Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #1 Skrevet 14. februar 2010 Er det mulig å skille seg fra sine foreldre? Jeg ble voksenadoptert av min stefar etter fylte 18 år. Er det mulig å omgjøre dette? Å gjøre seg foreldreløs? Jeg ønsker veldig gjerne å bli kvitt ham for godt. Noen som vet?
asyar Skrevet 14. februar 2010 #2 Skrevet 14. februar 2010 Jeg vet ikke, men barne, likestillings og inkluderingsdepartementet har et overordnet ansvar på adopsjonsfeltet, så du kan ringe de og høre hvor du kan henvende deg for å få svar på dine spørsmål og hjelp videre ?
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #4 Skrevet 14. februar 2010 Det er mulig jeg misforstår deg, men du vil ha din stefar fjernet som din foresatte på papiret? Som 18 åring er du jo myndig, og er ikke underlagt dine foreldre på noen måte.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #5 Skrevet 15. februar 2010 Ifølge norsk rett er adopsjon endelig med mindre du kan påvise feil i saksbehandling, så som feil grunnlag for adopsjon eller lignende. Tviler på du kommer noen vei ved å ta det til menneskerettighetsdomstolen heller, siden du tross alt har nøyaktig de samme rettigheter som alle andre. Ingen kan juridisk sett 'skille' seg fra sine foreldre. Det du eventuelt kan gjøre er å bli adoptert av en annen, for eksempel biologisk far om det er aktuelt. Det er ingen aldersgrense oppad for å bli adoptert.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå