Gå til innhold

Ekstremt stort søvnbehov


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Hei.

Jeg trenger virkelig hjelp nå, for dette har tatt fullstendig overhånd over livet mitt: Jeg har et stort søvnbehov. Et enormt søvnbehov. Om ingen vekker meg, kan jeg gjerne sove opptil et helt døgn uten å våkne opp. Mange sier at "da sover du for mye, noe som igjen fører til at du er trøtt", men tro meg jeg har prøvd å sove forskjellige timer over lange perioder for å sjekke, men er like trøtt.

Det største problemet er nesten det å våkne. Jeg sover så tungt at jeg ikke hører de 8 forskjellige vekkerklokkene mine, og er nødt til å bli vekket for hånd. Problemet er at min samboer ikke alltid har tid til dette, og da sover jeg gjerne til han kommer hjem fra jobb. Dette går veldig hardt inn på meg, i og med at jeg ikke ofte får kommet meg på skolen, noe jeg vil. Det påvirker også det sosiale livet mitt, da jeg ofte sover hele helgen igjennom.

Noen som har noen råd å gi meg? Jeg tenkte kanskje det fantes noen piller som gjør at en sover lettere? For de eneste gangene jeg klarer å våkne tidlig/sove 7-8 timer, er hvis jeg har drukket alkohol (da blir jo sønen dårligere). Det er såå deilig. Er nesten så desperat at jeg lurer på om jeg er nødt til å drikke hver kveld for å klare meg.

Hjelp!

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet

Tenkte å legge til at jeg spiser sunt og trener tre ganger i uka. Går også på antidepressiva, Cipralex.

Skrevet
Hei.

Jeg trenger virkelig hjelp nå, for dette har tatt fullstendig overhånd over livet mitt: Jeg har et stort søvnbehov. Et enormt søvnbehov. Om ingen vekker meg, kan jeg gjerne sove opptil et helt døgn uten å våkne opp. Mange sier at "da sover du for mye, noe som igjen fører til at du er trøtt", men tro meg jeg har prøvd å sove forskjellige timer over lange perioder for å sjekke, men er like trøtt.

Det største problemet er nesten det å våkne. Jeg sover så tungt at jeg ikke hører de 8 forskjellige vekkerklokkene mine, og er nødt til å bli vekket for hånd. Problemet er at min samboer ikke alltid har tid til dette, og da sover jeg gjerne til han kommer hjem fra jobb. Dette går veldig hardt inn på meg, i og med at jeg ikke ofte får kommet meg på skolen, noe jeg vil. Det påvirker også det sosiale livet mitt, da jeg ofte sover hele helgen igjennom.

Noen som har noen råd å gi meg? Jeg tenkte kanskje det fantes noen piller som gjør at en sover lettere? For de eneste gangene jeg klarer å våkne tidlig/sove 7-8 timer, er hvis jeg har drukket alkohol (da blir jo sønen dårligere). Det er såå deilig. Er nesten så desperat at jeg lurer på om jeg er nødt til å drikke hver kveld for å klare meg.

Hjelp!

Gå til legen for å få skjekket deg, kansje du lider av et eller annet sovesyndrom?

Gjest Matrine
Skrevet
Gå til legen for å få skjekket deg, kansje du lider av et eller annet sovesyndrom?

Ja, har tatt det opp med fastlegen, men han tok bare noen blodprøver for å sjekke jern og vitaminer osv. og alt var bra...

Skrevet

Det står ikke noe i pakningsvedlegget om at endring i søvnmønsteret kan være en bivirkning?

Depresjon har jo en tendens til å endre søvnrytmen. Mange sliter med at de enten ikke får sove eller at de sover altfor mye. Ta det opp med fastlegen din, kanskje h*n vet om noe som hjelper.

Skrevet
Tenkte å legge til at jeg spiser sunt og trener tre ganger i uka. Går også på antidepressiva, Cipralex.

spiser du NOK da?

Skrevet
Ja, har tatt det opp med fastlegen, men han tok bare noen blodprøver for å sjekke jern og vitaminer osv. og alt var bra...

Fastlegen sjekker latterlig lite når blodprøver angår. Hør om det finnes et antideprissiva du kan ta som kanskje ikke er søvnforstyrrende, evnt be om utredning hos spesialist. De sjekker MYE mer enn en fastlege.

Ellers håper jeg du tar tak i årsaken til depresjonen og får behandlet den, fremfor å bli gående på medikamenter til evig tid. Det er viktig!

Gjest Gjest_Martine_*
Skrevet
spiser du NOK da?

Ja, det gjør jeg.

Fastlegen sjekker latterlig lite når blodprøver angår. Hør om det finnes et antideprissiva du kan ta som kanskje ikke er søvnforstyrrende, evnt be om utredning hos spesialist. De sjekker MYE mer enn en fastlege.

Ellers håper jeg du tar tak i årsaken til depresjonen og får behandlet den, fremfor å bli gående på medikamenter til evig tid. Det er viktig!

Jeg har prøvd et annet merke, Welbutrin, men av den ble jeg så langt nede at jeg tør ikke tenke på det engang. Så byttet raskt tilbake. E

Er på bedringens vei, og trapper sakte men sikkert ned på Cipralex-pillene. Vet at søvnproblemer kan være en bivirkning av Cipralex, så får håpe det bare er det og ikke noe "værre". For har hatt dette søvnbeholdet i over 1 1/2 år.

Skrevet

Dette høres helt ut som meg! Jeg har helt samme problem, mister skolen fordi jeg sover hele dagen, helt til samboeren kommer hjem. Jeg går også på cipralex, og skulle virkelig ønske det fantes en mirakelpille som får meg opp om morgenen.

I forrige uke testet jeg ut Valerina natt, en naturlegemiddel som gjør søvnen min om natten dypere, i allefall føler jeg at det hjelper på litt. Kanskje litt placeboeffekt ettersom kroppen forbinder øyeblikket jeg tar tablettene med å roe seg ned til å sove. Men placebo eller ikke, den siste uken har jeg sovet bedre enn noensinne OG kommet meg opp til klokken ti, og da er jeg fornøyd. Får se hvor lenge det holder. Jeg har mistet mye skole, er faktisk oppe i 4 uke ute å komme meg på skolen, men i morgen skal jeg opp kvart på seks, greier jeg det, greier jeg resten av uka. Det handler om å ta en dag av gangen :)

Skrevet

Hva er det dette "sunne" kostholdet ditt går ut på å spise da?

Skrevet

Jeg har også et enormt søvnbehov. Kan sove hvor som helst og når som helst. Kommer meg som regel opp hvis det er krise, men går rundt i trøtt tilstand hele dagen - slitsomt...

Skrevet

"I need 8 hours a day and about 10 at night and i`m good"

Bill Hicks

Skrevet

Jeg har og brukt Cipralex å var trøtt HELE tiden. Jeg sluttet med de og det store søvnbehovet mitt gikk over :)

Håper du finner ut av det. Er slitsomt å ha det slik!

Skrevet

Har det helt likt! Idag kom jeg meg ikke opp før kl. 17.00..

Går også på Cipralex.

Hvis dette ikke gir seg,så må jeg kutte ut pillene tror jeg. Det kan ikke fortsette slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...