Gjest Gjest_Marielle_* Skrevet 19. februar 2010 #21 Skrevet 19. februar 2010 Vi drikker kun brus i helgene, og kun sukkerbrus. Jeg tror at sukkerfri brus er å lure seg selv til å tro at det er greit å drikke brus ofter. Jeg strevde med hodeverk i årevis mens jeg drakk sukkerfri brus, uten at legene skjønte noe som helst. Da jeg sluttet med sukkerfri brus forsvant hodesmertene og har ikke kommet tilbake siden. Dette får meg til å lure på om sukkerfri brus også kan være skadelig for dem som ikke blir plaget med smerter, så mine barn får faktisk ikke lov til å drikke sukkerfri brus så lenge jeg har noe å si. (Hva de gjør utenfor huset når de er gamle nok til å kjøpe selv har jeg jo ikke kontroll på)
Chiyo Skrevet 19. februar 2010 #22 Skrevet 19. februar 2010 Fælt så mange strenge foreldre det var her da. Da jeg var barn kjøpte foreldrene mine brus i helgen og da jeg ble ungdom så fortsatte det slik. Men vi har aldri hatt noe regel om at jeg ikke fikk drikke brus jeg hadde kjøpt for egne penger. Barn er en ting, ungdommer however må få lov til å drikke en halvliter brus i sitt eget hjem om de har kjøpt den med sine egne penger. Men jeg skjønner det at hvis det er små barn i huset bør det gjøres litt diskre ettersom det kan bli mye hyling og grining om hvorfor ikke de også får. Jeg er nå snart 20 år og jeg drikker mye Pepsi Max og det har jeg gjort i mange år. Og jeg sverger at jeg har sunne, hvite perfekte tenner. Fordi tannhelse er viktig for meg. Jeg pusser tennene minst to ganger om dagen og er stor forbruker av sugerør. Jeg vet at noen syns det er barnslig å bruke sugerør, men det faktisk beskytter tenna, så jeg er flittig bruker av det. Jeg kjenner en jente som har en mor som alltid har vært veldig streng med slike ting og da jeg besøkte hennes som ungsom og tok med noe godt måtte vi alltid gjemme det og løpe ned i kjellerstua og da tok hun godt for seg. Om jeg kjøpte chips spiste hun så fort at det var som om hun ikke en gang smakte på den. Jeg husker jeg tenkte stakkars jente som må gjemme godis fra foreldrene og nå hun først får tak i noe spiser hun som om det er siste gang. Jeg var da mye mer moderat en henne.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #23 Skrevet 19. februar 2010 kan ikke akkurat nekte dem det når jeg drikker sukkerfri brus selv... I utgangspunktet kunne vi sikkert ha klart oss med vann til mat etc, men mannen min drikker ikke vann, han vil ha brus, og da blir det vanskelig å skulle gjennomføre det med vannet. Jeg blir dårlig av melk og av drikke med sukker, så juice/saft eller melk er uaktuellt for min del. Men mannen din vil vel heller at barna deres skal ha et sunt kosthold til hverdags, enn at han selv absolutt skal drikke brus til middagen? :klø: Lettbrus er både fetende og skadelig, det også. Her i huset kjøper vi litt brus til lørdagskvelden, og koser oss med pizza og chips. Ellers i uka har vi så lite av sånn kosemat- og drikke som mulig, men unntak av noen få ganger innimellom selvfølgelig Da blir det også mer spesielt for barna når helgen kommer og de vet vi skal kose oss med god mat. Jeg synes ikke foreldre bør være redde for å være konsekvente med barna når det gjelder et sunt, balansert kosthold - de har så utrolig mye igjen for det, og det er også utrolig viktig for skoleprestasjoner, mental helse etc.
Vulpes Skrevet 19. februar 2010 #24 Skrevet 19. februar 2010 Jeg er nå snart 20 år og jeg drikker mye Pepsi Max og det har jeg gjort i mange år. Og jeg sverger at jeg har sunne, hvite perfekte tenner. Fordi tannhelse er viktig for meg. Jeg pusser tennene minst to ganger om dagen og er stor forbruker av sugerør. Jeg vet at noen syns det er barnslig å bruke sugerør, men det faktisk beskytter tenna, så jeg er flittig bruker av det. Det er da ikke bare tennene brus går utover...
lilleGrethe Skrevet 20. februar 2010 #25 Skrevet 20. februar 2010 Vi hadde aldri noen spesielle regler for verken brus eller søtt pålegg. Godteri var bare tillatt på lørdager (selv om vi innimellom snek oss til noen rester i løpet av uka). Vi ble aldri/sjelden servert brus på hverdager, til middag var det vann, juice/eplemost, saft, melk el.l. Vi hadde stort sett brus stående på kjølerommet (dvs i en annen etasje enn der vi spiste), og hadde som regel brus til middagen på lørdag og søndag. Vi hadde ingen regler om at vi ikke fikk kjøpe brus selv, men det var ikke så ofte vi gjorde det egentlig. Som voksen er det sjelden jeg og sambo drikker brus, det hender vi kjøper inn et par liter nå og da, men stort sett drikker vi vann, juice og melk. Har ingen stor trang til å drikke brus, verken i hverdagen eller helga.
Kaffeavtalen Skrevet 21. februar 2010 #26 Skrevet 21. februar 2010 Hvis vi har brus i huset så får ungene drikke om de spør først. Hvis de kjøper selv så er det deres valg. Til vanlig har vi ikke brus til drikke men det kommer an på hva vi spiser til middag. Jeg ser ingen grunn til å være mer streng med ungene enn med meg selv når det gjelder brusdrikking. Og det går vel med ca 4-5 flasker i løpet av en uke, på 5 personer
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå