Gå til innhold

Voyager

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg kjenner til det der ja, vet faktisk om en som var 5-6 som ville ha på bleie når han skulle bæsje. Da ble jeg litt satt ut, takk og lov for at det ikke var på min avdelingen sier jeg - for den rompa hadde ikke jeg mye lyst til å vaske.

Nå har hun sovnet av seg selv i vuggen etter å ha først fått flaske og så pupp. Hun halvsov ved puppen, men våknet da vi la henne og så sovnet hun av seg selv i vuggen. *stolt mamma* Blir spennende å se hvor lenge hun sover denne natten, for i natt sov hun 8 1/2 time. Er deilig når hun sover så lenge av gangen.

Såpass :overrasket: Da syns jeg man bør kunne gå på do ja.. Ved 2-3 årsalderen er vel det ganske greit.

Så heldig dere er med sovingen, kan tenke meg det er deilig at hun sover så godt og lenge! :happy:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Såpass :overrasket: Da syns jeg man bør kunne gå på do ja.. Ved 2-3 årsalderen er vel det ganske greit.

2-3 årsalderen er veldig vanlig at man ikke har sluttet med bleie, men som 5-6 åring bør man være tørr. Er de så gamle er et i hvertfall en bleie jeg ikke skifter. Er det sykdom som gjør at man ikke klarer å slutte med bleier er det en helt annen sak.

Så heldig dere er med sovingen, kan tenke meg det er deilig at hun sover så godt og lenge! :happy:

Vi er heldige så langt ja, men skulle gjerne ønske at hun sovnet senere på kvelden. Dessverre er ikke det noe vi kan styre, det styrer hun helt selv og når hun er supertrøtt i 20-tiden så må hun få lov til å sovne da.

Skrevet

Da får jeg prøve å forklare litt. ;)

Ved å ta G til potte/toalett, så er det ikke snakk omtradisjonell pottetrening. EC (Elimination communication) er en kommunikasjonsfor mellom omsorgsgiver og barn, som i all hovedsak går ut på å tolke barnas signaler for når det må tisse og/eller bæsje, slik at de kan tilby barnet et mer behagelig sted å gjøre det på. Faktisk er det mange kulturer som ikke bruker bleie i det hele tatt på barna sine, de driver full EC fra nyfødt av, og det går fint.

Alle babyer gir signaler for når de må gjøre fra seg, men ved bleiebruk avlæres de fra å bruke disse. Signalene varierer fra barn til barn. Noen grynter, noen klynker, sutrer, lager en spesiell lyd etc. når det må tisse eller bæsje. man kobler ofte tissingen og bæsjingen til en signallyd (f.eks. tsss for tissing), slik at barnet også lærer å koble lyd mot handling. Målet på sikt, for de fleste, er å få barnet tidligere bleiefritt. For noen (et fåtall her til lands), brukes det ikke bleier heller.

Jeg begynte ved firemåneders alder. G har veldig svake signaler for tissing, så derfor klarer ikke vi fange opp det hver gang. Ved bæsj, så lager han strontelyder, så vi rekker sette han på potte. Ellers går det i rutine for opss. Vi driver en light variant av EC. Vi setter han til potta når han står opp, før og etter lur, om vi har vært på lang tur, og stort sett etter mat, for da bruker han å måtte bæsje.

Vi forventer ikke noe av han, men prøver å gjøre stunden hyggelig ved at vi synger og har det koselig sammen. :) Målet vårt er at han skal trives på potten, og forhåpentligvis bli enda tidligere bleiefri enn ved bare bruk at tøybleier. De blir jo oftest tidligere bleiefri når de bruker tøy.

Før var jo oftest barn bleiefri, og hvertfall fri på på dagtid ved halvannet års alder, så det at barn går så lenge nå, har mye med engangsbleiene å gjøre. Det er også mange foreldre som ikke legger så mye tid i toalettilvenning/pottetilvenning før 3 års alder, av ymse grunner.

Skrevet

2-3 årsalderen er veldig vanlig at man ikke har sluttet med bleie, men som 5-6 åring bør man være tørr. Er de så gamle er et i hvertfall en bleie jeg ikke skifter. Er det sykdom som gjør at man ikke klarer å slutte med bleier er det en helt annen sak.

Når de er 3-4 er det vel på tide å slutte, tror jeg i hvert fall, og jeg ville nok begynt med dotrening i løpet av 2-3 åra.

Skrevet

Nå snør det f***n meg igjen. :sur:

Vesla sover i vippestolen sin, er så herlig å høre på sovelydene hennes. :hjerte:

Hun har vært på do i dag også, og det gikk kjempefint. Hun satt faktisk og smilte til meg der hun satt og jobbet.

Skrevet

Det er tydelig at hun nå har blitt større, hun kan nemlig klare seg alene lengre stunder av gangen. Hun er fortsatt veldig avhengig av meg, men samtidig kan hun ligge alene under babygymmen eller sitte i vippestolen lengre tider av gangen uten at jeg MÅ underholde henne.

Skrevet

Hun er veldig flink. Blitt veldig flink til å ta tak i ting har hun blitt også. Så nå begynner lekene å bli interessante. :)

Nå har jeg ryddet i klærne hennes, er mye som ikke passer lenger eller som jeg vet at vi ikke kommer til å bruke,så det er lagt vekk. Litt rart å tenke på at hun begynner å bli så stor.

Skrevet

Det går fort! Særlig frem til str. 74 vokser de temmelig kjapt ut av klærne sine.

Skrevet

Jeg har forresten et par bukser som er for små som du kan låne om du vil. Lillastripete. Jeg tror jeg har noen blå og lysere blå "sjakkrutete". Kan du hjelpe med porto, kan jeg sende. ;)

Skrevet

Misunnelig på nattrutinene deres.

Jentungen begynte og sove hele natta igjennom for snart et år siden.

Savner ikke den tida.... :riste:

Skrevet

Skjønner deg godt. Her må det dyttes smokk noen ganger om natta, så jeg sover ikke uavbrutt, men jeg må ikke opp å lage flaske. Vi har også hatt en periode hvor han har kavet og styrt på i senga i søvne, okket og knirket, og enden på visa har jo vært at jeg har tatt han over i senga vår, og latt han sove på armen min. Ikke deilig for meg, men bedre enn å bli vekket og ligge våken om natta. Jeg får nemlig ikke sove med en gang han roer seg, og jeg sover usedvanlig lett, særlig etter han kom.

Skrevet

Jeg har forresten et par bukser som er for små som du kan låne om du vil. Lillastripete. Jeg tror jeg har noen blå og lysere blå "sjakkrutete". Kan du hjelpe med porto, kan jeg sende. ;)

Gjerne låne, porto kan jeg hjelpe med, men da må du vente til jeg får penger neste uke. Nå er nemlig lommeboka helt skrapa her.

Misunnelig på nattrutinene deres.

Jentungen begynte og sove hele natta igjennom for snart et år siden.

Savner ikke den tida.... :riste:

Jeg skal innrømme at det er deilig, men forventer forsatt å våkne i hvertfall en gang i løpet av natten. Tør ikke helt å stole på at hun sover hele natten.

I kveld har det kun vært mamma som har vært den hun ville være hos. Stakkar Mannen som prøvde å ha henne mens jeg spiste, DET var ikke greit. Hun har vært ganske trist i hele kveld. Det eneste som har vært noe godt har vært å ligge ved puppen min, trenger ikke engang å suge på den, bare det å beundre den har vært nok. :fnise: Føler meg litt rar der jeg sitter og hun ser henført på puppen og koser på den. :lol:

Skrevet

Nok en deilig natt. Vesla sov i 9 timer før hun knirket og ville ha ren bleie og mat. Mannen og jeg nyter det. :sjarmor:

Skrevet

Vi er veldig klar over det, men er også klar over at det kan endre seg fort. Så vi nyter det så lenge vi kan.

Skrevet

:goodbye:

Du og Vesla skal finne på idag, da?

Skrevet

Jeg lurer på om vi skal stikke innom jobben en tur, blir etter neste måltid evt. Burde vel ringe og høre om det er noen tilstede i barnehagen og at de ikke er på tur. Hadde vært moro om jeg kom dit også var det ingen der.

Og når Mannen kommer hjem i dag skal vi en tur på polet for å kjøpe en gave og så på ikea en tur. Må ha oppbevaringsbokser til klær som er for små og for store til vesla, billedrammer til bilder som skal gis bort og en eggedeler.

Nå sitter vesla i vippestolen og leker med en skwish, kraftigere farger enn den på bildet og en Winkel. Hun er blitt så flink til å ta tak i de. :hjerte:

Skrevet

det er lurt og pakke vekk klær slik.

Bare husk og ta vare på noe av det minste plaggene, kan love deg at du kommer til og ta dem fram seinere og lure på hvordan hun kunne være SÅ lita!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...