:-) anna Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Vi har tre katter, og for ti dager siden steriliserte vi den yngste hunkatten vår. Nå har hun fått av seg bandasje og body, og jeg ser at hun har en slags eggeforma "bulk" midt nede på magen under operasjonssåret. (Kanskje 2 x 3 cm og ca 1 cm høy) Hun ser ikke ut til at det plager henne, og det kan jo hende det er slik hun ser ut under pelsen... Men jeg blir litt engstelig for at det kan være noe tarmslyng eller noe. Moren hennes ble sterilisert for et halvt år siden, og jeg kan ikke huske at hun hadde en slik, men samtidig så ligger ikke hun på ryggen og sover med alle fire beina ut til sidene heller... Såret ser fint ut, det har grodd pent og uten problemer, og katten er i strålende form, ser det ut til. (Hun klatrer allerede i sprossene på stuevinduet når hun vil inn) Og hun både tisser og bæsjer som vanlig. Men skal det være en slik bul der? Noen som vet? Jeg kommer selvsagt til å ringe til dyrlegen i morgen, altså.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Ene katten vår fikk etter ett par dager også en svær "KUL" liggnende sak ved opperasjonssåret. Men dette gikk ned igjen, tror jeg ringte veterinæren den gang bare for å være sikker på at det ikke var noe galt. Det meste som skjer med et sånt sår, skjer vist 4-6 dager etter sterriliseringen. Siste pusen vi sterriiserte fikk 2 sting revna opp. Uansett så kan du forhøre deg med veterinær, det er hvertfall det tryggeste
Leo Skrevet 14. februar 2010 #3 Skrevet 14. februar 2010 Jeg har sett det samme på vår katt og jeg la merke til det nesten med en gang etter operasjonen. Såret grodde veldig fort (Knapt synlig etter en uke) og katten var i full vigør bare noen timer etter at hun hadde våknet av narkosen og har vært det siden. Det har mao. ikke ikke bekymret meg noe særlig siden katten åpenbart er 100% frisk, men jeg kommer til å ta det opp med veterinæren når vi skal dit om et par uker. Det kan selvfølgelig være bare hud og vev som har forskjøvet seg, men det kan også være at veterinæren har gjort en feil som fører til noe som enten er eller kan utvikle seg til brokk. Har sjekket med flere som sier at det er normalt, og har også ringt veterinæren som sier det samme, men jeg vil altså at det skal undersøkes uten at det nødvendigvis er noe som trenger å skje øyeblikkelig.
Draum Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Ene katten vår hadde det også, det er nok bare en liten hevelse og virker jo til å være veldig vanlig.
Leo Skrevet 14. februar 2010 #5 Skrevet 14. februar 2010 Ene katten vår hadde det også, det er nok bare en liten hevelse og virker jo til å være veldig vanlig. Jeg tror det samme, men for vår katts del ligger operasjonen nå seks måneder tilbake i tid og hevelsen er nå redusert til en ekstra "hudfold". Er det ufarlig, så blir det absolutt ikke aktuellt med noen "plastisk operasjon" på katten, men jeg vil få det undersøkt. Dog ikke som noen hastesak så lenge katten er mer enn frisk og rask.
Troyamin Skrevet 15. februar 2010 #6 Skrevet 15. februar 2010 Da jeg striliserte bikkja, så fikk den en kul i såret. Dette var betennelse og en reaksjon på de innvendige stingene som skal løse seg opp av seg selv. Hun er ei tøff dame, så hun viste ikke tegn til smerte. Jeg ville ringt veterinæren for sikkertehetsskyld, TS!
Draum Skrevet 15. februar 2010 #7 Skrevet 15. februar 2010 Jeg tror det samme, men for vår katts del ligger operasjonen nå seks måneder tilbake i tid og hevelsen er nå redusert til en ekstra "hudfold". Er det ufarlig, så blir det absolutt ikke aktuellt med noen "plastisk operasjon" på katten, men jeg vil få det undersøkt. Dog ikke som noen hastesak så lenge katten er mer enn frisk og rask. Det har vår også, og den er undersøkt av veterinær, men de sier det er normalt.
Kamelia83 Skrevet 15. februar 2010 #8 Skrevet 15. februar 2010 Det kan være en blodansamling, eller et brokk. Jeg ville sjekket det opp.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #9 Skrevet 15. februar 2010 Min hadde også kul. Veterinæren ville undersøke det, men det var ikke noe galt likevel. Men man bør jo undersøke det, i alle tilfelle.
Snop Skrevet 16. februar 2010 #10 Skrevet 16. februar 2010 Jeg så det samme på min steriliserte katt i helgen, spurte dyrlegen i dag og han sa at det var helt normalt
Snop Skrevet 16. februar 2010 #11 Skrevet 16. februar 2010 Fra dyrlegen (når jeg spurte i dag om klumpen var der når de så på henne forrige uke og om det var normalt): "Klumpen var der på fredag, og er helt normal :o) Det er ikke uvanlig at det hos enkelte vil bli litt reaksjon i fettvevet, og arrvevsdannelse i området for såret. Denne klumpen vil gradvis forsvinne ettersom ukene går. Bare pass på at såret ikke væsker, men er tørt og fint, og at det ikke virker spesielt ømt for henne."
Gjest Gjest Skrevet 18. februar 2010 #12 Skrevet 18. februar 2010 Vil absolutt anbefale å følge med på kulen. Min katt fikk en slik kul da hun ble sterilisert, og dyrlegen sa akkurat det samme til meg. Det som skjedde var at kulen ble større, ikke mindre, og når dyrlegen endelig tok det på alvor viste det seg at det var brokk. Pusen min ble operert en gang til, og denne operasjonen var visstnok mer alvorlig enn steriliseringen. Hele dagen og natten etter operasjonen lå hun og hylte av smerte på gulvet. Det var FRYKTELIG!! Jeg ringte til dyrlegen og ba innstendig om å få mer smertestillende til henne, men han sa bare at" nei, hun har jo fått langtidsvirkende sprøyte, og den burde være nok" Hallo, katta SKREK AV SMERTE!! Og når katter gir uttrykk for smerte, da har de det VONDT! Huff, husker det som det var i går. Var traumatiske greier. Stakkars lille pusen min. FØLG MED på katten din, og la dyrlegen SE på henne, ikke bare ta det over telefonen. PS: Kulen til katten min væsket ikke heller, den var tørr hele tiden.
Karmosin Skrevet 23. februar 2010 #13 Skrevet 23. februar 2010 Vår katt fikk en tørr kul som tydeligvis ikke gjorde vondt, men hun var mye pjuskere enn hun burde vært. Vi dro til dyrlegen for sikkerhets skyld, pus fikk ultralydsundersøkelse og plutselig hadde en synlig bekymret dyrlege lagt inn katten for akutt operasjon, gitt. Kroppen hennes hadde, som hunden ovenfor, reagert på stingene og dyrlegen måtte fjerne betydelige mengder arrvev og puss. Hun fikk gammeldagse sting etter den opprenskningen, og det gikk fint. Moralen er: få dyrlegen til å undersøke katten ordentlig før de sier at det er noe helt normalt.
Gjest Diamant1 Skrevet 23. februar 2010 #14 Skrevet 23. februar 2010 Det er sikkert bare en liten veske-og blodsamling. Helt normalt, og vil forsvinne av seg selv etterhvert Hadde slik på begge kattene mine etter sterilisering.
Trampe Skrevet 26. februar 2010 #15 Skrevet 26. februar 2010 Min katt fikk også en slik kul etter sterilisering. Hvis jeg kjenner godt etter kan jeg fremdeles kjenne at huden er ujevn akkurat der, selv under laaang pels. Jeg regner med at det er like vanlig for katter som for mennesker å få ujevne sårkanter etter operasjoner? Uansett - en telefon eller besøk til veterinæren er nok smart.
:-) anna Skrevet 9. mars 2010 Forfatter #16 Skrevet 9. mars 2010 Vi ringte dyrlegen som ba oss om å komme. Han sa det mest sannsynlig ikke var noe å bry seg om, men at det ER fare for brokk etter slike operasjoner, og dermed skal alle slike kuler sjekkes. Hun ble undersøkt og friskmeldt, og nå er hun i god form igjen heldigvis. :-)
missvero Skrevet 26. mai 2011 #17 Skrevet 26. mai 2011 Hei Jeg henger meg på her jeg.. Min hunnkatt Randi ble sterilisert for en uke siden, og hun har en kul på såret. jeg har kjent på kulen og den virker ikke øm eller veskefyllt.. Men dette bekymrer meg veldig. Hun er som hun var etter operasjonen. viser ingen tegn på smerte eller noe. Men... det gjorde hun heller ikke etter smertestillende gikk ut. jeg skal følge med og se om den vokser osv. Hannkatten min ble kastrert i går, og d har hvert en tøff dag/natt. Håper så veldig at alt er over og pusene mine blir helt bra tvi tvi tvi. Ønsker dere og pusene dere alt godt også
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå