Gå til innhold

hvordan undersøke om man har kreft?


Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_nervøs_*
Skrevet

jeg har en føflekk der nede som er veldig mørk, stor og ikke rund...

jeg tenkte jeg skulle dra få den fjernet..Hvordan skal jeg gå fram for å få den bort?

Jeg har av og til smerter i underlivet, og er redd for hva det kan være. Om man for eksempel har livsmorkreft, hvordan får man undersøkt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
jeg har en føflekk der nede som er veldig mørk, stor og ikke rund...

jeg tenkte jeg skulle dra få den fjernet..Hvordan skal jeg gå fram for å få den bort?

Jeg har av og til smerter i underlivet, og er redd for hva det kan være. Om man for eksempel har livsmorkreft, hvordan får man undersøkt det?

Bestill time hos legen din og vis ham/henne føflekken. En gynekolog kan undersøke underlivet ditt og ta livmorhalsprøve for å se om alt er normalt.

Skrevet
jeg har en føflekk der nede som er veldig mørk, stor og ikke rund...

jeg tenkte jeg skulle dra få den fjernet..Hvordan skal jeg gå fram for å få den bort?

Bestill time hos fastlegen din, om han ikke kan fjerne den får du henvisning til hudlege.

Jeg har av og til smerter i underlivet, og er redd for hva det kan være. Om man for eksempel har livsmorkreft, hvordan får man undersøkt det?

Fastlegen din tar en celleprøve fra underlivet ditt.

Skrevet

Jeg har selv fjernet åtte føflekker og har mange, mange flere over hele kroppen. Om du har dette, så ta deg et skikkelig overblikk en gang i blant. Ting å se etter:

-Om føflekkene endrer pigmentering. Noen føflekker har mørkere områder, og noen har lyse. Det kan være forskjellige grunner til dette. Kanskje det er en hårsekk som forstyrrer pigmenteringen, eller et arr. Hold et øye med disse, om noe endres. Da kan du ha den i mente neste gang du er hos legen, og be vedkommende sjekke den for deg.

-Om det er en "skorpe" på føflekken. Dette kan komme av at du har klødd på den, så se ekstra godt etter.

-Om føflekken er rød eller irritert. Dette kan være forårsaket av det som jeg nevnte over med skorpen, men generelt for disse tipsene er at du følger med over tid, og ser utviklingen.

-Om du har mye føflekker, ta deg en tur til hudlege annet hvert/tredje hvert år ellerså for en fullsjekk. Da sjekker hudlegen alle føflekkene med en spesiell lupe, og eventuelt anbefaler fjerning. Alle føflekker som fjernes sjekkes for kreft.

Og som et siste tips: Bruk solkrem! Husk at solen kan gi langvarige hudskader som kan øke hudens mottakelighet for kreft.

Skrevet

Oi, i iveren glemte jeg å svare på det jeg egentlig skulle svare på!

Ofte kan fastlegen fjerne den, men hvis ikke så kan du bli henvist til en kirurg. Jeg fikk fjernet noen hos fatlegen min, men da jeg skulle fjerne noen i ansiktet henviste han meg videre til en kirurg.

Det settes lokalbedøvelse, og så skjæres føflekken bort. Noen leger syr igjen såret (anbefales, dette gir penere arr), mens noen "svir" igjen såret. Jeg har gjort begge deler, og sviing er helt ok om du gjør det et sted på kroppen som ikke synes til vanlig. Fordelen er at man ikke trenger å tenke på å passe seg for at stingene sprekker, og at man kan dusje som normalt. Det hele er en kjempelett prosedyre som ikke koster mer enn et par hundrelapper. Og det vondeste er egentlig bare når de setter bedøvelsen, etterpå er det helt smertefritt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...