Gå til innhold

Hva kan jeg skrive?


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har fått tildelt en oppgave jeg står helt fast på her. Den lyder slik: "Vis hvordan kongen får stadig mer makt fra Harald Hårfagre og fram til ca. 1280".

Hva i all verden kan jeg skrive her, da? Har lite kunnskaper når det kommer til denne historietiden, og har ingen aning om hva jeg kan trekke inn. Noen hjelpende sjeler som vil komme med noen tips?

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tenkte meg en tur på biblioteket i morgen, jeg.

.. Og Starya, det er strengt tatt ikke meningen at dere skal gjøre mine lekser. Tvert i mot. Jeg er bare på jakt etter noen råd jeg. Er det feil? :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du går på skolen står det vel noe om dette i pensum et sted? I den perioden du nevner fikk Norge stadig sterkere preg av å være en ordentlig stat, ikke bare et løselig sammenbundet samfunn som det var på Harald Hårfagres tid. Man fikk på beina et statsapparat - kirke, skatteinnkreving, rettsapparat osv. En konge med et slikt apparat til rådighet var nødvendigvis mer mektig enn en konge uten. I 1250, tror jeg, fikk man bispesete i Nidaros - etter forhadlinger med Paven i Roma. Tror det regnes som en viktig hendelse i prosessen med å bli en strukturert stat. Sjekk disse tingene, tror det kan være noe i denne retningen oppgavegiveren er ute etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Starya snill, Kira slem.

Pugg på det til i morra.

Hehe, det er pugget og klart Starya!

Jeg har idag vært på biblioteket i dag i håp om å grave fram litt informasjon, men til ingen nytte. Bibliotikaren var riktig uerfaren på området, og her sitter jeg ingen med ingenting.

Mann 40:

Takk for svar. Fikk tilsendt en mail fra historielæreren idag. Han nevnte i den forbindelse momenter som man kan trekke inn i oppgaven. Stikkord som arvefølgeordningen, utbygging av ulike organer (som gir kongen mer makt), samarbeid mellom kirke og konge, samler riket (er dette rettet til Danmark og Sverige, eller?), bygge videre- Håkon den gode.

Men jøss, har lest gjennom pensumet men finner ingen sammenheng mellom dette jeg. Er helt blank. Håper håper noen vil hjelpe litt til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jøss, har lest gjennom pensumet men finner ingen sammenheng mellom dette jeg.

Klart det står noe i pensum om dette, d a det er en viktig del av Norges historie. Du får prøve å tenke litt selv... Eller å låne en bok om temaet, vet at dette er noe det står mye om.

Kanskej historierett og slett ikke er ditt fag...?

Donpedro er frekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

samarbeid mellom kirke og konge, samler riket (er dette rettet til Danmark og Sverige, eller?), bygge videre- Håkon den gode.

Nei, dette har ikke noe med Sverige og Danmark å gjøre. Samler riket, betyr samler Norge til et rike (rike betyr land). Tidligere lærte man at Harald Hårfagre samlet Norge til et rike, men det er strengt tatt ikke helt riktig. HH for rundt langs kysten, fra Oslofjorden til Møre og samlet støtte fra lokale høvdinger og dannet på denne måten en slags allianse som han ledet, men denne alliansen (mitt ord) kan ikke kalles en stat i moderne forstand. I perioden du skal skrive om skjedde det mye, og Norge ble etterhvert det som kan kalles en stat (land eller rike).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for link og svar, Mann 40. Det jeg nå i bunn og grunn mangler, er et konkret svar på mitt første innleggs spørsmål. Altså, "Vis hvordan kongen (hvilken konge?) får stadig mer makt fra Harald Hårfagre (før han kom til makten eller da han døde, som var i 940?) og fram til ca. 1280"

Klart det står noe i pensum om dette' date=' d a det er en viktig del av Norges historie. Du får prøve å tenke litt selv...[/quote']

Hvordan kan du i all verden påstå at det står om dette i pensumet mitt? Det gjør det nemlig ikke, du. Har du tittet i historieboken min kanskje? Neppe. Oppgaver er et sidesprang fra pensumet, historieboken hjelper derfor lite.

Stikk- frekk tilbake :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått tildelt en oppgave jeg står helt fast på her. Den lyder slik: "Vis hvordan kongen får stadig mer makt fra Harald Hårfagre og fram til ca. 1280".

He,he..historie ja...Ikke at jeg har så mye peiling på det. Men siden oppgaven er litt "svevende" så vil jeg tro at du kan avgrense mye selv her. Det må du selvfølgelig gjøre oppmerksom på i oppgaven. Som du selv skriver i siste innlegg, hvilken konge? Her mener jeg og`du kan bestemme dette, om ikke det står noe om det i oppgaveteksten. Eller læreren din har sagt noe annet.

Jeg synest nå oppgaven virker litt rar jeg da... "hvordan kongen får stadig mer makt fra Harald Hårfagre" Harald Hårfagre som hadde konsekvenser på godt og vondt for livet etter han? Eh...nå bare grubler jeg fælt her altså :roll: ....

Og så ville jeg kanskje tenkt litt på hvilken makt vår nåværende konge egentlig har. Hvilken makt? Den funksjonen det er å være kongelig gir han en slags makt. Kan det være en ide å skrive noe om medias funksjon midt oppi alt dette? Vi hadde vel knapt nok hørt om Mette Marit hadde det ikke vært for Se&Hør... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

L@dy, les HELE oppgaven kanskje?

Vis hvordan kongen får stadig mer makt fra Harald Hårfagre og fram til ca. 1280.

Altså, ikke frem til vår NÅVÆRENDE konge, da han seltt ikek var født eller påtenkt i 1280...

(og, "hvilken konge" betyr kanskje "den som var konge da", det var vel bare en om gangen fra HH og fremover? Altså, "kongen" som begrep, fenomen etc, hvordan utviklet hans makt seg fra da HH var konge og fremover, til ca 1280 (da jeg i farta ikke husker når han ble konge, så er jeg ikke sikker på helt hvor mange år dette blir, men en liten periode blir det da, en periode det skjedde en del))

Les og lær. Søke på nettet er fornuftig ja. Og... ehh.. biblotekaren skulle ikke gi deg svaret, men du kunen finne historeiebøker som går litt utenfor pensum, på biblioteket....

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

L@dy' date=' les HELE oppgaven kanskje? [/quote']

He,he jeg har lest HELE oppgaveteksten, men ser nå at det var en aldri så liten feiltolkning. Jeg hadde jaggu strøket på den oppgaven. :roll:

Enig med Fredagsbarn sitt forslag: "kongen" som begrep, fenomen etc, hvordan utviklet hans makt seg fra da HH var konge og fremover

Hvilken og hvor stor grad av makt hadde HH? Hva gjorde de forskjellige Kongene etter han som medførte stor makt? Så det første du må er å finne ut hvem som var konger i perioden fra HH til 1280.

Altså ikke noe innblanding av vår nåværende konge. :wink:

Historie bøker kan virke forvirrende avogtil med mange detaljer. Om du har problemer med å få tråden i tidsepoken så kan det være en ide å lage et slags "mind map". Ha et stort ark, tegn og skriv inn kongene i den aktuelle perioden. Få ned stikkord om hver konge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dr Zoidberg

Høres jo ut som en enkel oppgave, spør du meg :) Mye skriving, ja, men slett ikke vanskelig.

Cluet ligger i utvikling, nasjonal vekst og teknologi. Forsvar og religion. Ikke glem diverse unioner.

Søren, jeg gleder meg til å havne på skolebenken igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Vis hvordan kongen (hvilken konge?) får stadig mer makt fra Harald Hårfagre (før han kom til makten eller da han døde, som var i 940?) og fram til ca. 1280"

Kongen er ikke en konkret konge! Det betyr den som til enhver tid innehadde kongerollen i denne perioden. Perioden er fra og med HH (altså inkludert hans maktperiode), til og med 1280.

Makten som lå i kongerollen/kongeembedet ble altså styrket i denne perioden og det har igjen sammenheng med at staten Norge modnet og vokste frem. Når du skal vise hvordan kongen (ikke en bestemt konge) får mer makt, viser du til fremvekst av rettsapparat, forsvar, kirke osv. Altså, en konge som rår over et rimelig godt organisert forsvar (kampvillige, lojale menn med våpen og båter osv) er mektigere enn en konge som har ikke har noe organisert forsvar til disposisjon.

Oppgaven har ingenting med vår nålevende konge å gjøre, perioden du skal skrive om slutter i 1280. Du skal ikke skrive om Se&Hør og Mette Marit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...