Gjest Gjest_Jente_* Skrevet 16. februar 2010 #1 Skrevet 16. februar 2010 Hei. Jeg ble for en liten tid tilbake utsatt for en voldtekt. Dagen etter dro jeg på voldtektsmottaket, og mannen ble hentet og kjørt til varetekt. Etter dette har jeg vært inne på to avhør, og fikk igår beskjed om at saken er henlagt. Dette er veldig provoserede, og ikke til å leve med. Jeg bor på et veldig lite sted, som gjør det vanskelig for meg å leve et normalt liv nå, og jeg er veldig nervøs for å møte på han. Derfor vurderer jeg å gå til rettssak, men er veldig redd for at det kan bli en fæl opplevelse som ender i tap av saken. Har noen andre erfaringer rundt dette? Hva kan man gjøre for å vinne en slik sak?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #2 Skrevet 16. februar 2010 Det vil være meningsløst. Dette er en sak for strafferetten. For å vinne en sivilrettslig sak (som alle andre saker), må du ha fellende beviser, og hvis du har det, er jo det eneste du bør gjøre å gå til politiet med det...
Gjest TS Skrevet 16. februar 2010 #3 Skrevet 16. februar 2010 Men hvordan går de som vinner sakene og får de skyldige dømt frem, da? Det finnes jo ikke vitner i slike saker, det er iallefall svært sjeldent..?
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #4 Skrevet 16. februar 2010 Voldtektsaker er alltid tricky, og det er ikke uten grunn de scorer høyt på saker hvor uskyldige blir dømt og skyldige går fri. Men heldigvis trengs beviser, eller i det minste sterke indisier, ellers ville det ikke vært mye vits med et rettsapparat. Enhver er uskyldig til det motsatte er bevist, og det er påtalemyndigheters ansvar å bevise skyld. Jeg regner med at det i dette tilfeller ikke eksisterte nok bevis for en påtale.
Gjest Gjest Skrevet 16. februar 2010 #5 Skrevet 16. februar 2010 Du kan gå til sivilt søksmål. Beviskravene for å få erstatning er mindre enn for å få noen dømfelt, slik at selv om saken ble henlagt av politiet kan du gå til sivilt søksmål og få overgriper til å betale erstatning. Du må derimot kunne ha sannsynliggjøre at noe har skjedd, f.eks i form av at du har fått varige problemer, dokumentasjon fra voldtektsmottak også videre. Det er mulig du kvalifiserer for fri rettshjelp i denne sammenhengen forresten. Uansett kan du søke om voldsoffererstatning fra staten, slik at du får økonomisk kompensasjon for skadene, inkludert de psykiske skadene, du har blitt påført. Søk der så tidlig som mulig for å øke sannsynligheten for at du får (hvis ikke kan de bruke sen søking mot deg).
Gjest TS Skrevet 17. februar 2010 #6 Skrevet 17. februar 2010 Du kan gå til sivilt søksmål. Beviskravene for å få erstatning er mindre enn for å få noen dømfelt, slik at selv om saken ble henlagt av politiet kan du gå til sivilt søksmål og få overgriper til å betale erstatning. Du må derimot kunne ha sannsynliggjøre at noe har skjedd, f.eks i form av at du har fått varige problemer, dokumentasjon fra voldtektsmottak også videre. Det er mulig du kvalifiserer for fri rettshjelp i denne sammenhengen forresten. Uansett kan du søke om voldsoffererstatning fra staten, slik at du får økonomisk kompensasjon for skadene, inkludert de psykiske skadene, du har blitt påført. Søk der så tidlig som mulig for å øke sannsynligheten for at du får (hvis ikke kan de bruke sen søking mot deg). Okei. Det er jo bedre enn ingenting.. Jeg har sluttet skolen på grunn av dette, og har dokumentasjon fra voldtektsmottak. Jeg tenkte kanskje det kunne være en god idé å be kontaktlæreren min komme og fortelle litt. Jeg forholdt meg endel til han rett etter hendelsen. Hvordan kan de bruke sen søking mot meg? Jeg var ikke klar over at dette var noe jeg kunne gjøre engang. Hmm.
kristian82 Skrevet 17. februar 2010 #7 Skrevet 17. februar 2010 Okei. Det er jo bedre enn ingenting.. Jeg har sluttet skolen på grunn av dette, og har dokumentasjon fra voldtektsmottak. Jeg tenkte kanskje det kunne være en god idé å be kontaktlæreren min komme og fortelle litt. Jeg forholdt meg endel til han rett etter hendelsen. Hvordan kan de bruke sen søking mot meg? Jeg var ikke klar over at dette var noe jeg kunne gjøre engang. Hmm. Du kan for det første klage på en henleggelse fra politiet sin side. (Rett som det er det tas ut tiltale etter at saken først er henlagt, men så klaget på.) Sivilt søksmål kan du også gå til. Voldsoffererstatning kan du søke. Krav på bistandsadvokat - gratis - har du også.
waco Skrevet 17. februar 2010 #8 Skrevet 17. februar 2010 Hva er det han voldtektsmannen sier har skjedd da?
Gjest TS Skrevet 17. februar 2010 #9 Skrevet 17. februar 2010 Hva er det han voldtektsmannen sier har skjedd da? Det de fleste sier i slike saker. At vi hadde samleie, og at jeg var med på det.
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #10 Skrevet 18. februar 2010 Dur gjort den store feilen å gå hjem etter at det skjedde, og først gått på voldteksmottaket dagen etterpå. Da har man ofte dusjet og beviser er skylt bort, klær et kontaminert av andre osv., dermed blir det mye vanskeligere å bevise. Majoriteten av voldtektssakene i Norge blir dessverre henlagt etter bevisets stilling, ofte fordi bevisene er for svake. Høres ut som det er det i ditt tilfelle. Dersom du kjenner gjerningsmannen fra før av blir det enda vanskeligere å bevise voldtekt. Du kan søke om erstatning, men han blir ikke dømt på dem måten du tenker.
Gjest Vegar Skrevet 18. februar 2010 #11 Skrevet 18. februar 2010 Dette høres veldig vanskelig ut og er nok en opplevelse du ikke bør sitte igjen med alene. Var jeg deg ville jeg kontaktet støttesenteret mot incest/seksuelle overgrep for råd og støtte.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #12 Skrevet 19. februar 2010 Hei. Jeg ble for en liten tid tilbake utsatt for en voldtekt. Dagen etter dro jeg på voldtektsmottaket, og mannen ble hentet og kjørt til varetekt. Etter dette har jeg vært inne på to avhør, og fikk igår beskjed om at saken er henlagt. Dette er veldig provoserede, og ikke til å leve med. Jeg bor på et veldig lite sted, som gjør det vanskelig for meg å leve et normalt liv nå, og jeg er veldig nervøs for å møte på han. Derfor vurderer jeg å gå til rettssak, men er veldig redd for at det kan bli en fæl opplevelse som ender i tap av saken. Har noen andre erfaringer rundt dette? Hva kan man gjøre for å vinne en slik sak? Om du er over 16 er det vel desverre veldig vanskelig å vinne slike saker uten at du er mørbanket/har vitner osv... Regner med dem tok prøver av deg siden du var der dagen etter allerede. Du bør først og fremst ta kontakt med en flink advokat, så kan saken taes videre derfra. Jeg har også blitt voldtatt for noen år siden, her og i en liten bygd. Han er flyttet herfra og jeg har ikke sett han siden. Men på en måte hadde jeg ønsket at jeg møtte han, bare for å få han til å huske hva han gjorde. Hvor slem han faktisk var... Jeg anmeldte det ikke da, fordi min venninne var midt i en rettsaks periode etter hun ble voldtatt. Og dessuten var jeg over 16 år. Det hadde blitt for vondt for henne, og hele saken hennes var allerede så vond at jeg orket ikke tanken.. Det var sykehuset som anmeldte hennes sak, og voldtektsmannen hennes fikk høyeste dom. Om du ikke får sak/vinner saken, så må du bare gå videre. En veldig god regel med slike saker er at en skal være SINT, ikke lei seg!! En skal aldri klandre en selv. Feks "hvorfor lå jeg bare der å gråt og ba han slutte, i stedet for å gjøre alt for å komme meg bort". Det er ikke ofret sin skyld at slikt skjer, om en krangler med all sin makt eller ligger i ro og hvisker "slutt". Du bør kanskje kontakte psykolog el. Det e klart det blir vanskelig, men er ingen andre enn deg selv som kan gå videre.
Gjest Gjest Skrevet 19. februar 2010 #13 Skrevet 19. februar 2010 Jeg har vært gjennom det samme, men jeg var under 16. Han ble tiltalt for seksuell omgang med mindreårige. Han var 5,5 år eldre enn meg, og ble i tingretten frikjent fordi jeg var moden for alderen og han var nesten tilbakestående. Han ble derimot dømt i lagmannsretten. De to rettsakene er de jævligste jeg har vært med på. Krev bistandsadvokat, og få hjelp til å sende inn søknad om voldsoffererstatning. NÅ! Jeg er egentlig imot at staten skal betale erstatninger, mens voldtektsmenn går fri, men likevel. Du får nok ikke erstatning hvis ikke.Undersøk også muligheten for å få besøksforbud for han, slik at han må holde seg så og så langt unna deg. Jeg hadde ikke gått til sivilt søksmål for å få penger av voldtektsmannen, det er en sinnsykt stor påkjenning og spiller liten rolle for han bortsett fra at han _kanskje_ får 50000 i gjeld. Gå til fastlegen din og krev å få henvisning til psykolog.En psykolog er et sterkt vitne for deg. Lykke til, håper du reiser deg og får et fantastisk liv
Gjest TS Skrevet 22. februar 2010 #14 Skrevet 22. februar 2010 Tusen tusen takk for gode svar! Hva må til for å få til et besøksforbud? Det ville i såfall være det eneste mulige alternativet om jeg skal kunne bo her ut våren, hvis ikke blir jeg nødt til å flytte.
Leanne Skrevet 22. februar 2010 #15 Skrevet 22. februar 2010 ta kontakt her http://www.fri-rettshjelp.no/ de hjelper deg med alt! Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 23. februar 2010 #16 Skrevet 23. februar 2010 Jeg fikk hjelp her http://kriminalitetsofre.no/ da jeg søkte voldsoffererstatning. Det er vanskelig å få erstatning. Det må du være klar over. Jeg fikk 60 000 i oppreisning og 15 000 til behandlingsutgifter. Men det kunne bevises at jeg hadde blitt mishandlet (blåmerker, hevelser og ribbensbrudd). Synes uansett du burde søke voldsoffereratatning, men du må være klar over at du kanskje får avslag. Ikke nøl med å kontakte en psykolog hvis du sliter med psykiske senskader etter voldtekten. Når saken blir henlagt blir det ofte en ekstra belastning. Men du skal vite at de flest voldssaker og voldtektssaker blir henlagt hvis gjerningspersonen ikke tilstår.
Gjest Gjest_Anonym_* Skrevet 10. mars 2010 #17 Skrevet 10. mars 2010 Dette er skikkelig trist å lese. Opplevde det samme for fire dager siden. Jeg var på voldtekts mottaket og personen ble hentet til arresten, slik som i dette tilfellet. mest sansynlig har det eneste "vitnet" i min sak talt for voldtekstmannens side..når jeg leser her at din sak ble henlagt, tenker jeg at det kommer til å skje med meg. hvor lang tid etter at det skjedde fikk du beskjed om henleggelsen?
Katiegirl Skrevet 10. mars 2010 #18 Skrevet 10. mars 2010 Jeg ble voldatt da jeg var 16, og da jeg skulle anmelde deg fikk jeg beskjed om at det ikke var noen vits, for hvem ville de tro på? En 30 år gammel sivilingeniør eller en 16 år gammel gravid jente med store problemer med skolen. Nå som jeg har blitt voksen er jeg mest bare forbanna, for at noen kan si noe slikt, men mest sannsynlig hadde det blitt henlagt alikevel, og det hadde sikkert blitt en veldig stor påkjenning det også. Jeg har fått veldig stor hjelp av Dixi etterpå, det tok mange år før jeg gikk et sted med problemene mine, jeg skammet meg og var flau. Jeg var flau over å ikke ha anmeldt, og jeg var flau over å ha blitt voldtatt. Men med et par samtaler med en av de på dixi fikk jeg kontroll på følelsene mine, og fikk vite at mye av det jeg bar inne på var normalt. Selv om saken er henlagt kan du søke voldsoffererstatning. Selv om du bor i en liten bygd, er det sannsynlig at du kommer til å støte på han? Er dere i samme omgangskrets eller noe slik? Eller er det frykten for å støte på han hvor som helst som er aberet?
Gjest Gjest Skrevet 10. mars 2010 #19 Skrevet 10. mars 2010 Det vil være meningsløst. Dette er en sak for strafferetten. For å vinne en sivilrettslig sak (som alle andre saker), må du ha fellende beviser, og hvis du har det, er jo det eneste du bør gjøre å gå til politiet med det... Nå er det jo lavere krav til bevisførsel i sivilrettslig sak. Her holder det at det er overveiende sannsynlig at voldtekten har skjedd. I forhold til strafferetten er kravet høyere.
Gjest TS Skrevet 13. mars 2010 #20 Skrevet 13. mars 2010 Dette er skikkelig trist å lese. Opplevde det samme for fire dager siden. Jeg var på voldtekts mottaket og personen ble hentet til arresten, slik som i dette tilfellet. mest sansynlig har det eneste "vitnet" i min sak talt for voldtekstmannens side..når jeg leser her at din sak ble henlagt, tenker jeg at det kommer til å skje med meg. hvor lang tid etter at det skjedde fikk du beskjed om henleggelsen? Helt grusomt å høre om. Det kommer an på hva de fant ut på voldtektsmottaket, og hva vitnet ditt har sagt. Har du vært inne til avhør ennå? De fleste saker blir jo desverre henlagt, men likevel er det alltid verdt forsøket. Du vet aldri, plutselig kan det dukke opp flere jenter også. Jeg fikk beskjeden om henleggelse etter 3 måneder.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå