Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Hei Tenkte jeg skulle lage boller idag, og brukte samme oppskriften jeg har brukt før. De ble litt harde forrige gang, så tenkte jeg skulle heve de mer nå. De endte opp med å ikke heve seg what so ever, og de ble kompakt og "rå" inni. Hva gjorde jeg galt her da?
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Kan det være at deigen din var for tørr? Altså at du brukte alt for mykje mel. Jo meir klissete deig, jo betre Evt. gjæra kan være utgått/gammel.
Ella_Grey Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Kald væske (evt alt for varm), de hevde i et kaldt rom? Avkjølte du på rist, hvis ikke kan de virke litt rå inni syns jeg. Hvis de blir harde vil jeg tro for mye mel. Enig med gjest ^^
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Godt tips når man skal lage gjærbakst (ikke bare boller): løs opp gjæren i et par dl fingervarmt vann tilsatt en ts sukker og la den stå en liten stund. Hvis det begynner å skumme og "røre på seg" etter noen minutter så er gjæren i fin form og kan brukes. Hvis det ikke skjer noen ting i gjærvæsken er gjæren død, og da er det bare å tømme ut og finne frem en ny porsjon gjær. Sånn unngås det ihvertfall å ødelegge en hel bakst med dårlig gjær!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 For noen kan det være lurt alltid å bruke tørrgjær. En skal ha rimelig varm væske for å drepe den og er væsken for kald, tar det bare lengre tid å heve deigen. Vil en absolutt bruke fersk gjær, kjøp et ekstra febermål og bruk det.
Gjest ts Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Brukte litt varmt vann og tørrgjær, deiga var veldig klissete. Fikk høre med konditor-onkelen min at jeg mest sannsynlig hadde overhevet den:/ Bedre lykke imorgen!
Gjest Vilma Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 (endret) Hvor lenge hevet du bollene? Endret 13. februar 2010 av Vilma
Gjest ts Skrevet 13. februar 2010 #9 Skrevet 13. februar 2010 Jeg prøvde en 3*45min metode jeg leste om på nettet. Overskred den littegrann siden jeg ble så opphengt i youtubevideoer :gjeiper:
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå