men dette er en skikkelig nødpille i mine øyne. Man tar den hvis det er helt nødvendig pga sprukket kondom e.l...

Skrevet
Vil det si at man kan ha sex en hel helg, ta pillen på mandag og være "trygg"?

Ja, jeg vet det er dritt barnslig tanke, men ufattelig etterlengtet med "full pakke".

Nei, det vil ikke si det. Angrepillen gir ingen garanti for at du ikke blir gravid. Og den er absolutt ikke prevansjon. Om du absolutt vil ha full pakke, så skaff deg p-piller, p-ring, p-plaster, p-stav, hormonspiral eller vanlig spiral.

Selv har jeg tatt angrepillen to ganger pga. glemt p-pille. Ble kvalm og spydde resten av kvelden. Heldigvis tok det så lang tid før jeg ble dårlig at pillen var blitt tatt opp av kroppen, ellers hadde jeg måttet ta ny. :roll:

Skrevet
Vil det si at man kan ha sex en hel helg, ta pillen på mandag og være "trygg"?

Ja, jeg vet det er dritt barnslig tanke, men ufattelig etterlengtet med "full pakke".

Det vil jeg absolutt ikke anbefale.

Hvorfor ikke skaffe seg p-piller eller nuvaring? Det er enkelt, og du kan kjøre full pakke så mye du gidder.

Det er en grunn til at det heter "nødprevensjon".

Skrevet
Vil det si at man kan ha sex en hel helg, ta pillen på mandag og være "trygg"?

Ja, jeg vet det er dritt barnslig tanke, men ufattelig etterlengtet med "full pakke".

Neppe. Ei venninne av meg ble gravid selv om hun tok den innen 12 timer.. Dette er sjeldent, men det kan skje.

Det er også ganske heftige hormoner du får i deg.. det kalles Nødprevensjon av en grunn.

Skrevet

Og den skal tas innen 72 timer, så hvis du begynner med full pakke på fredag, og tar angrepille på mandag har den ganske redusert effekt.

Skrevet
Og den skal tas innen 72 timer, så hvis du begynner med full pakke på fredag, og tar angrepille på mandag har den ganske redusert effekt.

Stemmer, den er tryggere jo tidligere den tas.

Forøvrig anslås det at angrepillen er ca. 75 - 80% sikker. P-piller er noe sånt som 99,3% sikre, om jeg husker riktig.

Jeg har tatt angrepille en gang, og endte med å ha blødninger i nesten en mnd etterpå. Kjempemorsomt :roll:

Skrevet
Vil det si at man kan ha sex en hel helg, ta pillen på mandag og være "trygg"?

På ingen måte. Tar du den innen 12 timer etter er den fortsatt bare 75-80% trygg, og det synker betydelig jo lengre du venter. I de fleste tilfeller hvor man tar angrepillen og ikke blir gravid ville det uansett ikke skjedd noen befruktning, så derfor har mange inntrykk av at den er mer effektiv enn den er.

Skrevet

Jeg tok en angrepille forrige uke for første gang, og har ikke merket noen verdens ting. Jeg så for meg at jeg skulle bli kvalm, få blødninger osv, men ingenting.

Det er vel individuelt for alle hvordan man reagerer.

Jeg betalte ca. 170 kr for min på apotek 1.

Jeg tok min ca 40 timer etter jeg hadde hatt sex.

Gjest Gjest_milli_*
Skrevet

Angrepillen hindrer da ikke at et befruktet egg fester seg, men angrepillen har samme effekt som p-pillen, at den hindrer eggløsning!

Jeg er litt usikker, jeg hadde samleie natt til mandag for to uker siden. Etterpå så jeg at jeg hadde glemt pillen fra lørdag og fikk panikk. Kjøpte angrepille med en gang og tok den mindre enn en time etter, samt at jeg tok den uteblitte p-pillen.

Tror dere det er noen sjangs for at jeg kan være gravid? er litt nervøse her..

Skrevet
Angrepillen hindrer da ikke at et befruktet egg fester seg, men angrepillen har samme effekt som p-pillen, at den hindrer eggløsning!

De fleste p-piller virker på tre måter: de hindrer eggløsning, de hindrer ett evt befruktet egg i å feste seg, og gjør klimaet i skjeden mindre gunstig for sædcellene. Angrepillen virker på en av disse måtene, nemlid at den gjør slimhinneveggen mindre mottagelig for at ett befruktet egg fester seg der.

Uansett bør du ta en graviditetstest for sikkerhets skyld, så snart du kan, i forhold til siste menstruasjon.

Skrevet

Jeg tok angrepillen tidligere i høst. Det var en nødløsning for min del siden jeg leste om alle bivirkningene: kvalme, mageknip, mellomblødninger, blødninger som ikke går vekk og uregelmessig mens.

For min del merket jeg ingen verdens ting, annet enn at jeg ikke ble gravid selvfølgelig :)

Det er mer verdt å ta en angrepille hvis man har vært uheldig, enn å måtte ta stilling til noe mye større litt senere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...