Gjest Gjest_Petter_* Skrevet 17. februar 2010 #1 Skrevet 17. februar 2010 Hos oss er det av og til et tema om tenåringene som går på ungdomsskolen skal få brus hjemme utenom helgene. Jeg veit jo at de kan kjøpe selv hvis de har egne penger, men hva får de hjemme ?
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #2 Skrevet 17. februar 2010 Har en i 8 klasse og en i 10 klasse. Ingen av dem får servert brus hjemme i hverdagen. Til helgen kjøper vi inn 1,5 liter brus på deling. Til jul/påske/17 mai/bursdager etc kjøper vi også inn litt brus. Hverdager er hverdager - og da drikker de vann, melk og juice, innimellom varm te, saft eller kakao nå i kulden. Ikke det at vi er "så flinke", men brus er en ting vi ikke bruker så mye.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #3 Skrevet 17. februar 2010 Nei. Det får de ikke og vi har litt fokus på tenner og helse. Har alltid hatt og det får vi igjen for nå ser vi. Lite interesse for søtt og godter i uka. De får heller til de er kvalme på lørdagen og er flinke til å pusse tenner. Trener flere ganger i uka og spiser grønt. Ingen hull i tenner enda (14 år)
Gjest hos meg Skrevet 17. februar 2010 #4 Skrevet 17. februar 2010 Vi har brus kun i helgene, hva de gjør mens de er på skolen (videregående) har jeg ikke kontroll på, men hjemme blir det ikke brus i hverdagen.
Gjest Emera Skrevet 17. februar 2010 #5 Skrevet 17. februar 2010 Jeg har aldri brus i huset på hverdager. Nå er det ikke ofte jeg kjøper brus uansett, men gjør jeg det er det kun til helg eller spesielle anledninger. Vi har aldri etablert noen vane med brusdrikking, så det er sjelden noe spørsmål etter det her.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Vil bare nevne at juice er minst like ille som brus, både med tanke på sukker og syre.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Men det er jo en vesentlig forskjell om en drikker o,5 liter urge eller 3 dl appelsinjuice til frokost.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 Ingen brus hjemme til daglig. Men vi får ikke anfall om tenåringen avslører at han/hun har kjøpt brus for egne penger. Har brus på lørdager, og iblant til søndagsmiddagen. Hender jo at vi gjør unntak, men hovedregelen er at vi ikke har brus på hverdager. Funker greit uten store diskusjoner.
Gjest Huffsa Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Fikk drikke så mye brus vi ville.. Ingen var overvektige og hadde aldri hull i tennene, men jeg kunne virkelig ønske faren min var mer streng på det, da jeg er "avhengi" av pepsimax og drikker minst en halv liter om dagen. i helgene kan jeg drikke halvannen liter om dagen...
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #10 Skrevet 17. februar 2010 Kjøper brus kun til lørdagskvelden..........
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 17. februar 2010 #11 Skrevet 17. februar 2010 Eg og mine søsken fikk sjeldent brus på hverdagene når eg var yngre, men fikk i helgene. Eg kommer til å føre samme regla for mine barn når de dukker opp, de kan få litt i helgen, men ikkje ellers. Eg er ikkje særlig begeistra for brus uansett, holder meg til saft og vann. Verre med sambo, han drikker mellom ei halv og ei heil 1,5l flaske pepsi max for dagen hver eineste dag
Miss Puddel Skrevet 17. februar 2010 #12 Skrevet 17. februar 2010 kan ikke akkurat nekte dem det når jeg drikker sukkerfri brus selv... I utgangspunktet kunne vi sikkert ha klart oss med vann til mat etc, men mannen min drikker ikke vann, han vil ha brus, og da blir det vanskelig å skulle gjennomføre det med vannet. Jeg blir dårlig av melk og av drikke med sukker, så juice/saft eller melk er uaktuellt for min del.
Phaedra Skrevet 17. februar 2010 #13 Skrevet 17. februar 2010 Vi drikker brus i helgene (og etter at ungene har lagt seg :gjeiper:), ellers går det som regel i vann til maten. Vi vet at ungene kjøper seg brus selv innimellom, men de "skjuler" det for oss, så vi har ikke tatt dem på den enda.
Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2010 #14 Skrevet 17. februar 2010 Jeg er 16, drikker brus så mye jeg vil, egentlig. Drikker bare sukkerfri da, om det har noe å si.
Beauté Skrevet 17. februar 2010 #15 Skrevet 17. februar 2010 (endret) Nei vi har ikke brus i uken, så hverken oss eller barna drikker det. Faktisk syns ikke barna så mye om det heller, da det blir en vanesak tror jeg. Drikker mye vann. Å drikke light brus er ingen unnskyldning, med tanke på aspartam og hva light brus gjør med tennene. Endret 17. februar 2010 av Beauté
Sessipn Skrevet 18. februar 2010 #16 Skrevet 18. februar 2010 Fikk drikke det jeg ville av brus på den alderen. Og nei, jeg har aldri hatt hull i tennene eller er/var overvektig Nå drikker jeg ikke så mye brus lengre, gikk litt lei :gjeiper:
Vulpes Skrevet 18. februar 2010 #17 Skrevet 18. februar 2010 Vi fikk ikke lov til å drikke brus i hverdagene. Drakk vel egentlig sjeldent brus i helger og? Og det er jeg utrolig glad for den dag i dag. Jeg har aldri vent meg til å drikke brus regelmessig, og er dermed ikke blitt "avhengig" av det, slik jeg ser mange andre er. Drikker kun vann, brus har jeg ikke rørt på i hvert fall et år tror jeg? Utenom farris, som ikke helt teller siden det er sunt i passelige mengder At noen lar barna sine drikke brus i hverdagene, eller at noen voksne velger å helle i seg brus hver dag, skjønner jeg ikke
Chakoya Skrevet 18. februar 2010 #18 Skrevet 18. februar 2010 Vi pleier å ha regel på at brus er kun til helgene. Men jeg lurer på noe. Dersom det står igjen litt brus i kjøleskapet til mandagen, eller andre dager i uka og ungene spør om å få et glass brus... Sier dere da at det er greit, eller svarer dere at det må du vente med til helgen? Ønsker å vite hva dere gjør i slike situasjoner da dette er en problemstilling som ofte skjer hos oss da min kjære elsker brus.
Phaedra Skrevet 19. februar 2010 #19 Skrevet 19. februar 2010 Vi pleier å ha regel på at brus er kun til helgene. Men jeg lurer på noe. Dersom det står igjen litt brus i kjøleskapet til mandagen, eller andre dager i uka og ungene spør om å få et glass brus... Sier dere da at det er greit, eller svarer dere at det må du vente med til helgen? Ønsker å vite hva dere gjør i slike situasjoner da dette er en problemstilling som ofte skjer hos oss da min kjære elsker brus. Vi pleier å ha brus i kjøleskapet hele uka, da vi også er glade i brus og får lyst på et glass i uka etter at ungene har lagt seg. Vi har ikke noe problem med å si nei hele uka selv om brusen står der, men vi må være konsekvente på at vi også bare drikker vann foran ungene. Og så skjer det en gang i blant at vi sier ja alikevel :gjeiper: Vi holder på regelen av prinsipper og fordi det er sunnest, men den er ikke så rigid at den ikke kan tøyes innimellom
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #20 Skrevet 19. februar 2010 Vi pleier å ha regel på at brus er kun til helgene. Men jeg lurer på noe. Dersom det står igjen litt brus i kjøleskapet til mandagen, eller andre dager i uka og ungene spør om å få et glass brus... Sier dere da at det er greit, eller svarer dere at det må du vente med til helgen? Ønsker å vite hva dere gjør i slike situasjoner da dette er en problemstilling som ofte skjer hos oss da min kjære elsker brus. Hos oss ble det voldsomt med mas etter sånne slumper. Vi sa nei, de spurte igjen neste dag, vi sa nei, de spurte igjen osv. Så vi har endt med å ta vekk brusen og sette den på en kjølig bod i ukedagene, så slipper barna å fristes og vi slipper å gjenta nei'ene våre til det kjedsommelige. Ute av syne, ute av sinn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå