Fröya Skrevet 15. februar 2010 #1 Skrevet 15. februar 2010 Okei.. Så her er det.. Jeg er 20år, og har fortsatt ikke fått regelbunden mens! Kombinert med legeskrekk.. Tipper at 99% kommer til å si "gå til legen" men... Jeg vil bare.. Er det så unormalt??? Det kommer nok etterhvert, ikke sant?? Okei så her er situasjonen.. Jeg fikk min förste mens når jeg var rundt 15år tror jeg. Og siden da har jeg bare fått en liten dråpe omtrent annen hver mnd. Noen ganger kunne det gå opp til flere mnd för jeg fikk noe i det hele tatt. De 3 siste mnd har jeg fått små små dråper kanskje hver tredje uke. Men det er ubetydelig lite.. Jeg vet jeg må til legen, men det er så.. vanskelig.. Jeg har ingen aning hva som kan väre galt.. Og om jeg drar til legen, rekker det at jeg tar en pisspröve?? Eller må jeg spre på bena?? Og en annen sak jeg under på også.. Ettersom det tydeligvis er noe feil med meg, så har jeg og samboeren min hatt sex uten beskyttelse i kanskje 1år nå, og ingenting har skjedd, så jeg kan tydeligvis ikke bli gravid..? Jeg forstår meg ikke på dette.. Noen hjelp meg!!
Gjest Armule Skrevet 15. februar 2010 #2 Skrevet 15. februar 2010 Som du sier selv, det er bare legen og prøver som kan si noe for sikkert.
Azalea Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Okei.. Så her er det.. Jeg er 20år, og har fortsatt ikke fått regelbunden mens! Kombinert med legeskrekk.. Tipper at 99% kommer til å si "gå til legen" men... Jeg vil bare.. Er det så unormalt??? Det kommer nok etterhvert, ikke sant?? Okei så her er situasjonen.. Jeg fikk min förste mens når jeg var rundt 15år tror jeg. Og siden da har jeg bare fått en liten dråpe omtrent annen hver mnd. Noen ganger kunne det gå opp til flere mnd för jeg fikk noe i det hele tatt. De 3 siste mnd har jeg fått små små dråper kanskje hver tredje uke. Men det er ubetydelig lite.. Jeg vet jeg må til legen, men det er så.. vanskelig.. Jeg har ingen aning hva som kan väre galt.. Og om jeg drar til legen, rekker det at jeg tar en pisspröve?? Eller må jeg spre på bena?? Og en annen sak jeg under på også.. Ettersom det tydeligvis er noe feil med meg, så har jeg og samboeren min hatt sex uten beskyttelse i kanskje 1år nå, og ingenting har skjedd, så jeg kan tydeligvis ikke bli gravid..? Jeg forstår meg ikke på dette.. Noen hjelp meg!! Hei! Søk litt etter "uregelmessig mens" på google eller noe, mange som er i samme situasjon som deg. Hadde uansett vært greit med en legetime om du blir mindre stresset av det. Har du aldri tatt GU? Husker jeg gruet meg veldig første gang jeg skulle sette meg i stolen, men det er virkelig ikke noe å grue seg til. Om du synes det er ekkelt med fastlegen din kunne du ha spurt om de ikke kan henvise deg til en gynekolog. Kan også spørre etter kvinnelig om det skulle være bedre. Håper det ordner seg!
Fröya Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2010 Hei! Søk litt etter "uregelmessig mens" på google eller noe, mange som er i samme situasjon som deg. Hadde uansett vært greit med en legetime om du blir mindre stresset av det. Har du aldri tatt GU? Husker jeg gruet meg veldig første gang jeg skulle sette meg i stolen, men det er virkelig ikke noe å grue seg til. Om du synes det er ekkelt med fastlegen din kunne du ha spurt om de ikke kan henvise deg til en gynekolog. Kan også spørre etter kvinnelig om det skulle være bedre. Håper det ordner seg! Takk! =) Uff jeg har tilbringet så mange timer med å söke på google etter hva som kan väre galt. Men til ingen hjelp. Jeg har aldri värt hos gynekolog, og det höres forferdelig grusomt ut. Jeg kommer nok ikke unna legebesök. Sukk..
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Okei.. Så her er det.. Jeg er 20år, og har fortsatt ikke fått regelbunden mens! Kombinert med legeskrekk.. Tipper at 99% kommer til å si "gå til legen" men... Jeg vil bare.. Er det så unormalt??? Det kommer nok etterhvert, ikke sant?? Okei så her er situasjonen.. Jeg fikk min förste mens når jeg var rundt 15år tror jeg. Og siden da har jeg bare fått en liten dråpe omtrent annen hver mnd. Noen ganger kunne det gå opp til flere mnd för jeg fikk noe i det hele tatt. De 3 siste mnd har jeg fått små små dråper kanskje hver tredje uke. Men det er ubetydelig lite.. Jeg vet jeg må til legen, men det er så.. vanskelig.. Jeg har ingen aning hva som kan väre galt.. Og om jeg drar til legen, rekker det at jeg tar en pisspröve?? Eller må jeg spre på bena?? Og en annen sak jeg under på også.. Ettersom det tydeligvis er noe feil med meg, så har jeg og samboeren min hatt sex uten beskyttelse i kanskje 1år nå, og ingenting har skjedd, så jeg kan tydeligvis ikke bli gravid..? Jeg forstår meg ikke på dette.. Noen hjelp meg!! som nevnt over det kan være PCOS, jeg har PCOS selv, men kanskje en mildere variant og fikk det litt senere, jeg utviklet meg ganske tidlig. PCOS er en kompleks sykdom som skaper hormon ubalanse I kroppen, da kvinner har perioder med for høyt testosteron, det utvikler cyster eller blemmer på eggstokkene, man får ofte ikke mens og det er vanskelig og bli gravid... men Ikke fortvil, dette er faktisk noe man kan fikse, det har jeg gjort og har hatt regelmessig mens i 2 måneder nå, bare ved å kutte ut karbohydrater, de fleste med PCOS er også insulin-resistens, leger tror det er den underliggende årsaken til PCOS.... Derfor lurer jeg på om du har, eller noen gang har hatt problemer med vekten? PCOS kvinner sliter ofte med vektproblemer, de har lett for å gå opp I vekt, og vanskelig å gå ned, selv om det finnes få tilfeller der kvinnene er ganske tynne, men de har ofte en veldig ekstrem variant av PCOS. hvis det er viktig for deg å bli gravid I fremtiden er det viktig at du drar til en lege, hvis PCOS blir oppdaget for sent kan det gjøre stor skade på eggstokkene. jeg anbefaler deg og bestille time hos 4m klinikken I Oslo, det var de jeg dro til, de kan også henvise deg til gode, private gynekologer, jeg hadde også skrekk, men de vet hva de gjør. Uansett om du har PCOS eller ikke, så er dette ett kvinnelig problem, og 4m klinikken spesialiserer seg på kvinnelige sykdommer, det er ikke vanlig å ha fylt 20 uten å ha regelmessig mens, hvis en jente er over 19 år og veier over 55 kilo, burdet hun ha regelmessig mens. Lykke til http://4mklinikken.aktiweb.no/
Gjest Blush Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Hva er pcos..? PCOS er en hormonforstyrrelse som bl.a kan gi sjeldne eggløsninger og dermed sjelden mens. Jeg vil tro du må ha en GU, det er skummelt første gangen, men de fleste synes det går helt fint Hvis det er mistanke om PCOS/PCO tror jeg de tar blodprøver for å måle hormonnivåer, og du må nok også gjennom en innvendig (vaginal) ultralyd, da det er karakteristisk for denne sykdommen med mange små cyster på eggstokkene som kan sees ved ultralyd. PCOS er ikke farlig btw, og normalt blir det vel bare behandlet med p-piller, dersom manglende mens er den eneste plagen du har. Det tar ikke vekk PCOen, men du vil få regelmessig mens.
Fröya Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #9 Skrevet 15. februar 2010 som nevnt over det kan være PCOS, jeg har PCOS selv, men kanskje en mildere variant og fikk det litt senere, jeg utviklet meg ganske tidlig. PCOS er en kompleks sykdom som skaper hormon ubalanse I kroppen, da kvinner har perioder med for høyt testosteron, det utvikler cyster eller blemmer på eggstokkene, man får ofte ikke mens og det er vanskelig og bli gravid... men Ikke fortvil, dette er faktisk noe man kan fikse, det har jeg gjort og har hatt regelmessig mens i 2 måneder nå, bare ved å kutte ut karbohydrater, de fleste med PCOS er også insulin-resistens, leger tror det er den underliggende årsaken til PCOS.... Derfor lurer jeg på om du har, eller noen gang har hatt problemer med vekten? PCOS kvinner sliter ofte med vektproblemer, de har lett for å gå opp I vekt, og vanskelig å gå ned, selv om det finnes få tilfeller der kvinnene er ganske tynne, men de har ofte en veldig ekstrem variant av PCOS. hvis det er viktig for deg å bli gravid I fremtiden er det viktig at du drar til en lege, hvis PCOS blir oppdaget for sent kan det gjøre stor skade på eggstokkene. jeg anbefaler deg og bestille time hos 4m klinikken I Oslo, det var de jeg dro til, de kan også henvise deg til gode, private gynekologer, jeg hadde også skrekk, men de vet hva de gjør. Uansett om du har PCOS eller ikke, så er dette ett kvinnelig problem, og 4m klinikken spesialiserer seg på kvinnelige sykdommer, det er ikke vanlig å ha fylt 20 uten å ha regelmessig mens, hvis en jente er over 19 år og veier over 55 kilo, burdet hun ha regelmessig mens. Lykke til http://4mklinikken.aktiweb.no/ Ok, nå er jeg vettskremt.. Jeg veier nok et par kg for mye ja, og det stemte skummelt mye med det du skrev her. Helvete.. Så jeg må altså dra til legen å si at jeg mistenker at jeg har PCOS?? Hva skjer deretter? Blir jeg sendt videre til gynekolog? Uff.. Takk for at du svarte meg, men nå hater jeg deg.. Hehe.. Neida.. Bare litt bekymret her..
Fröya Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 15. februar 2010 PCOS er en hormonforstyrrelse som bl.a kan gi sjeldne eggløsninger og dermed sjelden mens. Jeg vil tro du må ha en GU, det er skummelt første gangen, men de fleste synes det går helt fint Hvis det er mistanke om PCOS/PCO tror jeg de tar blodprøver for å måle hormonnivåer, og du må nok også gjennom en innvendig (vaginal) ultralyd, da det er karakteristisk for denne sykdommen med mange små cyster på eggstokkene som kan sees ved ultralyd. PCOS er ikke farlig btw, og normalt blir det vel bare behandlet med p-piller, dersom manglende mens er den eneste plagen du har. Det tar ikke vekk PCOen, men du vil få regelmessig mens. Hm okei, så for å få et innvendig ultralyd, så betyr det altså at de kommer å stikke noe opp i .. fitta?? Ikke farlig? Men kan gjöre så at jeg ikke kan bli gravid? :S Og alt jeg behöver å gjöre er å spise p-piller?? Uff nå surrer det mye rundt i hodet..
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #11 Skrevet 15. februar 2010 Om du og kjæresten har hatt ubeskyttet sex, så kan det jo være at du er gravid - tester du deg hver måned siden du ikke får mens? Fikk bekreftet PCOS for ca 1 år siden (25 år) var til fastlegen pga veldig uregelessig mens - kunne gjerne gå 2 måneder mellom hver og av og til hadde jeg mensen sammenhengene i 1 måned. Jeg fikk GU hos fastlegen, der hun ikke kunne finne noe spes. galt og hun tok også celleprøve. siden hun ikke fant noe, henviste hun meg videre til gynekolog, hos han fikk jeg innvendig ultralyd. Begynte på p-piller etter besøket os gynekologen (tidligere har det gått i kondom for oss). Fikk beskjed fra gynekologen om at om vi ikke klarte å bli gravide på egenhånd (hadde frikse egg fikk jeg beskjed om under ultralyden) var det noen medisiner som man kunne ta for å fremprovosere eggløsning. Har dere planer om barn (og har vært aktive prøvere i over et år) er også assistert befruktning en mulighet. Drar du til legen vil du sikkert få GU - Eneste viktige er å slappe helt av under GU, det er ikke vondt om du slapper skikkelig av, det samme gjelder innvendig/vaginal ul
Fröya Skrevet 15. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 15. februar 2010 Om du og kjæresten har hatt ubeskyttet sex, så kan det jo være at du er gravid - tester du deg hver måned siden du ikke får mens? Fikk bekreftet PCOS for ca 1 år siden (25 år) var til fastlegen pga veldig uregelessig mens - kunne gjerne gå 2 måneder mellom hver og av og til hadde jeg mensen sammenhengene i 1 måned. Jeg fikk GU hos fastlegen, der hun ikke kunne finne noe spes. galt og hun tok også celleprøve. siden hun ikke fant noe, henviste hun meg videre til gynekolog, hos han fikk jeg innvendig ultralyd. Begynte på p-piller etter besøket os gynekologen (tidligere har det gått i kondom for oss). Fikk beskjed fra gynekologen om at om vi ikke klarte å bli gravide på egenhånd (hadde frikse egg fikk jeg beskjed om under ultralyden) var det noen medisiner som man kunne ta for å fremprovosere eggløsning. Har dere planer om barn (og har vært aktive prøvere i over et år) er også assistert befruktning en mulighet. Drar du til legen vil du sikkert få GU - Eneste viktige er å slappe helt av under GU, det er ikke vondt om du slapper skikkelig av, det samme gjelder innvendig/vaginal ul Gravid er jeg hvertfall ikke! Har testet flere ganger, men ingenting. Vel, nå tester jeg ikke hver mnd, men noen gang i blandt. Dette höres sikkert merkelig ut, men jeg er ikke så innsatt i dette, hva er GU??? Jeg antok at det var en forkortelse på gynekolog?? Er det ikke? Assistert befruktning? Hva vil det si? Tusen takk for svar. Det hjelper meg veldig mye!
Humleblomst Skrevet 15. februar 2010 #13 Skrevet 15. februar 2010 Har du en sunn vekt? Er bmien din under det normale (jeg lurer på om det kan ha samme effekt om du er mye over det normale også, men det vet jeg ikke med sikkerhet) kan det være årsaken til at hormoner, menstruasjon og eggløsning ikke fungerer som det skal. Klarer du å ta en tur til legen er nok det lurt, du kan be om en henvisning til gynekolog om det føles lettere å "spre beina" der. Og hvis det er noen trøst, jeg har ihvertfall aldri opplevd noen som ikke har vært veldig profesjonell. Litt ubehagelig er det selvfølgelig å "blotte seg" på den måten, men de fleste leger er så vant til situasjonen at man føler seg ganske trygg der på tross av at det er ubehagelig.
Gjest En liten tur innom Skrevet 15. februar 2010 #14 Skrevet 15. februar 2010 Hei Jeg fikk ikke mensen før jeg var over 18 år, og legen sa det var litt unormalt, men at noen får det veldig sent. Han sa også at det finnes de som har hvit menstrasjon, så det er jo mulig du bare er veldig sent utviklet eller noe..? Unasett, jeg dro til egen, og måtte ikke ta noen gyno test, han to bare ultralyd på meg. Ikke bekymre deg, det er så utrolig mye bedre å vite det, og det kan hende det virkelig bare er kroppen din som er sent ute!! GU: Gynologisk Undersøkelse
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #15 Skrevet 15. februar 2010 Ok, nå er jeg vettskremt.. Jeg veier nok et par kg for mye ja, og det stemte skummelt mye med det du skrev her. Helvete.. Så jeg må altså dra til legen å si at jeg mistenker at jeg har PCOS?? Hva skjer deretter? Blir jeg sendt videre til gynekolog? Uff.. Takk for at du svarte meg, men nå hater jeg deg.. Hehe.. Neida.. Bare litt bekymret her.. LOL, uff... sorry for at jeg skremte deg slik hehe... jeg snakker så lett om det, men glemte helt hvor skummelt det var I begynnelsen... men det er jo ikke sikkert det er dette du har, det er bare en mulighet siden dette påvirker 10% av kvinner og de symptomene du har er ganske like... Se det på denne måten, hva du får I diagnose, forandrer ikke hva som skjer I kroppen din, og hvis du først får en korrekt diagnose kan du faktisk begynne å helbrede deg selv PCOS kan være litt skummelt, det verste med PCOS er at det kan bli vanskelig og få barn, men ikke umulig. det som ofte skjer med PCOS kvinner er at de prøver alt mulig, og drar til forskjellige leger, men det er ikke alltid legene anbefaler dem det beste, istedenfor ender vi opp med å bruke masse medikamenter og kaste bort masse penger på å forsøke å få barn... jeg anbefaler ikke å starte med medikamenter eller slik, men heller prøve en naturlig vei. jeg har allerede det mye bedre, jeg fikk diagnosen I august, det tokk meg litt tid og fordøye, jeg var mye på nettet og lærte mye om sykdommen, så tok jeg det valget å kjøre den naturlige veien, spise sunt, trene, gå ned I vekt og kutte ut karbohydrater. jeg gikk ned I vekt og fikk mens for første gang på over 6 måneder, det har vert regelmessig siden... Jeg anbefaler deg å dra til legen, det er skummelt, men det beste jeg gjorde for meg selv... klinikken er utrolig bra, de som jobber der spesielt hyggelige, når du setter opp time får du en slags pakke, du får 2 timer med legen 1 time med en matrådgiver, blodprøver, veiing av kroppen din og masse veiledning... når blodprøve resultatene kommer, kan de avsløre litt av hva som foregår I kroppen din, men du må til en gynekolog for å bekrefte om du har PCOS eller ikke, det er ikke skummelt, jeg fikk en kvinnelig gynekolog, klinikken ringte henne opp og fortalte henne at jeg var redd, de satt opp time for meg. hun var veldig forståelsesfull og profesjonell, det hun gjør er hun bruker et ultralyd instrument for å se på eggstokkene dine, hvis du har cyster på eggstokkene har du PCOS. det er fint om du kan få bekrefte eller avbekrefte hva det enn er du har, slik at du kan fikse det, ikke sant? jeg betalte totalt ca 5000 til alt, altså flere timer med klinikken, 2 veie timer, veiledning , oppfølging, gynekolog time og blod prøver. Her er noen nettsider, og ett par videoer jeg har sett på, så håper jeg du prøver å dra til en kvinnelig klinikk som spesialiserer seg på hormonelle sykdommer, tro meg, har prøvd med fast legene de bryr seg lite merker jeg, kommer an på hvilken, men ingen av fast legene mine anbefalte meg noe, de sa bare det kommer til å gå over, jeg gjordet alt selv. http://pcos.insulitelabs.com/index.php Lykke till
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå