Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har lest om så mange som velger dette, men vet lite om det egentlig.

Er det helt ufarlig? Hvis ikke, hva kan skje?

Blir kvinnen helt bedøvet, og midlertidig lam?

Påvirker det barnet?

Kan det gjøre fødselen lenger el?

Kan man bli lam av det hvis de bommer med nålen?

Blir fødselen smertefri med dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg har lest om så mange som velger dette, men vet lite om det egentlig.

Er det helt ufarlig? Hvis ikke, hva kan skje?

Blir kvinnen helt bedøvet, og midlertidig lam?

Påvirker det barnet?

Kan det gjøre fødselen lenger el?

Kan man bli lam av det hvis de bommer med nålen?

Blir fødselen smertefri med dette?

Man blir ikkemidlertidig lam. Jeg fikk epidual og var oppe og gikk flere ganger. Epiduralen skal ikke gå ut over beina, men fjerne den verste smerten ved rier.

Jeg var helt klar med min epidural. Ble ikke dopa og fjern av den, i det hele tatt.

Det kan gjøre fødselen lengere og til og med stanse riene, men da får man som regel riedrypp, som gjør at riene dine blir kontrollerte.

Fødselen blir ikkesmertefri. Epiduralen har ingen virkening på pressrier. For min del gjorde den så jeg kunne sove i 2 timer og slappe helt av, etter å ha stått på beina i nesten to døgn. Helt fantastisk.

Skrevet

Det er veldig forskjellig hvordan kvinner reagerer på Epiduralen, og hvor flinke legene er til å sette den.

Jeg opplevde en helt perfekt bedøvelse med epidural. Kjente fremdeles riene, men både de og utpressingen var smertefrie (i motsetning til Eliisas erfaring).

Andre opplever at bedøvelsen treffer litt feil og bedøver mer eller mindre enn den skal. Dersom epiduralen blir satt litt for tidlig, kan den virke riedempende og dermed forsinke fødselen. Noen opplever at epiduralen demper riesmertene, men at selve utdrivingen fremdeles er smertefull, etc, etc.

All bedøvelse innebærer vel en viss risiko, men jeg vet i hvert fall ikke om noen, verken kvinner eller babyen, som har opplevd noe skummelt med epiduralen eller fått varige mèn av den :)

Skrevet
Jeg opplevde en helt perfekt bedøvelse med epidural. Kjente fremdeles riene, men både de og utpressingen var smertefrie (i motsetning til Eliisas erfaring).

Leste i fødselspapirene mine nå og der stod det at de skrudde ned epiduralen når pressriene kom - så du har helt rett :)

Skrevet

Jeg fikk fødespinal, som ikke kan etterfylles, men da var det uansett gått så langt at det var like før det ikke var vits i å få bedøvelse (anestesilege som var opptatt på annet hold). Min opplevelse er at riene ble bortimot smertefrie, men de dabbet av, og var ikke effektive nok, så jordmor måtte skru kraftig opp på det riestimulerende medikamentet. Jeg kjente faktisk ikke at bedøvelsen ble satt i det hele tatt.

Skrevet

Dette er kanskje ikke noe man bør si på et forum der mange bekymra kommende mødre er innom, men som alt annet kan epudral gå galt. Jeg satt og snakka med ei her for noen dager siden, hvor vi tilfeldigvis kom inn på fødselen til sønnen hennes (mest fordi jeg er ekstremt opptatt av graviditet og barn for øyeblikket, håper ikke kjæresten avslører min trang til reproduksjon :P)

På henne hadde de satt sprøyta feil, og hun ble dermed lam i overkroppen, fra hoftene og OPPOVER. Det var mildt sagt ubehagelig, og gjorde også at musklene som skal "ordne" fødselen delvis ble satt ut av spill. Hun fikk imidlertid masse hjelp og støtte både under og etter fødselen, så alt gikk jo bra. Glipper kan skje dog, men vit at du har folk rundt deg som (stort sett) vet hva de holder på med.

Skrevet

Jeg har samme erfaring som Lilith, perfekt smertedemping av epidural, men jeg kjente alle rier alikevel. De gjorde bare ikke vondt.

Hadde heller ikke noen av de "vanlige" komplikasjonene ved å få epidural.

Det jeg fikk høre om på forhånd var:

Epidural KAN:

- Gjøre at du ikke kjenner at du må på do etter fødsel

- Gjøre at riene stopper opp

- Gå over i barnet, og bedøve det litt slik at det vanskeliggjør amming. (Dette var vanligere før, da de ga en høyerer dose epidural.)

- Gjøre at man bruker lengere tid på å komme seg etter fødselen

I enkelte sjeldne tilfeller blir epiduralen satt sånn at den lammer enten det ene eller det andre benet, mens all følelse i den andre siden fortsatt er der.

Epidural er jo uansett ikke noe en trenger å bestemme seg for at en skal ha på forhånd. Ta fødselen som den kommer, forsøk andre smertelindringer først, og få epidural om det fortsatt trengs til slutt.

En fødsel blir sjelden sånn som du så for deg.

Skrevet

Jeg er sjeleglad for at jeg fikk epidural. Den fjernet toppen av riene, men jeg ble ikke smertefri, og kjente et forferdelig press bak ved hver ri. Dette var også der før epiduralen, men riesmertene gjorde at jeg ikke kjente det. Ved pressriene ble epiduralen slått av, og denne fasen var svært vond, men heldigvis kort.

Det er jo få bivirkninger ved epidural. Barnet fikk ingen bivirkninger, og jeg fikk kun den ene som gjorde at jeg ikke klarte å tisse. Selv om det var ganske ille det også.

Skrevet

Jeg hadde det litt som Harlekin ved min første fødsel. Åpningsriene var fortsatt vonde, men ikke på langt nær så vonde som før den ble satt. Pressingen var IKKE smertefri... Kanskje de skrudde den av da, slik som Harlekin skriver? Det har jeg i så fall ikke fått med meg. Måtte ha utskrapning av morkaken etter fødselen (den satt fast) og da skulle de prøve å ta den ut kun på epiduralen. Det fungerte ikke og de måtte legge meg i narkose, tror ikke jeg fikk så stor dose.

Ellers hadde jeg ingen bivirkninger som jeg vet om, eller husker.

Skrevet

Jeg fikk ryggen ødelagt for livet pga. epiduralen og kommer ALDRI til å anbefale det til noen.

Har hatt store smerter hver dag i 6 år og håper at jeg en dag kan begynne å jobbe litt igjen.

Skrevet

Som ved alle inngrp i kroppen er det en liten risiko for at ting kan gå galt. Normalt sett gir epidural lite bivirkninger og er ikke "farlig". Det går lite over i barnet, og det er lenge siden man ble tilnærmet lam og følelsesløs.

For min del var epidural det som gjorde at jeg ikke husker den første fødselen som et langt, sammenhengende mareritt, men faktisk klarte å henge med og forstå hva som foregikk. Men de skrudde ned dosen mot slutten på meg også (tror det er tilnærmet standardprosedyre), så det kjente jeg godt ;)

Gjest _Leela_
Skrevet

Epidural var himmelen for meg, tror jeg sovnet to minutter etter den slo inn og sov meg fra 5 til 7 cm åpning... Jeg hadde en laaang fødsel og trengte virkelig disse to timene søvn før utpressingen.

Kjente pressriene, men de var først virkelig vonde mot slutten. Epiduralen min ble ikke skrudd av før ungen var ute. Hadde ingen problemer med å gå, men var litt nummen i beina etterpå.

Eneste som var pes var at det tok tid å få satt den, først et hasteoppdrag for anestesilegene som gjorde at de forsvant før de fikk satt den første gang (skikkelig nedtur da man har det vondt) og så ei som prøvde å sette den to ganger før en annen lege fikk satt den.

Skrevet

Eg har hatt ein fødsel med og ein fødsel utan epidural. Og eg kommer ikkje til å ville ha epidural igjen. Grunnen til at eg fekk fyrste gongen, var at legen anbefalte det sterkt sidan eg har epilepsi, og dei var redde for anfall under fødsel. Eg syns ikkje det var vondt å få satt epiduralen, og den tok dei verste toppane av åpningsriene. Men eg rakk ikkje mange åpningsrier med epidural før pressriene starta, og då skrudde dei ned på epiduralen. Eg kjente alt som føregjekk der nede og hadde tilnærma null smertelindring, så eg syns det var ein temmeleg bortkasta epidural.

Under min andre fødsel fekk eg velge sjølv, og då ville eg ikkje ha epidural. Syns det var like greit. Då kunne eg vere oppe og gå heile fødslen, og pressriene var ikkje noko vondare enn med epidural.

Skrevet (endret)

Denne artikkelen fra AztraZeneca og denne artikkelen fra legetidsskriftet er grei lesning. De er ikke helt ferske lengre, men de svarer på stort sett alle spørsmålene dine.

Epidural smertelindring er standard prosedyre ved f.eks. flerlingfødsel og setefødsel, og det er kanskje verdt å merke seg følgende: "ved langvarig fødsel kan smerteindusert katekolaminfrigjøring medføre rihemming og langsom progresjon. I slike situasjoner vil epiduralanalgesi kunne bedre riene, redusere åpningstiden og gjøre behovet for operativ forløsning mindre". Altså er det ikke en vedtatt sannhet at epidural forlenger fødselsforløpet.

Jeg har hatt super smertelindring med epidural to ganger, siste gangen fikk jeg beholde epiduralen helt til barnet var ute, og det var (sprøtt nok) en helt smertefri fødsel bortsett fra det halve minuttet da hodet stod i åpningen. Hardt og intenst arbeid var det jo likevel, da :).

Endret av lille katt
Skrevet

Og husk på at det kan hende at den ikke hjelper i det heletatt... Jeg fikk epidural, og det eneste den gjorde var å gjøre meg kvalm sånn at jeg kastet opp, jeg fikk ikke tisse og måtte da ha kateter også gjorde den at det ble litt lengre tid mellom riene, men da satt de bare dryppet på høyere...

Så for meg hjalp det ikke på smertene i det heletatt, jeg som hadde gledet meg sånn til å endelig få det litt bedre :sjenert:

Men jeg har funnet ut i ettertid at det var pga jeg hadde/har smertefull bekkenløsning... På de som har det, så er det ikke alltid epiduralen virker rett og slett... Men jeg vet ikke om du har det?

Men ellers så synes jeg at det var vondt å få satt den (sikkert mest siden jeg måtte sitte fremoverbøyd på sengen..) men etter det kjente jeg ikke at jeg hadde den der... Var bare litt makk å få flyttet på seg :fnise:

(og hvis du tar det, vær obs på at du er litt øm i ryggen der den satt etterpå.. Det var ingen som fortalte meg det :sjenert: )

Men tror ikke det er så vanlig at den ikke hjelper! Så hør heller på de andre som har skrevet her, men nå er du klar over at det ikke alltid hjelper ;)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

Jeg og hadde epidural og hadde ikke klart meg uten. Men mine rier var temmelig intense pga fødselen ble satt igang. Det lindret smertene, men man kjente fortsatt riene. Epiduralen ble skrudd av før pressriene startet, så de kjente jeg ganske godt.

Til dere som ikke kjente riene under utdrivningsfasen: Hvordan visste dere når dere skulle presse når dere ikke kjennte riene?

Skrevet (endret)
Til dere som ikke kjente riene under utdrivningsfasen: Hvordan visste dere når dere skulle presse når dere ikke kjennte riene?

Jeg hadde dårlige pressrier under første fødsel, og kjente ikke den helt store trykketrangen. Måtte presse på instruks fra jordmor og fikk det ikke til. De prøvde å skru ned epiduralen, men det kan jeg virkelig ikke si at jeg forstår vitsen med. Jeg gikk fra null smerte til masse smerte og ble bare hysterisk, noe som ihvertfall ikke bidro til at jeg kjente noen pressrier. Babyen ble forløst med vakum.

Andre fødsel insisterte jeg på å beholde epiduralen helt til slutt. Det var uansett ikke noe problem, for denne gangen hadde jeg kjempegode pressrier og stor trykketrang. Trengte heller ikke riestimulerende, noe jeg brukte første gang.

Endret av lille katt
Skrevet

Jeg anbefaler ikke epidural på bakgrunn av min egen opplevelse. Jeg fikk spinalhodepine, og det unner jeg ikke noen å få.

Jeg klarte ikke å gjøre noe, klarte såvidt å gå på do en gang om dagen.

Ikke ville legene sette "bloodpatch" slik at de kunne stoppe hodepinen før det hadde gått over ei uke. På grunn av dette husker jeg ikke første tiden til barnet mitt, da far måtte ta vare på h*n de første ukene. Ammingen gikk også skeis pga av smertene jeg fikk, da melka forsvant så og si med en gang.

Føder heller ti ganger enn å ha denne hodepinen!

Skrevet

Jeg tok epidural med første og andre. Jeg anbefaler dette veldig, om du ikke får åpning på så mange timer som jeg.

Det var så grusomt å ligge der og bare skrike. Hadde så vondt. Men fikk ikke noe hodepine eller noe smerter.

Det eneste som var dumt, var at jeg ikke kunne gå etterpå. Men det kom jo seg etterhvert.

Skrevet

Var en dame på et tv-program for noen dager siden som var blitt helt ødelagt av epidural, hun måtte gå på smerteklinikk flere ganger i uka for å få satt smertestillende i ryggen. De hadde rotet til med noen nerver eller noe. Saken var at hun fikk tilkjent pasientskadeerstatning også for psykiske skader, hun hadde hatt det så ille i flere år etter fødselen. Skjer nok ytterst sjelden, men greit å vite?

Jeg fikk ikke epidural fordi jeg hadde 5 cm åpning da jeg kom på sykehuset (slik forsto jeg det iallefall). Jeg er idag veldig glad for at jeg ikke fikk epidural. Min fødsel varte i 3 t 15 min, hvor riene var skikkelig vonde men jeg tålte dem. Jordmor sa etterpå at epidural ofte døyver riene, og mange må derfor ha hjelp av vacuum og tang hvis de får epidural. Kroppen er jo egentlig skapt for å ta seg av fødselen selv. Så det var ganske vondt, men livmoren gjorde arbeidet for meg til gjengjeld - jeg slapp masse manuell pressing. Jeg presset bare litt helt på slutten når barnet skulle ut. På forhånd var jeg litt bekymret for om jeg var sterk nok og om jeg ville være utholdende nok. Det var intet problem når kroppen fikk ordne opp selv!! Hvis det blir flere fødsler på meg så vil jeg absolutt ikke ha epidural - heller 3 timer med smerter enn å ligge å pese i time ut og time inn med tamme rier.. Jeg kan dog forstå at hvis man har en veldig lang fødsel, så kan man rett og slett ha behov for pause fra smertene fordi man blir utslitt av dem.

Mitt råd er å bestemme deg underveis i fødselen. Om du har god progresjon og føler du tåler smertene uten å føle noe anslag av panikk over at dette klarer du ikke, så gå for lystgass eller noe sånt. Jordmor er vant til å se på folk om de takler smertene eller om det blir for mye for dem, og anbefaler basert på erfaring. Folk har veldig forskjellig smerteterskler. Jeg mente jeg hadde lav smerteterskel, synes det er veldig vondt å ta sprøyter, men jordmor sa klart fra at det med lav smerteterskel måtte jeg virkelig revurdere!

I tillegg - pust deg gjennom riene. Ha veldig nærsynt fokus, tenk bare på verden akkurat her og nå, akkurat den rien du er i eller den som snart kommer. Drit i hvor mange flere som kommer. Jobb deg aktivt gjennom rien, pust inn gjennom nesen og ut gjennom munnen, dype gode pust. Når rien er ferdig så slipp tankene på den, og begynn å fokusere på neste, og bare den.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...