Gå til innhold

Vrang ostehøvel


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ostehøvelen min, eller egentlig ostehøvlene mine, er ikke greie lengre. Nå er det snart bare brunost de duger på, og selv der blir det smuler og tull. PÅ et stykke fast gul os er det raskt over til kniv, for høvlene vil liksom ikke "ta tak",

Er det noe jeg kan gjøre med dem for å få dem bedre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ostehøvelen min, eller egentlig ostehøvlene mine, er ikke greie lengre. Nå er det snart bare brunost de duger på, og selv der blir det smuler og tull. PÅ et stykke fast gul os er det raskt over til kniv, for høvlene vil liksom ikke "ta tak",

Er det noe jeg kan gjøre med dem for å få dem bedre

Du kan ta et lite stykke matpapir og brette rundt knivsiden. Altså inni den glipa der osten kommer ut, hvis du skjønner.

Det funker, det. Helt ærlig. Bare prøv, så skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forklare med ord, men pytt pytt... Er høvvel'n din elendig, har du jo intet å tape uansett. Eller hva?

Aller førstest* bør du ta ei dråpe matolje (eller smør) på et ark kjøkkenpapir og gni flatene på høvelen med det. Tørk godt etter, med et tørt ark.

Prøv å bøye den litt. Tenk på den som en bok, der "kniveggen" er ryggen, og lukk "boka" litt. Da blir glipen ørlitegranne større, og osteskiva en tidels millimeter tykkere. Det kan være nok til å få hele og fine skiver til å materialisere seg.

Hjelper ikke dette, er sannsynligvis eggen for sløv. Skjerp den med et fint bryne. Har du ikke bryne, kan du bruke den uemaljerte kanten under ei porselenstallerken, kopp, tefat ellerno'. Jeg tenker på den kanten tallerken hviler mot bordet på. Er ikke mye som skal til.

*Smellkjøss til Belladonna og dere andre språkfetishister. :kyss2:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp en ny?

Joa, det er selvfølgelig en tanke. Men begge disse høvlene er liksom litt for skikkelige til å kastes, den ene har håndtak i malt porselen og den andre har sølvhåndtak. Må nok allikevel vurdere det, er ikke mye poeng i å ha pene ostehøvler som ikke virker....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å forklare med ord, men pytt pytt... Er høvvel'n din elendig, har du jo intet å tape uansett. Eller hva?

Aller førstest* bør du ta ei dråpe matolje (eller smør) på et ark kjøkkenpapir og gni flatene på høvelen med det. Tørk godt etter, med et tørt ark.

Prøv å bøye den litt. Tenk på den som en bok, der "kniveggen" er ryggen, og lukk "boka" litt. Da blir glipen ørlitegranne større, og osteskiva en tidels millimeter tykkere. Det kan være nok til å få hele og fine skiver til å materialisere seg.

Hjelper ikke dette, er sannsynligvis eggen for sløv. Skjerp den med et fint bryne. Har du ikke bryne, kan du bruke den uemaljerte kanten under ei porselenstallerken, kopp, tefat ellerno'. Jeg tenker på den kanten tallerken hviler mot bordet på. Er ikke mye som skal til.

*Smellkjøss til Belladonna og dere andre språkfetishister. :kyss2:

Det med sliping tenkte jeg også på, men "kniveggen" er jo bare på den siden av metallet som er inn mot åpningen der osten skal komme opp, og ikke på "sålesiden" - hvis du skjønner. Jeg har bryne, men får jo ikke kommet til inni der. For det finnes vel ikke bryner i "osteskivetykkelse"?

Og hva skjer hvis jeg bryner og lager egg på sålesiden? Det er vel en grunn til at ostehøvelen ikke har det fra starten av?

Nei, det skal ikke være lett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan ta et lite stykke matpapir og brette rundt knivsiden. Altså inni den glipa der osten kommer ut, hvis du skjønner.

Det funker, det. Helt ærlig. Bare prøv, så skal du se.

Takker for tipset - må prøve neste gang det skal skjæres ost. Men må innrømme at jeg er skeptisk - ser liksom ikke for meg at høvelen blir skarpere av det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det med sliping tenkte jeg også på, men "kniveggen" er jo bare på den siden av metallet som er inn mot åpningen der osten skal komme opp, og ikke på "sålesiden" - hvis du skjønner. Jeg har bryne, men får jo ikke kommet til inni der. For det finnes vel ikke bryner i "osteskivetykkelse"?

Og hva skjer hvis jeg bryner og lager egg på sålesiden? Det er vel en grunn til at ostehøvelen ikke har det fra starten av?

Nei, det skal ikke være lett!

Du skal jo ikke lage egg på undersiden. Kun kvesse den som er der litt fra undersiden, omtrent som når du drar et skjerpestål over en knivsegg. Setter du opp en ny egg under der, risikerer du at den prøver å "flyte" oppå osten. Det kommer ikke nok grad til det av å dra høvelen over porselen eller ultrafint oljebryne noen ganger. Du kan selvsagt oppnå resultater av å bruke bakkant av en kniv av hardt stål (type bordkniv) gjennom sprekken. Det er bøyingen som gir mest merkbar forbedring pga den får bedre tak og gir tykkere skiver som derfor lettere holder seg hele. Eggen trenger ikke være så skarp (er en fordel at den ikke barberer bort fingertuppen), men grader eller ujevnheter kan gi stygge skiver og flisete kanter på ostestykket. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ta et lite stykke matpapir og brette rundt knivsiden. Altså inni den glipa der osten kommer ut, hvis du skjønner.

Det funker, det. Helt ærlig. Bare prøv, så skal du se.

:jepp: Dette funker. Gjør alltid dette når jeg skal høvle greddost og ridderost. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:jepp: Dette funker. Gjør alltid dette når jeg skal høvle greddost og ridderost. :)

Bare brette det over kniven liksom? Sånn at du "pakker inn" kniven?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare brette det over kniven liksom? Sånn at du "pakker inn" kniven?

Jepp. Bretter rundt kniven. Tar ei remse med papir som jeg stikker inn gjennom der skiva kommer, og bretter papiret framover, slik at papiret ligger framover både under og over.

vanskelig å forklare på en annen måte.

Edit: Her kan man lese om det samme, om man blar ned på siden til der det står mat.

Endret av Kanutten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...