Gjest Gjest_Lise Lotte_* Skrevet 13. februar 2010 #1 Skrevet 13. februar 2010 Halve min glede som hundeeier er blitt ødelagt av hensynsløse hundeiere. Det er ikke en eneste dag jeg går tur med hunden min uten at jeg møter på hunder som går løs på steder med båndtvang. Hva er det som feiler endel hundeeiere? Er det en gjeng egoister uten tanke for at andre kan være redde for hundene deres? Hva med små hunder som har vært overfalt av store løshunder og som sliter på turer når de treffer på slike til stadighet? Det finnes steder hvor det er lov å slippe hundene fri - gå der og la oss andre få lov til å gå tur i fred uten den stadige frykten for hva vi treffer på neste hjørne. VIS HENSYN! Husk at det er flere enn deg og din hund som har rett til å gå tur i gater og parker.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #2 Skrevet 13. februar 2010 Jeg er ganske enig. Hadde selv en hund som i utgangspunktet ikke brydde seg særlig om andre hunder. Men en gang ble han angrepet av en annen hund. Etter dette var han svært aggressiv mot hannhunder, og han måtte alltid være i bånd når vi var ute. Jeg holdt oss unna steder der det var lov å slippe bånd da jeg ikke var sikker på hva min egen hund kunne komme til å gjøre mot andre. Opp til flere ganger møtte vi dessverre løse hannhunder på disse turene våre i båndtvangområder. Når jeg så en løs hund komme mot oss ble jeg selv nervøs og spesielt når eierne ikke gjorde tegn til å kalle inn sin egen hund (deres var jo såå grei så klart)som sikkert øket min egen hunds nervøsitet. Det endte med konfrontasjoner jeg ikke kunne få oss ut av(min hund var litt for stor til at han kunne løftes opp og ut av situasjonen). Det var ubehagelig å skulle begynne å rope "stopp hunden deres, min er aggressiv blablabla." Så, selv om i en ideell verden skulle hunder slippe bånd så er det ikke alltid så enkelt. Foreslår heller å bruke flexibånd eller lang line når man er på turer i båndtvangsområder, så kan hund og eier kose seg friere når det ikke er andre i nærheten.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #3 Skrevet 13. februar 2010 Trist når det skjer at hunder blir aggresive mot andre hunder etter å ha blitt angrepet selv, MEN, er det oss hundeeiere som har rolige avbalanserte hunder sin feil? Skal det gå ut over oss, meg og min hund, slik at jeg ikke kan ha min hund fri? Nei! Nå møter jeg veldig sjelden løshunder uten eier, men jeg møter veldig ofte to hundeeiere med meget agressive hunder, slik at de har problemer med å holde dem. Jeg går forbi med min hund, i bånd eller uten, og min hund ignorerer dem. Jeg tenker jo at det er de som må arbeide med sine egne agressive hunder, få dem sosialisert og avbalansert, ikke at jeg skal redusere på friheten til min hund som kommer fint overens med alle!
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #4 Skrevet 13. februar 2010 Trist når det skjer at hunder blir aggresive mot andre hunder etter å ha blitt angrepet selv, MEN, er det oss hundeeiere som har rolige avbalanserte hunder sin feil? Skal det gå ut over oss, meg og min hund, slik at jeg ikke kan ha min hund fri? Nei! Nå møter jeg veldig sjelden løshunder uten eier, men jeg møter veldig ofte to hundeeiere med meget agressive hunder, slik at de har problemer med å holde dem. Jeg går forbi med min hund, i bånd eller uten, og min hund ignorerer dem. Jeg tenker jo at det er de som må arbeide med sine egne agressive hunder, få dem sosialisert og avbalansert, ikke at jeg skal redusere på friheten til min hund som kommer fint overens med alle! Egoist.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 13. februar 2010 #5 Skrevet 13. februar 2010 Trist når det skjer at hunder blir aggresive mot andre hunder etter å ha blitt angrepet selv, MEN, er det oss hundeeiere som har rolige avbalanserte hunder sin feil? Skal det gå ut over oss, meg og min hund, slik at jeg ikke kan ha min hund fri? Nei! Nå møter jeg veldig sjelden løshunder uten eier, men jeg møter veldig ofte to hundeeiere med meget agressive hunder, slik at de har problemer med å holde dem. Jeg går forbi med min hund, i bånd eller uten, og min hund ignorerer dem. Jeg tenker jo at det er de som må arbeide med sine egne agressive hunder, få dem sosialisert og avbalansert, ikke at jeg skal redusere på friheten til min hund som kommer fint overens med alle! Vel, nå er det en gang slik at det er BÅNDTVANG i Norge. Hold deg til reglene, din forbanna egoist.
Shade Skrevet 13. februar 2010 #6 Skrevet 13. februar 2010 Vel, nå er det en gang slik at det er BÅNDTVANG i Norge. Hold deg til reglene, din forbanna egoist. Jeg har ikke sansen for hundeeiere som ikke gidder å forholde seg til lover og regler jeg heller men nå om vinteren er det vel ikke generelt båndtvang? Selv om det er viktig å merke seg at hver enkelt kommune har egne båndtvangsregler for forskjellige områder utenom båndtvangsperioden og at et av vilkårene for at man skal junne la hunden sin gå løs er at man har kontroll over den. Dvs at den kommer når man kaller inn. Jeg håper at fleste parten av de som har hund setter seg inn i disse reglene og forholder seg til de. Og til deg som ikke ville at det skulle "gå ut over deg" at enkelte hunder i bånd er redde og agresive mot andre hunder, det går nok i større grad ut over deg om hunden din blir angrepet en dag enn om du kaller den inn når dere møter andre.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #7 Skrevet 13. februar 2010 Vel, nå er det en gang slik at det er BÅNDTVANG i Norge. Hold deg til reglene, din forbanna egoist. Båndtvang i min kommune er fra 1 april til 30 august. + vi har flere bestemte steder der det er båndtvangfritt i lengre periode + vi har 3 friområder uten båndtvang hele året. Så båndtvangsreglene følger jeg. Ingen grunn til å hisse seg opp her! Egoist, mener dere at de hundene som jeg møter på tur som er agressive er mitt problem? Er naboen din sin hund ditt problem? Nei, nå må dere gi dere! Jeg har hatt hund i hele mitt liv, sosiale, avbalanserte og lydige hunder alle sammen. Jeg "bruker" ofte min hund til å hjelpe dem som har redde og agressive hunder, ved å la hunden bruke sitt kroppsspråk til å roe ned den andre hunden, og ufarliggjøre situasjonen. Som oftest går det kjempebra, men det virker selvfølgelig kun med de hundeeierene som forstår seg på hund. Det er ikke alle. Agressive hunder meg en idiot av en eier, nærmer ikke jeg meg med min hund.
Gjest Gjest_Maria_* Skrevet 13. februar 2010 #8 Skrevet 13. februar 2010 Båndtvang i min kommune er fra 1 april til 30 august. + vi har flere bestemte steder der det er båndtvangfritt i lengre periode + vi har 3 friområder uten båndtvang hele året. Så båndtvangsreglene følger jeg. Ingen grunn til å hisse seg opp her! Egoist, mener dere at de hundene som jeg møter på tur som er agressive er mitt problem? Er naboen din sin hund ditt problem? Nei, nå må dere gi dere! Jeg har hatt hund i hele mitt liv, sosiale, avbalanserte og lydige hunder alle sammen. Jeg "bruker" ofte min hund til å hjelpe dem som har redde og agressive hunder, ved å la hunden bruke sitt kroppsspråk til å roe ned den andre hunden, og ufarliggjøre situasjonen. Som oftest går det kjempebra, men det virker selvfølgelig kun med de hundeeierene som forstår seg på hund. Det er ikke alle. Agressive hunder meg en idiot av en eier, nærmer ikke jeg meg med min hund. Nå er det selvfølgelig ikke snakk om områder hvor man HAR LOV til å ha hundene fritt. Det skjønte du jo. TS sier jo hun holder seg unna områder hvor hunder går fritt. Det er utenom disse reglene hun refererer til. Såklart er ingen sure på de som følger reglene. Jeg er utrolig irritert på folk som IKKE følger disse reglene. At man kan møte på folk overalt med løse hunder uten å være forberedt. Har man et problem med løse hunder, så holder man seg unna plassene hvor båndtvangen ikke gjelder. Dette går jo ikke så lenge folk lar hundene løpe fritt uansett. Selv har jeg en liten dachs på 12 år. Hun har hatt skiveprolaps og ryggen hennes er ikke veldig sterk. En dag kom det en slik hund som du mener du har. En lydig hund som sikkert fulgte eierens kommandoer. Men en hund er fortsatt en hund, og det endte opp med at den stoppet da den passerte min hund, og skulle hilse. Hunden min ble nervøs, da denne hunden var 3 ganger så stor, så hun prøvde å løpe til siden. Dette syntes den store hunden var forferdelig morsomt, og den slo med forlabben for å leke og traff hunden min i ryggen. Det gikk HELDIGVIS bra, men hadde det vært noen uker tidligere så er det ikke sikkert at hunden min kunne gått igjen, og vi måtte avlivd henne. Dette hadde ingenting med agresjon å gjøre, men det kunne vært unngått om eier hadde hatt bånd på hunden og kunne hindret den i å hilse på hunden min.
aline Skrevet 13. februar 2010 #9 Skrevet 13. februar 2010 det også endel hundeeiere med "bare blide og snille hunder" glemmer, er at hunden din kan være så snill, veloppdragen og glad den bare vil, når den kommer løpende fritt, så vil den likevel skremme folk som er engstelig for hunder eller direkte redd. Det har blitt såpass at mennesker som ikke føler seg komfertable med løstløpende hunder, ikke kan gå tur i flotte turområder, uansett om det er i båndtvang-tid eller ikke, for de vil alltid møte på løse hunder uansett. og en ting er at hundeeiere ikke vil ta hensyn til aggresive hunder, men de vil heller ikke vise hensyn til hunderedde mennesker... Nå er ikke jeg redd hunder, men jeg er IKKE glad i løse hunder som kommer byksende, løpende eller luntende... JEG kjenner jo ikke hunden, og det er vel ganske få hundeeiere som regner med at hunden deres vil bite... likevel skjer det. Så jeg stoler ikke på fremmede hunder eller hundeeiere, og tenker tidvis med skrekk på hvor vanskelig det må våre å kunne gå en søndagstur i flotte turområder for de som faktsik ER redd hunder.... de prøver seg vel ikke engang vil jeg tro.
Gjest Gjest_Lise Lotte_* Skrevet 13. februar 2010 #10 Skrevet 13. februar 2010 Trist når det skjer at hunder blir aggresive mot andre hunder etter å ha blitt angrepet selv, MEN, er det oss hundeeiere som har rolige avbalanserte hunder sin feil? Skal det gå ut over oss, meg og min hund, slik at jeg ikke kan ha min hund fri? Nei! Nå møter jeg veldig sjelden løshunder uten eier, men jeg møter veldig ofte to hundeeiere med meget agressive hunder, slik at de har problemer med å holde dem. Jeg går forbi med min hund, i bånd eller uten, og min hund ignorerer dem. Jeg tenker jo at det er de som må arbeide med sine egne agressive hunder, få dem sosialisert og avbalansert, ikke at jeg skal redusere på friheten til min hund som kommer fint overens med alle! Men som sagt så går jeg tur på steder MED båndtvang hele året. Jeg er overnervøs for å treffe løshunder på mine turer med hunden min, det har ødelagt gleden min ved å gå tur. Hunden min får også gå løs - i egen hage - men aldri på steder med båndtvang. Er helt sjokkert over hvor mange arrogante og egoistiske hundeeiere det finnes. Lurer litt på å tipse avisen slik at de kanskje setter litt mer fokus på dette problemet. Jeg har ikke sansen for hundeeiere som ikke gidder å forholde seg til lover og regler jeg heller men nå om vinteren er det vel ikke generelt båndtvang? Selv om det er viktig å merke seg at hver enkelt kommune har egne båndtvangsregler for forskjellige områder utenom båndtvangsperioden og at et av vilkårene for at man skal junne la hunden sin gå løs er at man har kontroll over den. Dvs at den kommer når man kaller inn. Jeg håper at fleste parten av de som har hund setter seg inn i disse reglene og forholder seg til de. Og til deg som ikke ville at det skulle "gå ut over deg" at enkelte hunder i bånd er redde og agresive mot andre hunder, det går nok i større grad ut over deg om hunden din blir angrepet en dag enn om du kaller den inn når dere møter andre. Jeg snakker om områder MED båndtvang hele året - døgnet rundt. Har snakket med kommunen for å få stadfestet dette. Så enten må endel hundeeiere være direkte inkompetente, og totalt mangel på respekt for andre individer eller så er de bare så vanvittig frekke og ufordragelige at de rett og slett ikke bryr seg. De fleste respekterer selvsagt båndtvangen - men det hjelper ikke når det allikevel finnes så mange av ovennevnte type.
AnneBonny Skrevet 13. februar 2010 #11 Skrevet 13. februar 2010 (endret) Noen er redde for hunder, jeg kan forstå dette. Men min personlige innstilling til det er uansett det jeg kommer til å formidle på et forum som dette, og den er egentlig ganske likegyldig til en grad. Det er forbausende mange hundeeiere her hvor jeg bor, noen går faktisk løse. Pleier ofte å møte på en hundeeier som har en eldgammel hund som går VELDIG sakte, han har litt ryggproblemer og har ikke lenge igjen. Eieren pleier som regel å gå forran hunden sin pga tempoet hans. Hunden enser meg aldri og er ikke opptatt av meg! Hver gang jeg går forbi dem har han snuten ned i en grøftebusk, sten eller noe annet interessant og koser seg med helt andre ting enn å være bevist på hvem som går forbi. Noen av dere gir kanskje faen, men jeg personlig synes det er kjempe koselig å møte dem. Jeg har bodd forskjellige steder og ville ikke vært like positiv til dette hvor som helst, men her er det ingen aggressive hunder, hvertfall ikke som jeg har sett. Alle hundeeiere her virker seriøse og flotte, når de går løse har de en fløyte rundt halsen, vet ikke hva annet jeg skal kalle det! Jeg har selv blitt angrepet av en hund på hundepensjonatet jeg jobbet på for noen år siden. Det var ganske ille og brutalt, bittet gikk rett igjennom hånda mi! Hunderasen var rottweiler. Det tok tid før jeg stolte på denne rasen og jeg har enda litt vansker, men jeg ser veldig individuelt på det. I tillegg ble jeg bitt av en labrador da jeg var 16 som hadde adferdsproblemer. Når hundene som bor rundt meg ikke har adferdsproblemer bryr jeg meg ikke personlig om de går løse. Hadde det kommet en hundeeier hit som hadde en slik hund, ville jeg ha sagt i fra. Blitt ganske irritert. Det er bare min personlige innstilling. Endret 13. februar 2010 av Aubrey
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #12 Skrevet 13. februar 2010 Mange som påstår at de har full kontroll tror de har oppdratt hunden på en førerhundskole. Ingen kan ha full kontroll. Derfor bør flere områder bli tilgjengelig for hunder uten bånd, men eiere med full kontroll ville likevel ikke tatt hensyn til det siden de vet best. Det er mange som er redd hunder.
AnneBonny Skrevet 13. februar 2010 #13 Skrevet 13. februar 2010 Mange som påstår at de har full kontroll tror de har oppdratt hunden på en førerhundskole. Ingen kan ha full kontroll. Derfor bør flere områder bli tilgjengelig for hunder uten bånd, men eiere med full kontroll ville likevel ikke tatt hensyn til det siden de vet best. Det er mange som er redd hunder. Jeg synes det hadde vært toppers med et større tilbud og tror at mange ville ha utnyttet seg av det, også de med full kontroll. Det er som oftes noen som ødelegger for de fleste på de fleste områder, men i majoriteten tror jeg de fleste er ansvarsfulle hundeeiere!
Gjest Syrin_Ulven Skrevet 13. februar 2010 #14 Skrevet 13. februar 2010 Så lenge man har STÅLKONTROLL på bikkja så bryr eg meg ikkje. Men det krever at hunden kommer på innkalling samme hva som skjer rundt den. Om det er hannhund så bør man klare få den til å komme selv om det er ei tispe i løpetid i nærheten. Eg hadde blitt rimlig forbanna på eiger om eg hadde gått tur med tøsen min og ein løs hannhund hadde komt springende bort når ho har løpetid. Og går man med bikkja løs får man sørge for å holde den nær seg og kalle den inn når det kommer folk. Det er umulig å vite om folk er redd hunder eller om bikkja deres er aggressiv eller om barnet de har med seg er redd. Og å rope til noen at bikkja er jo såååå snill uten å kalle den inn er bare faen så.. uintelligent. Hva hjelper det at bikkja er snill om man er redd hunder eller om hunden de går med er aggressiv eller livredd?
AnneBonny Skrevet 13. februar 2010 #15 Skrevet 13. februar 2010 Og går man med bikkja løs får man sørge for å holde den nær seg og kalle den inn når det kommer folk. Ja, det er en betryggelse når du SER at de sørger for at hunden er vedsiden av de mens de går forbi deg.
Gjest Illiya Skrevet 13. februar 2010 #16 Skrevet 13. februar 2010 Ja, en bør kunne føle seg trygg på at en ikke møter løse hunder hvis en er i et område med båndtvang. Det er vel innlysende, og jeg forventer også at andre har hundene sine i bånd der. Jeg har selv to store hunder, som helt sikkert kan virke avkrekkende på de fleste, og det tar jeg da hensyn til. Jeg bor like ved et flott turområde, lysløypa går rett utenfor huset mitt. Men jeg går ikke tur i dette området med hundene løse i helgene, selv om jeg fint kunne gått utenfor løyper (der det er båndtvang), men av hensyn til de mange som går skitur da, legger jeg turene mine til andre steder. Jeg går med mine hunder løse hver dag, men da i områder hvor jeg ikke møter andre (særlig ofte). Men når jeg går med hundene løse i områder der det ikke er båndtvang, må andre turgåere også forvente at det kan finnes en løs hund i ny og ne. Hvis man er så redd for hunder, så får man heller gå der det er båndtvang da. Jeg er veldig nøye med at mine hunder ikke får komme rusende bort til hverken folk eller hunder, men uhell kan alltid skje. Jeg ville imidlertid IKKE hatt dem løse hvis de var til fare for andre hunder eller folk. Når mine er løse, er det i områder hvor vi ikke møter andre mer enn kanskje to-tre ganger i året, så jeg har dem løse med den risikoen.
Gjest Illiya Skrevet 13. februar 2010 #17 Skrevet 13. februar 2010 Trist når det skjer at hunder blir aggresive mot andre hunder etter å ha blitt angrepet selv, MEN, er det oss hundeeiere som har rolige avbalanserte hunder sin feil? Skal det gå ut over oss, meg og min hund, slik at jeg ikke kan ha min hund fri? Nei! Nå møter jeg veldig sjelden løshunder uten eier, men jeg møter veldig ofte to hundeeiere med meget agressive hunder, slik at de har problemer med å holde dem. Jeg går forbi med min hund, i bånd eller uten, og min hund ignorerer dem. Jeg tenker jo at det er de som må arbeide med sine egne agressive hunder, få dem sosialisert og avbalansert, ikke at jeg skal redusere på friheten til min hund som kommer fint overens med alle! Du er så heldig, eller rettere sagt, har vært så flink at du har en hund som fint kan passere andre og du har kontroll selv om den er løs. Da er jeg enig med deg i at du godt kan fortsette som du gjør. Om andre hunder skulle bli redd av å SE en annen hund, så er de vel like redde om hunden er i bånd. Din hund er jo under kontroll ved passering, så jeg ser ikke problemet de andre her refererer til. Enig med deg at under slike forhold, hvor du har kontroll, så trenger ikke din hund å få sin frihet innskrenket. En hund jeg kjenner til, går alltid løs. Han var f.eks med eier og gikk i fakkeltog, fortsatt løs. Den går løs alle steder, i byer og tettsteder med alle mulige forstyrrelser, og eier har full kontroll. Imponerende!
Gjest i.i. Skrevet 28. februar 2010 #18 Skrevet 28. februar 2010 Jeg har en liten tispe som er redd for stort sett alle hunder som er større enn henne selv. Dette jobber jeg selvfølgelig veldig mye med. Noen ganger knurrer hun bare veldig svakt når de går forbi, noen ganger bykser hun mot dem og vil angripe. Hun blir jo redd, derfor "Angrep er det beste forsvar" Når da store hunder kommer løpende mot henne vil hun angripe den hvis de kommer bort. Vi går kun tur der det er båndtvang hele året, nettopp for å unngå slike situasjoner. Det hjelper da ikke særlig at folk ikke overholder disse reglene. Det var en gang det kom en kongepuddel springende i stor fart rett mot oss. Eieren var ingensteds å se. Han kom selvfølgelig bort for å hilse på. Pelsen min ble livredd of ville angripe han. Jeg prøvde å jage bort puddelen, men han bare sirklet rundt oss. Jenta mi holdt på å bite meg da jeg prøvde å få denne hunden unna oss. Etter et par minutter kom eieren. Jeg spurte om hun kunne få den unna, og at min hund var redd. Jeg presiserte også at det var båndtvang her hele året. Det visste hun visst ingenting om! hn kalte på hunden, men den sprang bare avgårde. Hun alte sikkert på den 5 ganger før hun endelig fikk den i bånd. Sånne hundeeiere irriterer vettet av meg!!! Er man hundeeeier bør man i det minste sørge for å sette seg inn i reglene for turområdet der man skal ferdes! Det jeg er mest redd for av ALT, er at det nettopp skal komme løpende en slik stor hund bort til henne og at hun angriper. Denne større hunden vil da mest sannsynlig forsvare seg og filleriste, eller i verste fall drepe henne. Hvem sin feil vil det være da? Sikkert fint å ha på samvittigheten det!
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 28. februar 2010 #19 Skrevet 28. februar 2010 Vel, nå er det en gang slik at det er BÅNDTVANG i Norge. Hold deg til reglene, din forbanna egoist. Synes her hvar mange merkelige svar. Er enig i at båndtvangen skal holdes men vi er mange hunde eiere her i Norge som har mere en middels innteresse/peiling på hund, sosialisering, miljøtrening, oppdragelse og dresur av hund. Har selv en stor hund som jeg har full kontroll over i alle situasjoner når den går løs. Kom ikke her og kall meg en egoist når jeg har lagt ned MYE arbeid i dyret for å kunne ha ham mye løs. Så lenge jeg kan kalle ham inn i alle situasjoner gjør det ikke noe å ha ham løs. Går ikke rundt og tror jeg har oppdratt hunden min på en førerhundskole men jeg har lagt ned my arbeid i dyret og er stolt over det. Når jeg treffer hunde eiere med hunder de ikke har kontroll over eller som utagerer forteller det meg egentlig hvor lite peiling de har på hund. Nb Har truffet på mange hunde eiere som ikke har sjangs til å kalle inn sin hund og da blir jeg fly forbannet hvis jeg kommer med en valp/unghund og kansje skal få den "ødelagt" pga noen middelmådige hunde eiere.
MissMas Skrevet 28. februar 2010 #20 Skrevet 28. februar 2010 Jeg er så enig, trådstarter. Jeg har mange ganger opplevd å bli skremt av hunder som løper løs. De har bjeffet på meg, overrasket meg og til og med flekket tenner! Det er ikke særlig hyggelig. En gang måtte jeg løpe fra to sinna svære hunder. Eieren hadde ikke kontroll i det hele tatt. Flaks at jeg var rask til beins og ikke bodde langt unna. Folk som ikke respekterer regler om båndtvang er ekstremt egoistiske - uansett hva de måtte finne på og bruke som argument for å ha hunden sin løs.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå