Minttu Skrevet 27. april 2010 #701 Del Skrevet 27. april 2010 Nettopp Må være kjekt å ha babyen nærme, samtidig som man får gjort litt husarbeid Men en ting, hva gjør man med de innleggene i bleien når babyen bæsjer? Jeg har ikke helt fått med meg det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 27. april 2010 #702 Del Skrevet 27. april 2010 Kan noen forklare meg hvordan tøybleier fungerer? Jeg har ikke helt skjønt det Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. april 2010 #703 Del Skrevet 27. april 2010 Nettopp Må være kjekt å ha babyen nærme, samtidig som man får gjort litt husarbeid Men en ting, hva gjør man med de innleggene i bleien når babyen bæsjer? Jeg har ikke helt fått med meg det Bæsjen vipper man i do, og innleggene ligger i en egen lomme, så de kan man ta ut og legge i våtposen sammen med bleia. Evt. bare legge hele bleia (uten bæsjen) i våtposen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 27. april 2010 Forfatter #704 Del Skrevet 27. april 2010 Moro at du vil prøve både bæresjal og tøybleier Minttu, og at du blir inspirert av Saeria og meg. Henger meg på det Saeria sier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. april 2010 #705 Del Skrevet 27. april 2010 Kan noen forklare meg hvordan tøybleier fungerer? Jeg har ikke helt skjønt det Kort fortalt så er de jo som vanlige bleier, men det er ulike typer tøybleier. De to hovedgruppene er: Bleier med vanntett sperrelag Bleier uten som trenger et PUL-trekk eller ullbukse over seg for å være vanntette. Disse puster bedre enn første gruppe, me første gruppe er uansett mye bedre enn engangs/plastbleier. Disse bleiene suger opp med hele seg, og blir fuktige utenpå. Derfor PULtrekk eller ullbukse over. Jeg og Nótt bruker de med vanntett sperrelag. Jeg bruker bleie uten om natta, med ullbukse over. De bleiene både Nótt og jeg bruker er to ulike typer, nemlig det man kaller lommebleier (bleie som man putter innlegg i, i egen lomme) og alt i ett, som er helt som en engangs i den forstand at det er ta på og ta av. Ingenting ekstra trengs. Fordelen til lommebleien er at man selv ka regulere hvor mye innlegg 8oppsugende materiale) en vil ha i bleia. Vi vasker de på 60 grader, og da er de gullende rene etterpå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 27. april 2010 #706 Del Skrevet 27. april 2010 Men å putte bleier med bæsjerester på i vaskemaskina er vel ikke så veldig hygienisk? Okey, det spørsmålet hørtes veldig barnslig og "æææææsj"-ut, jeg innser det Men det er ikke ment sånn! Hehe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kara W Skrevet 27. april 2010 #707 Del Skrevet 27. april 2010 Så flink vesla er! Og tøff du er som prøver deg på ryggbæring. Hvis du får det til så må du lære meg det etterpå. Jeg fikk det ikke helt til sist, og sluttet å bære da plutten var ca 6 mnd. Gleder meg til å finne frem sjalene igjen, og håper at jeg får det til ryggbæring denne gangen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreia Skrevet 27. april 2010 #708 Del Skrevet 27. april 2010 Innom og seier at eg følgjer med, men legg igjen lite spor for tida. Så flink vesla er. Artig at ho utviklar seg slik og får til nye ting heile tida. :rødme: Kva sjal er det du har til vesla? Og er du fornøyd? *må orientera meg litt meir i bæretøyjungelen* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 27. april 2010 Forfatter #709 Del Skrevet 27. april 2010 Men å putte bleier med bæsjerester på i vaskemaskina er vel ikke så veldig hygienisk? Okey, det spørsmålet hørtes veldig barnslig og "æææææsj"-ut, jeg innser det Men det er ikke ment sånn! Hehe. Nå bruker vi noe som kalles for fleecepapir i bleiene, det tar i mot det verste av bæsjen og dette papiret kan man enten dumpe i do eller hive i søpla. Dette papiret er biologisk nedbrytbart og mye mer miljøvennlit enn papirbleier. På den måten unngår man stort sett bæsjerester i bleiene og dermed er ikke bleiene så ekle å ha med å gjøre. Så de gangene vesla bæsjer såpass mye og bløtt at det kommer ut i selve bleia skyller jeg den i vasken før den vaskes. Og det er ikke uhygienisk å vaske bæsjebleier i vaskemaskinen for alt skylles jo ut når den skyller vasken. Jeg har overhodet ingen betenkeligheter med å vaske bleier og klær omhverandre. Så flink vesla er! Og tøff du er som prøver deg på ryggbæring. Hvis du får det til så må du lære meg det etterpå. Jeg fikk det ikke helt til sist, og sluttet å bære da plutten var ca 6 mnd. Gleder meg til å finne frem sjalene igjen, og håper at jeg får det til ryggbæring denne gangen Når jeg prøver på det og om jeg får det til skal jeg vise deg. Kanskje prve på det på fredag??? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. april 2010 #710 Del Skrevet 27. april 2010 Der sa du det, Nótt. Når man bruker VASKEmaskin, blir det rent. Alle bakterier drepes. Det er den samme tempen som kjøres på f.eks. sykehus. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 27. april 2010 Forfatter #711 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg skjønner jo at Ashelia er litt skeptisk, er jo ikke vanlig for alle å vaske møkkete bleier i vaskemaskinen. Men ved 60 grader så dør alle bakteriene og da er det helt greit å vaske andre ting i maskinen også. Er jo folk som vasker tøybleier i vaskekjelleren i blokka de bor i, uten at det gjør noe. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 27. april 2010 #712 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg ser Minttu hadde spurt om ca det samme før meg, jeg la bare ikke merke til det istad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 27. april 2010 Forfatter #713 Del Skrevet 27. april 2010 Jeg ser Minttu hadde spurt om ca det samme før meg, jeg la bare ikke merke til det istad Det gjør da ingenting det, er bare moro å forklare. Jeg trives så godt med tb (=tøybleier) at det er moro å snakke om det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. april 2010 #714 Del Skrevet 27. april 2010 Tøy er utrolig greit, og deilig å slippe opp etter nakken bæsj! Dessuten er det jo noe PY bare å ha på plastbind, så å pakke G inn i det i årevis var ikke aktuelt. Så slipper man kjemikaliene, parfymen og det. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 27. april 2010 Forfatter #715 Del Skrevet 27. april 2010 Helt enig med Saeria her. Plastbind er bare ekkelt, og når jeg ser at vesla blir rød og sår av papirbleier så var det ikke så vanskelig å gå for tøy fullt og helt. Også finnes det jo så mange fine tøybleier. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Auri Skrevet 27. april 2010 #716 Del Skrevet 27. april 2010 Jo takk, er på slutten av mensen her og er helt sår på innsiden av lårene; synes utrolig synd på unger som må gå med enda større plastgreier, og det flere år av gangen... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 27. april 2010 Forfatter #717 Del Skrevet 27. april 2010 Jo takk, er på slutten av mensen her og er helt sår på innsiden av lårene; synes utrolig synd på unger som må gå med enda større plastgreier, og det flere år av gangen... Hvorfor ikke prøve tøybind når du er så sår nå??? Jeg har gått over til det, begynte med det nå etter fødsel og det er så mye bedre enn plasbind. Til vanlig når jeg har mensen bruker jeg sånn mensbeger da, men har investert i tøy truseinnlegg - deilig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. april 2010 #718 Del Skrevet 27. april 2010 Ja, truseinnlegg og tøybind (har ikke kopp i "har født barn-størrelse", og ikke fikk jeg den helt til) er en drøm å bruke. Kjøp i såfall bambus, for det absorberer mest. Det og hamp, men bambus er mykere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nótt Skrevet 27. april 2010 Forfatter #719 Del Skrevet 27. april 2010 Bambus fleece er bare helt herlig for å si det sånn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Saeria Skrevet 27. april 2010 #720 Del Skrevet 27. april 2010 Mmm. Det er det! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå