Gå til innhold

frukt sammen med sunt fett


Gjest Gjest_heihei_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om man spiser frukt sammen med sunt fett (f.eks mandler/nøtter) vil blodsukkeret ikke øke så mye da?

Det eneste fettet som ikke er sunt er transfettsyrer, som finnes i blant annet margarin. Naturlige kilder til mettede og umettede fettsyrer derimot er toppers, spesielt førstnevnte, som er det mest naturlige for mennesker.

Frukt derimot bør du kutte ned på, for det er som du selv har opptattet fullt av raske karbohydrater, og inneholder dessuten minimale mengder vitamin. Frukt er rett og slett svært lite hensiktsmessig mat. Spis heller grønnsaker, det inneholder mer av alt som er sunt, og mindre fruktsukker! :Nikke:

Til spørsmålet ditt: Ja, fett kan til en viss grad bidra til å senke den uheldige effekten av raske karbohydrater.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk:)

Legen nevnte i en bisetning at jeg skulle spise nøtter sammen med frukt, for å unngå høyt blodsukker. Jeg er veldig glad i appelsiner nemlig! Men så tenkte jeg ikke over det før nå. Burde jo ha spurt han. Men hvordan kan fett motvirke høyt blodsukker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk:)

Legen nevnte i en bisetning at jeg skulle spise nøtter sammen med frukt, for å unngå høyt blodsukker. Jeg er veldig glad i appelsiner nemlig! Men så tenkte jeg ikke over det før nå. Burde jo ha spurt han. Men hvordan kan fett motvirke høyt blodsukker?

Når fett og karbohydrater inntas sammen bruker kroppen noe lengre tid på å fordøye maten. Karbohydratene vil dermed omgjøres til glukose og slippes ut i blodet i et langsommere tempo enn om de spises alene, og den umiddelbare virkningen på blodsukkeret vil ikke bli like dramatisk.

Det beste er forøvrig å kutte ned på karbohydratene generelt. :) En frukt eller to en gang i blant skader ikke, men frukt inneholder stort sett kun vann og fruktsukker, og er til syvende og sist ganske bortkastet å spise (selv om det er veldig godt :Nikke: ).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frukt derimot bør du kutte ned på, for det er som du selv har opptattet fullt av raske karbohydrater, og inneholder dessuten minimale mengder vitamin. Frukt er rett og slett svært lite hensiktsmessig mat. Spis heller grønnsaker, det inneholder mer av alt som er sunt, og mindre fruktsukker! :Nikke:

Dette må jeg si meg litt unenig i, frukt er ikke bare raske karbohydrater, det er sunt og inneholder viktige vitaminer som kroppen trenger. Enig at grønnsaker bør være en del av kostholdet, men det bør frukt også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må jeg si meg litt unenig i, frukt er ikke bare raske karbohydrater, det er sunt og inneholder viktige vitaminer som kroppen trenger. Enig at grønnsaker bør være en del av kostholdet, men det bør frukt også!

Og hvilke vitaminer mener du man finner i frukt, som ikke finnes (i større antall til og med) i grønnsaker...??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Og hvilke vitaminer mener du man finner i frukt, som ikke finnes (i større antall til og med) i grønnsaker...??

Var ikke det jeg mente.

Jeg ville pressisere at en ikke bør fjerne frukt fra kostholdet da det inneholder viktige vitaminer som er gode for kroppen, å spise både frukt og grønnsaker er det beste mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke det jeg mente.

Jeg ville pressisere at en ikke bør fjerne frukt fra kostholdet da det inneholder viktige vitaminer som er gode for kroppen, å spise både frukt og grønnsaker er det beste mener jeg!

Men hvorfor mener du det? Baserer du ikke meningene dine på noe annet enn synsing? :klø:

Det eneste man finner mer av i frukt enn i grønnsaker er fruktose! Om du er uenig, fortell meg gjerne hva slags stoffer du mener frukt inneholder som man ikke også finner i grønnsaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

stoffer du mener frukt inneholder som man ikke også finner i grønnsaker.

Jeg prøver ikke si dette, bare at det er bra med begge deler!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi en blir så jævlig matlei om en skal spise det samme hver eneste dag.

Dersom man blir "jævlig matlei" av å kutte ned på fruktose lider man av særdeles mangelfull kreativitet. ;) Det finnes veldig mye annet man kan spise skjønner du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor?

Variasjon og frukt er sunt og ikke alle grønnsaker kan lages ei heller spises som frukt i enkelte måltider som fruktsalater, desserter osv og noen liker kanskje å ta seg noe frukt som ett mellommåltid, noe søtt istedenfor sjokolade og det er ett mye bedre alternativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Variasjon og frukt er sunt og ikke alle grønnsaker kan lages ei heller spises som frukt i enkelte måltider som fruktsalater, desserter osv og noen liker kanskje å ta seg noe frukt som ett mellommåltid, noe søtt istedenfor sjokolade og det er ett mye bedre alternativ.

:jepp:

Mulig jeg er særdeles lite kreativ, men jeg synes nå det er mye lettere å ta med seg en frukt enn å ta med bare grønnsaker. Gulrot er vel den eneste grønnsaken jeg synes egner seg til å ha med og spise i farten (og derfor tar jeg med meg en gulrot hver dag).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste i nyeste "I form" om smoothie som er veldig populært, men som får blodsukkeret til å skyte i været pga. fruktsukkeret. Der anbefalte de å blande proteinpulver i smoothien både fordi proteinet metter, men også fordi blodsukkerstigningen blir jevnere.

Selv er jeg begynt å blande den nye skyr naturell med smoothie, og liker dette kjempegodt. Både frukt og proteiner på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gulrot er vel den eneste grønnsaken jeg synes egner seg til å ha med og spise i farten (og derfor tar jeg med meg en gulrot hver dag).

Noen forslag: agurk skåret i stenger, biter av blomkål, paprika i stenger, kålrabi i biter, rettich og små sherrytomater. Det finnes flere muligheter enn bare gulrot altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Noen forslag: agurk skåret i stenger, biter av blomkål, paprika i stenger, kålrabi i biter, rettich og små sherrytomater. Det finnes flere muligheter enn bare gulrot altså.

Jaja, selvfølgelig. Det er bare at dette heller ikke er noe jeg synes egner seg å ha med i vesken/baggen halve dagen, eller hive i seg i løpet av 5-10 min. Men dersom man er hjemme eller kan spise mellommåltider sittende når det passer, så er jo dette fine alternativer.

For mitt vedkommende blir det hvertfall litt mer klønete, men 1-2 frukt om dagen skader vel ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men 1-2 frukt om dagen skader vel ikke.

Så absolutt ikke!! Kan ikke huske å ha lest noen steder at frukt er skadelig på noen måter! Godt er det også :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...