Gå til innhold

Spise fryst pølsegrateng?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det dumt å spise pølsegratengen jeg fant i fryseren, som jeg ikke vet hvor lenge har vært der? Den har sikkert vært der mellom 1 og 2 måneder, sånn ca.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis den ikke har vært der lenger enn et par måneder ville jeg spist den uten å nøle.

Skrevet

Den ville jeg spist uten å blunke!

(Jeg antar fryseren din holder minus 18 eller kaldere og at gratengen ble frosset ned like etter at den ble laget.)

Tenk bare på de ulike Findus-grytene du finner i frysedisken. De har i alle fall holdbarhet over 2 måneder.

Skrevet

Takk for svar!

Kom på i ettertid at pølsegratengen sansynligvis ikke har ligget der enn maks en måned, så vi spiste den. ;)

Hvilken temperatur fryseren vår har har jeg aldri sjekket, men siden det ikke er et billigskap så antar jeg den er riktig. Gratengen ble selvsagt fryst ned rett etter at den ble laget. :)

Hvor lenge kan en rett som er fryst rett etter laging lagres i fryseren og fortsatt være spisendes da?

Gjest navnelapp
Skrevet

Det som avgjer kvaliteten på frossen mat er kor godt den er pakka inn, og kor mykje feitt det er i den. Dersom det kjem luft til matvarene i frysaren, særleg fisk og kjøtt, får den frostskadar, altså at kjøtfibra blir "sprengt" og kvite. Det er ganske udelikat, men om det er farleg veit eg ikkje.

Feite matvarer vil harskne etter ca. 3 månader. Dette gjeld særleg feit fisk, pølser (som i din grateng) og bacon og slikt. Feittfritt kjøt, som filetar og heile steiker av vilt, vil kunne halde seg opp mot eit år.

Skrevet
Det som avgjer kvaliteten på frossen mat er kor godt den er pakka inn, og kor mykje feitt det er i den. Dersom det kjem luft til matvarene i frysaren, særleg fisk og kjøtt, får den frostskadar, altså at kjøtfibra blir "sprengt" og kvite. Det er ganske udelikat, men om det er farleg veit eg ikkje.

Feite matvarer vil harskne etter ca. 3 månader. Dette gjeld særleg feit fisk, pølser (som i din grateng) og bacon og slikt. Feittfritt kjøt, som filetar og heile steiker av vilt, vil kunne halde seg opp mot eit år.

Jeg hadde den i en lufttett beholder, så det kom nok ikke til luft i maten. :) Det var egentlig ikke pølser i pølsegratengen :fnise: men skinke. ;)

Gjest Spinell
Skrevet

Disse tidsreglene har jeg også lest, og jeg bruker dem for matvarer med en del fett. På den annen side har jeg tilberedt to-tre år gamle elgsteker som har ligget godt innpakket i fryseren, og de har ikke vist tegn til kvalitetsforringelse, så det magreste viltet holder seg mye lenger enn tommelfingerrelglene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...