Gå til innhold

Trening for å bli slankere


Gjest V

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg slanker meg med Grete Roede kosthold. Har gått ned nesten 6 kilo og har 7 igjen.

Jeg trener ganske mye, ikke i fohold til mange av dere kanskje.....

Trenger endel råd og tips og håper noen kanskje kan komme med innspill.

Uken

Mandag: Løping 40 minutter på mølle (enten med 2x4 intervaller eller bakkeprogram) Styrketrening med frivekter på store muskelgrupper

Tirsdag/torsdag: Gåtur. Rask gange ca 1 time

Onsdag: ballidrett 1 time

Fredag: Løping på mølle i 50 minutter, varierende tempo og stigning.

Helgen: hverdagsaktiviteter med familien

Hvor mye får man ut av å trene styrke en gang i uken?Bør dette økes?

Hva er effekten av å trene styrke hjemme uten å varme opp, feks ta sit-ups og knebøy om kvelden.

Hvor mye det hjelper meg med løpingen å gå ned i vekt. Altså hvis man er i samme form, men veier 75 kilo i stedenfor 85 kilo. Hvor mye hjelper det?

Og ikke minst hvor mye hjelper det på løpeformen å trene styrke?

Håper noen kan hjelpe meg:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor mye får man ut av å trene styrke en gang i uken?Bør dette økes?

Fint lite. Jeg gjetter på at du har omtrent null progresjon. Skal du få fremgang bør du opp i minst to, helst tre økter per uke.

Hva er effekten av å trene styrke hjemme uten å varme opp, feks ta sit-ups og knebøy om kvelden.

Man trenger ikke varme opp for å ta styrkeøvelser, untatt hvis du skal trene maksløft, regner med at du ikke har utstyr til det hjemme. Situps er en forferdelig dårlig øvelse som ingen egentlig bør ta. Du bør heller skaffe deg en såkalt minimaster fra Redcord, wwww.redcord.no, som du kan feste i taket. Da kan du ha føttene i tauhåndtakene, ligge langs gulvet på magen, hvile underarmene mot gulvet og føre knærne fram under magen. Armhevninger derimot er bra, bare pass på at du ikke får svai nedover i kroppen. Da er det bedre å ha en liten knekk oppover med rumpa.

Hvor mye det hjelper meg med løpingen å gå ned i vekt. Altså hvis man er i samme form, men veier 75 kilo i stedenfor 85 kilo. Hvor mye hjelper det?

Dette var et litt rart spørsmål. Løping hjelper selvsagt på overvekt. Så lenge du trener aerobt, noe jeg regner med at du gjør, forbrenner du for det meste fett, og du øker også hvileforbrenningen resten av dagen.

Hva du mener med at "hvis man er i samme form, men..." er jeg ikke helt sikker på. Hvis to stykker, en på 75 kg og en på 85 kg, har lik hemoglobinverdi, likt lungevolum og lik hjertekapasitet vil selvsagt den på 75 kg løpe raskest på f. eks. 10000 meter, fordi den personen har bedre ytelse i forhold til kroppsvekten. Men en på 85 kg forbrenner mer på å løpe 10000 meter enn den på 75 kg, fordi det er mer masse som skal forflyttes. Arbeid måles i joule (J), 1 J = 4,2 cal. Arbeid = kraft * vei, og Kraft = masse * akselrasjon * friksjonskoeffisienten mot underlaget. I dette tilfellet er akselrasjonen tyngdeakselrasjonen ved jordoverflaten, g = 9,81 m/s^2. Så lenge distansen er 10000 meter så er mengden forbrukt energi avhengig av massen og ikke noe annet.

Og ikke minst hvor mye hjelper det på løpeformen å trene styrke?

Det hjelper ingenting hvis du mener langdistanse. Skal du bli sprinter må du selvsagt ha en del styrke for å kunne akselrere og holde høy toppfart, men for utholdenhetsidretter er stor muskelmasse bare unødvendig balast. På den annen side motvirker styrketrening risikoen for benskjørhet, dette er spesielt viktig for kvinner, og risikoen for belastningsskader, det er viktig for kvinner i f. eks. omsorgsyrker med mange løft. Så hvis målet ditt er å nå en passelig vekt og ha en sunn og veltrent kropp bør du trene både styrke og utholdenhet. Hvis du derimot vil gjøre det best mulig i f. eks. halvmaraton bør du kutte ut styrketreningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar:-) My nyttig her!

Jeg har ikke mye utstyr hjemme, men ha Bosuball (er den jeg tar sit-ups på), maualer på 3 og 5 kilo og strikk.

Ellers trener jeg på treningsstudio, men tenker at kanskje jeg skulle trene styrke hjemme en dag også. Slik jeg forstår deg så mener du at det vil gi effekt og trene styrke hjemme en dag selv om jeg da ikke løper el. først.

I forhold til spørsmålet mitt ang vekt så gjelder det egentlig motivasjon for meg selv.

Jeg skal løpe Sentrumsløpet (1 mil) i slutten av april. Målet mitt er selvfølgelig å gjøre det så bra som mulig, men jeg er mosjonist! Grunnen til at jeg har bestemt meg for dette er for å ha noe å trene mot. Det egentlig målet er å gå ned i vekt og få en sprekere kropp, ikke bli løper:-) Løpet skal kun presse meg til trene nok. Vi er en gjeng fra jobben som skal løpe sammen og jeg vil jo gjøre det bra:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ellers trener jeg på treningsstudio, men tenker at kanskje jeg skulle trene styrke hjemme en dag også. Slik jeg forstår deg så mener du at det vil gi effekt og trene styrke hjemme en dag selv om jeg da ikke løper el. først.

Selvsagt trenger du ikke løpe først. Du vil sannsynligvis orke en repitisjon eller to mer om du ikke trener utholdenhet først. Å trene utholdenhet og styrke er to forskjellige ting, selv gjør jeg det på forskjellige dager.

I forhold til spørsmålet mitt ang vekt så gjelder det egentlig motivasjon for meg selv.

Jeg skal løpe Sentrumsløpet (1 mil) i slutten av april. Målet mitt er selvfølgelig å gjøre det så bra som mulig, men jeg er mosjonist! Grunnen til at jeg har bestemt meg for dette er for å ha noe å trene mot. Det egentlig målet er å gå ned i vekt og få en sprekere kropp, ikke bli løper:-) Løpet skal kun presse meg til trene nok. Vi er en gjeng fra jobben som skal løpe sammen og jeg vil jo gjøre det bra:-)

Da vil jeg bare ønske lykke til! Spørsmålet er: Hvis en eller flere av de du løper sammen med har problemer med tempoet mens du kjenner deg pigg, vil du da sakke ned for å ikke løpe fra vedkommende, eller kjører du litt ego så fort du selv orker? Som mann er jeg ikke i tvil om at jeg ville løpt fra kompisen(e) og latt dem få høre det skikkelig etter løpet at de er noen udugelige slappfisker. :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...