Gå til innhold

Bra yogadvd?


Gjest TS

Anbefalte innlegg

Hei :)

Jeg tenkte jeg skulle kjøpe meg en yogadvd så jeg kan gjøre litt yoga hjemme. Har prøvd å bruke bøker, men følte ikke jeg fikk så mye ut av det når jeg måtte ut av stillingen hele tiden for å se hva neste punkt var. Det store spørsmålet er om noen har noen erfaringer med yogadvd'er? Noen som er gode, dårlige osv. Er vel primært Hatha yoga jeg hadde tenkt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns vanlige, statiske hatha-dvder gjør seg dårlig, fordi det er litt langdrygt. Du kan kanskje heller prøve en lyd-cd til disse.

Noen knallgode yogadvder (men av ashtanga-typen) syns jeg er Bryan Kest Power Yoga (en serie på tre). Da får du virkelig kjørt deg, samtidig som du får den gode, fredfulle følelsen etter økten. Det er gode instruksjoner, og du trenger ikke se på skjermen hele tiden. Øktene er på 45-60 minutter, og dvd nr 1 er den enkleste. Ashtanga yoga er dynamisk og sterkt, og du blir skikkelig svett av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hovedgrunnen til å gjøre yoga for meg er pga ryggen og beina - de er fryktelig stive! Merker i de periodene jeg er flink til å tøye ut at ryggen er bedre. En periode var jeg også flink og gikk på yogatimer på treningssenteret (hatha yoga), og jeg fikk utrolig godt utbytte av det, så jeg tror absolutt hatha er den stilen jeg vil gå for, men tusen takk for svar :) Kan jo vurdere det etter hvert når kroppen mykner opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør personlig mest "vanlig" hatha på daglig basis, men hatha-videoer gir meg rett og slett ingenting. Jeg vil fortsatt foreslå podcast/audio-instruksjoner framfor å involvere en TV, av rent komfortmessige hensyn. Hatha er såpass enkel i uttrykket at du neppe trenger å se økten din. Ashtanga er mer egnet til DVD, i og med at stilen er dynamisk og det er mange overganger osv å følge med på. (Klart, dette er min personlige mening.)

Hva slags bøker har du forsøkt? Har du prøvd en som har forskjellige programmer? Eller er det motivasjonen til å gjøre yoga på egenhånd som mangler?

Og har du forsøkt ashtanga? Det er knapt noe som er bedre for stive kropper - du trenger ikke være det minste myk. Det at du blir varm og svett gjør jo at kroppen blir enklere å tøye.

Av hatha-bøker vil jeg anbefale "Yoga for you" av Tara Fraser. Den har fem ulike programmer, pluss et stort kapittel med rundt 40 ulike asanaer.

Jeg liker også godt "The yoga bible", men denne har ingen foreslåtte program, så her må du mikse og matche de hundrevis av asanaene selv.

God yoga!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Yin yoga av Paul Griley for å bli myk. Yin Yang yoga av Sarah Powers for en kombinasjon av å bli myk, bli avspent og få dynamisk trening. Jeg vil sterkt annbefalle deg og kjøpe boken hennes også for den er fantastisk god på å forklare hva yoga egentlig er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...