Gjest pårørende Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Håper det er noen helsepersonell her som kunne gi meg noen svar på ting jeg lurte på. Det er en i familien min, som har fått kreft. Og det begynner og gå mot slutten. I hvert fall ble familiemedlemmet mitt kjørt først til et sykehus, og så til et annet et, der dem hadde fått opp noen tette blodårer. Etter dette hadde de lagt henne i koma. Hvordan er det det foregår, får man en sprøyte eller hva skjer? Under denne perioden man er i koma, hører man andre snakker osv? Og hvordan vet en lege når pasienten har igjen kort tid, på hvilken måte kan de finne ut av slikt?
Gjest yojo Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Håper det er noen helsepersonell her som kunne gi meg noen svar på ting jeg lurte på. Det er en i familien min, som har fått kreft. Og det begynner og gå mot slutten. I hvert fall ble familiemedlemmet mitt kjørt først til et sykehus, og så til et annet et, der dem hadde fått opp noen tette blodårer. Etter dette hadde de lagt henne i koma. Hvordan er det det foregår, får man en sprøyte eller hva skjer? Under denne perioden man er i koma, hører man andre snakker osv? Og hvordan vet en lege når pasienten har igjen kort tid, på hvilken måte kan de finne ut av slikt? Det er utrolig vanskelig og svare på noe av dette egentlig, og man kan ikke svare på noe av dette på et forum heller, man har ikke alle detaljer og sykdomsforløp osv. Er det nær familie? Står du som pårørende har du jo mulighet til å få svar av legene på hva som skjer, og hva som kommer til å skje fremover.
Gjest pårørende Skrevet 15. februar 2010 #3 Skrevet 15. februar 2010 Det er utrolig vanskelig og svare på noe av dette egentlig, og man kan ikke svare på noe av dette på et forum heller, man har ikke alle detaljer og sykdomsforløp osv. Er det nær familie? Står du som pårørende har du jo mulighet til å få svar av legene på hva som skjer, og hva som kommer til å skje fremover. Nei, det skjønner jeg. Det jeg har hørt er at dem har lagt henne i koma for at hun ikke skal ha mulighet til og fjerne de ledningene hun har på seg. Og hun hadde en eller flere blodårer som var tette, kanskje pga kreften. Det er søsteren til pappaen min. Får vel vite mer etterhvert, status. :-( Regner med vi får høre fra barna hennes, eller at onkel har fått kontakt med mannen hennes eller barna.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #4 Skrevet 15. februar 2010 Heisann Jeg kan ikke akkurat svare på spørsmålene du stiller, men jeg kan fortelle hva som skjedde da moren min fikk kreft. Hun hadde opprinnelig brystkreft, og fikk behandling, og de trodde alt gikk bra. Ca to år etter hadde kreften spredd seg, og hun skulle få hormonterapi. Det syke i hennes tilfelle var at det ikke var noen som fortalte henne hvor ille det var. Det var først når fastlegen hennes fikk tilsendt brev fra sykehus med svar på prøver etc, at hun ringte foreldrene mine og fortalte hvor ille det sto til. Omtrent på dagen tre måneder etter diagnosen døde hun. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer når det er helsepersonell som legger deg i koma, men for moren min var det slik at hun havnet i koma, og da ringte faren min legen. Legen kom på hjemmebesøk, og sa at det var sjelden man våknet opp igjen når det var gått så langt. Men hun våknet da, etter noen timer. To dager etter døde hun, da sovnet hun inn. Jeg vet dette ikke er akkurat det du lurte på, men da kan du se noen andres erfaringer også.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Jeg har alltid trodd "at så lenge det er liv, så kan personen føle/høre det som foregår rundt seg". Hadde noen jeg kjenner ligget i koma, ville jeg latt mitt nærver til kjenne ved fysisk berøring, prat, osv.
Gjest pårørende Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Heisann Jeg kan ikke akkurat svare på spørsmålene du stiller, men jeg kan fortelle hva som skjedde da moren min fikk kreft. Hun hadde opprinnelig brystkreft, og fikk behandling, og de trodde alt gikk bra. Ca to år etter hadde kreften spredd seg, og hun skulle få hormonterapi. Det syke i hennes tilfelle var at det ikke var noen som fortalte henne hvor ille det var. Det var først når fastlegen hennes fikk tilsendt brev fra sykehus med svar på prøver etc, at hun ringte foreldrene mine og fortalte hvor ille det sto til. Omtrent på dagen tre måneder etter diagnosen døde hun. Jeg vet ikke helt hvordan det fungerer når det er helsepersonell som legger deg i koma, men for moren min var det slik at hun havnet i koma, og da ringte faren min legen. Legen kom på hjemmebesøk, og sa at det var sjelden man våknet opp igjen når det var gått så langt. Men hun våknet da, etter noen timer. To dager etter døde hun, da sovnet hun inn. Jeg vet dette ikke er akkurat det du lurte på, men da kan du se noen andres erfaringer også. I det tilfelle her så har legene vurdert situasjonen slik at de bestemte at hun skulle legges i koma i hvert fall. Krefttypen hun har, er lymfekreft. Hadde kreft i fjor også, men ble frisk. Da gikk hun på cellegift. Den kom tilbake i fjor høst med spredning, og ingen cellegift ville virke for den var så sterk at den ville heller ta livet av henne. Vi fikk vite dette i januar i år, og vi ble fortalt at hun hadde maks igjen et halvt år og leve, mulig mindre også. Den senere tid har hun blitt dårligere, på forskjellige måter. Denne gangen hadde hun kreften i brystveggen, og tidligere i år fant de en svulst på den ene lungen hennes også. Tanten min vil nok være i koma så lenge legene mener det er riktig. Uff, det er vanskelig sånn som det er nå, gruer meg til tlf kommer om neste status. Og siden de har sagt det går mot slutten, undrer jeg på når kan det bli. Heldigvis så har jeg folk rundt meg som jeg snakker med, mamma er god der. Og jeg har kjæresten min. <3 Pappa prøver jeg å skåne litt, ikke spørre altfor ofte og sånn om han har hørt noe.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Du kan jo prøve Kreftlinjen eller chat med sykepleiere hos kreftforeningen. Link her. Der er det i alle fall fagpersoner som kan svare deg.
Gjest pårørende Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Du kan jo prøve Kreftlinjen eller chat med sykepleiere hos kreftforeningen. Link her. Der er det i alle fall fagpersoner som kan svare deg. Takk for link. :-) Føler ikke at jeg trenger og vite det akkurat nå. Fått vite at slektningen min har hatt blopropp, kanskje nevnt tidligere. Og at det har utviklet seg til koldbrann og så til blodforgiftning. Men de kan ikke amputere heller, for da vil hun dø. :-( Har man fått en slik diagnose, så holder vel ikke kroppen ut veldig lenge, med blodforgiftning?
Gjest pårørende Skrevet 18. februar 2010 #9 Skrevet 18. februar 2010 Vil bare avslutte denne tråden med å takke de som har svart meg. Jeg har helt glemt og oppdatere denne tråden, men min slektning døde natt til tirsdag. Det hele gikk "greit", hun bare sluttet og puste, og ingen dramatikk. Jeg er veldig glad for at hun fikk slippe nå.
Gjest sue84 Skrevet 3. mars 2010 #10 Skrevet 3. mars 2010 Vil bare avslutte denne tråden med å takke de som har svart meg. Jeg har helt glemt og oppdatere denne tråden, men min slektning døde natt til tirsdag. Det hele gikk "greit", hun bare sluttet og puste, og ingen dramatikk. Jeg er veldig glad for at hun fikk slippe nå. kondolere til deg og dine <3
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå