Gå til innhold

Holde vekten med 1600 kcal?


Gjest pasta23

Anbefalte innlegg

Gjest pasta23

Jeg er 163 høy og veier 55 kg. Er veeeeldig inaktiv, og går kun til skole (10 min), butikken (5 min) ol. Ellers sitter jeg på skolebenken/lesesal/sofaen.

Trener i gjennomsnitt 30 min hver dag (jogging, ellipsemaskin ol).

Passer det å spise 1600 kcal daglig om jeg skal holde vekten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man er ikke inaktiv hvis man trener 30 min daglig! Hvis du legger til 15 min aktivitet til skole og butikk blir det jo 45 min. Det er faktisk en del mer enn det mange med en presset hverdag får til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

for det første er du ikke inaktiv, og for det andre så er 1600 kalorier alt for lite - spesielt når du er ung.

jeg synes du skal legge deg opp på det kalorinivået som er anbefalt for din alder(for voksne kvinner 20+ er det ca 2000) og trene det som er tilsvarende 3 ganger i uka, altså ca det du gjør nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 163 høy og veier 55 kg. Er veeeeldig inaktiv, og går kun til skole (10 min), butikken (5 min) ol. Ellers sitter jeg på skolebenken/lesesal/sofaen.

Trener i gjennomsnitt 30 min hver dag (jogging, ellipsemaskin ol).

Passer det å spise 1600 kcal daglig om jeg skal holde vekten?

Du er helt normalvektig og slank, så vekt synes jeg du ikke skal bruke tid på å tenke over det hele tatt. Hvis vekten er stabil, så betyr det at du energimessig inntar passende mengder. Det betyr dermed ikke at kostholdet er kjempesunt, men at du er i energibalanse, noe som er bra. Begynner du å bevege deg mer i løpet av dagen, så må energiinntaket litt opp (for å holde vektea stabil). Det er jo en suveren sjanse til å inkorporere nye matvarer, spise mer frukt, variere kostholdet osv.

Men, at du er slank og ung betyr ikke at du ikke trenger å holde deg i form, fysisk sett. Det er farligere (mtp på hjerte-karsykdom, diabetes og kreft) å være slank, spise usunt, røyke/drikke og være helt inaktiv, enn det er å være noe overvektig men i god fysisk form samt spise sunt. Det er en stor myte å tro at det å være slank i seg selv beskytter mot alle livsstilssykdommer i framtida når den fysiske formen er lik null.

Du beveger deg allerde "nok" i og med at du har en halvtime med fysisk aktivitet kvar dag. Fortsett med det, men det er også andre ting du kan gjøre i løpet av dagen som vil gjøre at du føler deg mer aktiv og våken. Begynn med noe så enkelt som å bannlyse enhver rulletrapp og heis i kvardagen din. Gjerne løp opp trappene innimellom. Gå mer, bruk sykkel istedenfor buss (våren er snart her), få med deg noen venner og tren sammen som belønning for å ha vært flinke studenter som har lest dagen lang. Kort sagt, bruk kroppen til det den er bygd for; å være i bevegelse så mye som mulig :)

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske lik deg i mål (163 cm og 54 kg), og jeg trenger minst 2000 kalorier per dag, og jeg trener ikke så mye mer enn deg, (45 min per dag ca). Så jeg vil tro at du kan legge deg høyere enn 1600 kalorier per dag i hvert fall:) Og du kan ikke kalle deg selv inaktiv når du trener hver dag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så jeg vil tro at du kan legge deg høyere enn 1600 kalorier per dag i hvert fall:) Og du kan ikke kalle deg selv inaktiv når du trener hver dag!

Enig her, ble overrasket da jeg leste innlegget TS skrev om å være inaktiv og trente hver dag. Vil også støtte innleggene over med at 1600 kalorier er for lite mtp. aktivitetsnivået, samt at det å drive å telle kalorier i ung alder ikke alltid er like bra, spesielt siden TS er langt fra noe overvektig og må kontrollere inntaket pga det.

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er det pes å veie mat, og lettere å holde vekt ved å kun spise tilstrekkelig sunn mat.

Vanskelig å bli feit ved å spise agurk, for eksempel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I praksis er det pes å veie mat, og lettere å holde vekt ved å kun spise tilstrekkelig sunn mat.

Vanskelig å bli feit ved å spise agurk, for eksempel.

Vanskelig å få i seg nok næring gjennom å leve på agurk og, men poenget er jo godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! TS her:)

Takker for svar.

Jeg sa inaktiv fordi jeg sitter/ligger hele dagen, bortsett fra den ene halvtimen hver dag, hehe..

Jeg tok kaloriforbrukstest på iform, og kom ut på 1500 kcal, så da passer det vel med 1500-1600. Prøver det hvertfall. Er litt avhengig av å telle, og redd for å legge på meg. Men vil "stramme opp" kroppen.

Men er mett hele dagen og spiser veldig sunt, så da får jeg sjekke vekten igjen om noen uker:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er mett hele dagen og spiser veldig sunt, så da får jeg sjekke vekten igjen om noen uker:)

Du må ta de testene med en klype salt.

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du TS bør slanke seg?

Nei, så absolutt ikke, derfor endret jeg nå mitt innlegg, takk for warning!!

Endret av Lotte28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det høres ut som du er på vei inn i en spiseforstyrrelse...

- Du innbiller deg at du er inaktiv selv om du allerede trener mer enn de fleste.

- Du er avhengig av å telle kalorier og har tilsynelatende planer om å gjøre dette resten av livet - Det er FARLIG. Veien til anoreksia begynner her!

- Du spiser allerede for lite, 1600 kalorier er ikke tilstrekkelig for noen, ikke engang om de sitter stille hele dagen.

- Du sier ingenting om HVA du spiser, hvilket kan tyde på at du bare er opptatt av å spise så lite som mulig i stedet for å spise så SUNT som mulig.

- Du tror du klarer å "stramme opp" kroppen, dvs redusere din fettprosent og bygge muskler, på en sultekur som det du har tenkt til å begi deg ut på, så du vet sannsynligvis ikke nok om trening og ernæring til å ha kompetanse nok til ta vare på helsen din.

Ta en runde eller to med deg selv og forsøk å innse hvor farlige veier du er i ferd med å havne utpå. Det er lett å ta god helse som en selvfølge når man er ung, naiv og sunn - men tro meg, du kommer til å angre bittert dersom du ødelegger kroppen din!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...