Gå til innhold

Er dette treningsprogrammet OK?


Pingting

Anbefalte innlegg

Jeg er altså helt grønn på dette med hjemmetrening, men har bestemt meg for å begynne så smått. Jeg vil generelt komme i bedre form og bli sterkere. Til sommeren jobber jeg forhåpentligvis som arkeolog, og det blir mye tunge løft - så å trene opp armer og rygg er en prioritet. I tillegg er det mye sliting på håndleddet.

Jeg har en ellipsemaskin jeg har planer om å trene minst en halvtime på 4-5 ganger i uka, i tillegg har jeg kjøpt en strikk som jeg vil bruke så mye som mulig, tenker å ha styrketrening 2-3 dager i uka.

Somv nevnt er jeg helt grønn, men jeg har da prøvd å sette sammen et treningsprogram som dekker de viktigste muskelgruppene og slikt. Jeg synes det er vanskelig å se hvilke øvelser som overlapper hverandre, så jeg hadde vært utrolig takknemlig om noen kunne kommentere dette.

Lår og bak:

4 x 15 knebøy

Mage og rygg:

3 x 15 sit-ups

2 x 15 rotasjon

Bryst, skuldre og armer:

3 x 15 biceps curls

3 x 15 brystpress

2 x 15 skulderpress

3 x 15 triceps extensions

2 x 15 front delt raises

2 x 15 baklengs løft

2 x 15 stående diagonaltrekk

Håndledd:

2 x 15 wrist extensions

2 x 15 wrist flexions

Dette er jo tydeligvis alt for mange øvelser for en nybegynner. Jeg vil vel helst har under 10 øvelser, ikke 12 sånn det er nå... Det aner meg at jeg kan kutte ut noen av øvelsene under bryst, skuldre og armer, men jeg aner bare ikke hvilke? Og er det noe jeg mangler? :klø: Blir evig takknemlig for svar! :pls:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anbefaler at du søker deg litt frem på nettet, leser litt og dette vil gi deg kunnskapen du trenger, her er en side med bilder av mange øvelser, siden kan du også bruke til å hente masse god iformasjon fra!

http://www.iform.no/pub/kat.php?id=7

www.trening.no

www.iform.nu

google hjemmetrening feks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville i alle fall kutta de vrist-øvelsene.

Press kan byttes ut med armhevinger. Ta fra knea hvis du er svak. Armhevinger er en veldig god øvelse. Har du et kosteskaft og to stoler kan du kansje gjøre omvendte armhevinger, altså at du ligger og heiser deg opp. Eventuelt med beina oppå noe nærme kroppen, da blir det lettere.

Tror du bare må prøve litt ut og se hva som funker, med den strikken. Generelt sett er det lurest med øvelser som bruker mest

mulig muskler på en gang.

Ellers: Sjekk ut websida bodyrock.tv

Endret av Cognizance
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar begge to! :) Jeg har lett mye rundt på nettet, men jeg synes liksom alle nettsiden sier litt forskjellige ting, utrolig irriterende altså. It's a jungle out there.

Er litt skeptisk på å kutte ut de vrist-øvelsene siden jeg ser at det hver sommer er arkeologer som blir sykemeldt pga håndleddet. Eller er det kanskje ingen sammenheng mellom muskelbetennelse og hvor godt trent man er? :klø:

Endret av Pingting
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller er det kanskje ingen sammenheng mellom muskelbetennelse og hvor godt trent man er? :klø:

Godt spørsmål, men det skader ikke være føre var!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke så mye om sammenheng mellom styrketrening og fravær av belastningsskader grunna dårlig ergonomi og slikt. Hvis du kan få en fysioterapeut å si at de vrist-øvelsene er bra greier er det ihvertfall bare å kjøre på.

Man trener vrista når man driver generell styrketrening også. Grepet blir trent når man må holde i vekter og hånda må stabiliseres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt spørsmål, men det skader ikke være føre var!!

Jeg kan ikke så mye om sammenheng mellom styrketrening og fravær av belastningsskader grunna dårlig ergonomi og slikt. Hvis du kan få en fysioterapeut å si at de vrist-øvelsene er bra greier er det ihvertfall bare å kjøre på.

Man trener vrista når man driver generell styrketrening også. Grepet blir trent når man må holde i vekter og hånda må stabiliseres.

Det skal undersøkes videre! :)

Jeg ville byttet ut strikken med vekter altså, men selvsagt, en strikk kan duge en liten stund.

Så lenge jeg ikke satser på å bli råsterk eller bygge en kjempekropp så er strikk både mer effektivt og kan brukes i flere typer øvelser. Såpass har jeg satt meg inn i ihvertfall ;) Men det blir nok noen vekter etterhvert uansett altså, sånn for variasjonen sin skyld! Kjæresten har et sånt justerbart manualsett jeg planlegger å snylte på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skal undersøkes videre! :)

Så lenge jeg ikke satser på å bli råsterk eller bygge en kjempekropp så er strikk både mer effektivt og kan brukes i flere typer øvelser. Såpass har jeg satt meg inn i ihvertfall ;) Men det blir nok noen vekter etterhvert uansett altså, sånn for variasjonen sin skyld! Kjæresten har et sånt justerbart manualsett jeg planlegger å snylte på!

Du trenger verken å få kjempe kropp, eller bli råsterk av vekter. trodde de fleste hadde lagt den myten død for lengst.

Men som jeg sa, en strikk holder jo absolutt en liten stund. Noen av de er jo litt å ta i i allefall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger verken å få kjempe kropp, eller bli råsterk av vekter. trodde de fleste hadde lagt den myten død for lengst.

Jeg prøvde å si at det ikke er det jeg er ute etter. :) Om man vil bygge kropp eller bli råsterk, så er nok vekter et bedre alternativ enn strikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden du er helt ferskis ville jeg ikke gapt over for mye med en gang! Hvis du kjører på med kondis på elipsemaskinen din og tar noen enkle strikkøvelser for armene og overkroppen holder dette i massevis i første omgang! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...