Gå til innhold

Jogging


Gjest Gjest_nora_*

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_nora_*

Hvis jeg jogger/går i raskt tempo ca. en halvtime om dagen (eller mer), vil det kunne hjelpe å stramme opp rumpe/mage/lår? Eller MÅ jeg drive styrketrening for å bli strammere? Jeg er ganske tynn, men er lite aktiv. Det er ikke mye 'fett' jeg ønsker å bli kvitt heller..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis jeg jogger/går i raskt tempo ca. en halvtime om dagen (eller mer), vil det kunne hjelpe å stramme opp rumpe/mage/lår? Eller MÅ jeg drive styrketrening for å bli strammere? Jeg er ganske tynn, men er lite aktiv. Det er ikke mye 'fett' jeg ønsker å bli kvitt heller..

Det vil absolutt hjelpe på - du vil få litt strammere muskler ut av denne treningen. Så spørs det bare hvor du har lyst til å ende opp egentlig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det ikke er fett du vil "kvitte deg med", men bare stramme opp kroppen så anbefaler jeg at du starter med styrketrening. Selvfølgelig kan du jogge/spasere også, men styrketreningen vil hjelpe deg mer når det kommer til å "forme" kroppen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk først ut hvordan en kropp faktisk fungerer, deretter kan du bestemme deg for hva målet ditt er og hvordan du skal nå det.

Det er nemlig ikke noe som heter å "stramme opp". Når kroppen føles hardere å ta på er det fordi man har fått lavere fettprosent slik at det er mindre fett mellom musklene og huden. Fett er mykt å ta på og jo mer man har desto mykere føles kroppen. Dette forutsetter selvsagt at man har litt muskler på kroppen. Altfor mange ungjenter har sultet vekk mesteparten av musklene sine, og består mer eller mindre kun av skinn og bein.

Jogging er en type trening man kaller kardiovaskulær trening - kardio til daglig. Det gir ikke hard nok belastning til at man bygger opp noen særlig muskelmasse av det, men det kan bidra til å redusere fettprosenten. Dette må kombineres med riktig kosthold (SUNN mat og RIKTIG MENGDE mat), og ideellt sett også styrketrening. Styrketrening er nødvendig for å opprettholde muskelmassen - hvis ikke er det fare for at kroppen begynner å tære på musklene.

Desto mer muskler man har, desto lettere er det å få "stram" og flott kropp. Dessuten gir større muskler mer forbrenning.

Og til alle dere nevrotiske tenåringsjenter som tror dere våkner opp seende ut som en boler hvis dere trener styrke et par ganger i uken: Dere aner ikke hva dere snakker om... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg jogger/går i raskt tempo ca. en halvtime om dagen (eller mer), vil det kunne hjelpe å stramme opp rumpe/mage/lår?

Det vil ha helt minimal effekt.

Det beste vil være tung styrketrening.

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til alle dere nevrotiske tenåringsjenter som tror dere våkner opp seende ut som en boler hvis dere trener styrke et par ganger i uken: Dere aner ikke hva dere snakker om... :ler:

*sukk* ja hadde jeg fortsatt vært tenåring.. :sjenert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_nora_*
Fikk først ut hvordan en kropp faktisk fungerer, deretter kan du bestemme deg for hva målet ditt er og hvordan du skal nå det.

Det er nemlig ikke noe som heter å "stramme opp". Når kroppen føles hardere å ta på er det fordi man har fått lavere fettprosent slik at det er mindre fett mellom musklene og huden. Fett er mykt å ta på og jo mer man har desto mykere føles kroppen. Dette forutsetter selvsagt at man har litt muskler på kroppen. Altfor mange ungjenter har sultet vekk mesteparten av musklene sine, og består mer eller mindre kun av skinn og bein.

Jogging er en type trening man kaller kardiovaskulær trening - kardio til daglig. Det gir ikke hard nok belastning til at man bygger opp noen særlig muskelmasse av det, men det kan bidra til å redusere fettprosenten. Dette må kombineres med riktig kosthold (SUNN mat og RIKTIG MENGDE mat), og ideellt sett også styrketrening. Styrketrening er nødvendig for å opprettholde muskelmassen - hvis ikke er det fare for at kroppen begynner å tære på musklene.

Desto mer muskler man har, desto lettere er det å få "stram" og flott kropp. Dessuten gir større muskler mer forbrenning.

Og til alle dere nevrotiske tenåringsjenter som tror dere våkner opp seende ut som en boler hvis dere trener styrke et par ganger i uken: Dere aner ikke hva dere snakker om... :ler:

Takk for svar alle sammen:)

Jeg er nok fortsatt tenåring, men jeg er ikke redd for å bli seendes ut som en 'boler' om jeg trener styrke. Er nok ikke det det er snakk om her. Jeg har hatt en sykdom som har gjort at jeg har gått ned veldig mye det siste året, samtidig som jeg har vært mye sengeliggende. Derfor er jeg ganske tynn, men samtidig ganske slapp i fisken. Hvis det er lov å si det sånn da? ;)

Mitt mål er først og fremst å få kroppen i bedre form nå som jeg har energi til å gå en liten tur hver dag. Styrketrening får jeg eventuelt ta når jeg føler for det. Tror fysisk aktivitet er bra for kroppen uansett form da:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Hvis du har vært mye sengeliggende et helt år ville jeg begynt i det små.

Gå en tur til butikken hver dag.

Det dummeste du gjør er å slenge det ut i en halvtimes joggetur hver eneste dag, det blir for stor påkjenning for kroppen din og da blir du fort utslitt og mister motivasjonen..

Hva om du begynner med et enkelt treningsprogram:

gå tur hver dag

tredjehver dag:

en ryggøvelse 10 x 2

en mageøvelse 10 x 2

en lårøvelse 10 x 2

en armøvelse 10 x 2

For eksempel?

Endret av Kevlarsjäl
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...