Essi89 Skrevet 12. februar 2010 #1 Skrevet 12. februar 2010 Heisann! I går ble rambogutten vår kastrert, IDmerket og vaksinert så i dag skal han få komme hjem til oss (han har bodd hos mine foreldre frem til nå). Jeg er veldig spent på det nye familiemedlemmet, så jeg holder på å gjøre klart til pusen kommer. Så begynte jeg å tenke på... Hvor bør egentlig kattekassen stå? Han er jo husren, så holder det at den står på badet også "signaliserer" han når han må på do? (Han får jo ikke ut de første ukene). Hvis den skal stå på badet må vi flytte kassen når vi skal dusje, for vi har ikke så veldig stort bad. Jeg vil ikke ha kassen på kjøkkenet, naturlig nok, og der har jeg forsåvidt plassert mat- skålene hans. Burde kattekassen stå ved siden av verandadøren, hvor han i fremtiden skal stille seg for å signalisere at han vil ut? Om nettene så tenker vi å ha pusen på badet uansett, iallfall nå i begynnelsen mens han får bli kjent med oss osv. Da må vi jo flytte på kattekassen uansett, er dette noe katten har problemer med? Såå, hvor bør kattekassen stå?=) Og vi fikk høre (til min store overraskelse) at Rambo ikke er gamlere enn en 7 mnd da vi hadde ham til dyrlegen i går. Hvor mye større må vi regne med at han blir da? Kastrert han-katte på 7 mnd, jeg ser for meg at han blir diger! Haha, gleder meg - fikk nesten ikke sove i natt. Håper han tilpasser seg fint. Han har allerede fått mange av "tingene" sine hjemme hos mine foreldre slik at han skal ha noe kjent når han kommer til nye eiere og i nytt miljø.
Gjest Marlo Skrevet 12. februar 2010 #2 Skrevet 12. februar 2010 Høres jo ut som at ved siden av verandadøren er et bra sted for kattedoen. Hvorfor må han være på badet om natten?
AnneBonny Skrevet 12. februar 2010 #3 Skrevet 12. februar 2010 Haha, gleder meg - fikk nesten ikke sove i natt. Håper han tilpasser seg fint. Han har allerede fått mange av "tingene" sine hjemme hos mine foreldre slik at han skal ha noe kjent når han kommer til nye eiere og i nytt miljø. Gratulerer med snart nytt familiemedlem!! Det her kommer til å gå kjempe bra!! Katter er flinke å tilpasse seg, hvertfall når de trives og har det supert
Lilith Skrevet 12. februar 2010 #4 Skrevet 12. februar 2010 Jeg synes også ved siden av verandadøren høres ut som et fint sted for kattekassen. Jeg ville også latt katten gå fritt om natten, så får han utforske omgivelsene i ro og fred.
Essi89 Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #5 Skrevet 12. februar 2010 Høres jo ut som at ved siden av verandadøren er et bra sted for kattedoen. Hvorfor må han være på badet om natten? Vel det er mest fordi jeg ikke kjenner ham så godt enda, og ikke kjenner katter generelt så godt, at jeg ikke vet bedre:p Barndomskatten til samboeren må alltid på badet hvis han velger å være inne om natten, så det er vel der jeg har det fra. Jeg har lest mye om katter, og MIN katt skal iallfall ikke få være ut om natten. Sto at de fleste slagsmål osv. skjedde om natten, så da er det fint om han får være inne. Men jeg vet ikke jeg, kanskje er det unødvendig å ha ham på badet! Jeg håper det, for synes jo det høres litt trist ut da. Men du tror ikke han begynner å klore opp sofa og sånn fordi han ikke er så godt kjent med verken oss eller leiligheten i begynnelsen da? Han har aldri gjort noe sånt hjemme hos foreldrene mine, men der har han jo vært i tre uker nå så han har blitt kjent der. Er åpen for alt jeg nå, ser jo helst at han skal slippe å være inne på badet, får større rom til utfoldelse hvis han slipper det=) Og da slipper vi jo å flytte på kassen også. Men, verandadøren er jo midt i stuen - det er ikke sjenerende å ha kattekassen der? Den blir Litt avsides, men ikke spesielt mye. Bak sofaen på en måte. .
Gjest Glør Skrevet 12. februar 2010 #6 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Våre katter går fritt i stua/kjøkkenet hele døgnet. De bør også ha tilgang både kasse og mat/vann hele tiden, vi har stort sett hatt kattekassa i gangen, eller ett hjørne i stua, avhengig av hvor vi har bodd. Så lenge han er husren ser jeg ingen grunn til å holde han på ett rom. Det er også en fordel å fortsette å ha kasse når han begynner å gå ute, både for å kunne følge med på helsa hans og for å minimere dritt i naboenes blomsterbed og den irritasjonen det vanligvis medfører. Og hvis du vil ha han inne på natta må han mulighet til å gå på do da også. Katter småspiser og går på do mange ganger i døgnet. Kloring på sofaen lærer du han vanligvis av med ved å skjenne hver gang han gjør det, og sørge for at han har ett klorebrett/møbel, som du oppfordrer han til å bruke i stedet. Katter er vanligvis utvokst i høyden når de er mellom 6-12 måneder, men han kommer til å fortsette å legge seg ut i bredden til han er to år gammel, og skjelettet "setter seg". Endret 12. februar 2010 av Glør
Cayenne Skrevet 12. februar 2010 #7 Skrevet 12. februar 2010 Jeg ville ikke hatt kassen på badet om du har varmekabler på, siden varmen gjør at det lukter mer En katt på 7 mndr bør fint klare å være løs i leiligheten på natten. Jeg hadde mine innestengt på soverommet med meg om natten da de var små, men det er snakk om frem til de var 4 mndr gamle eller noe sånt. Bra at du skal holde han inne om natten
møst Skrevet 12. februar 2010 #8 Skrevet 12. februar 2010 Gratulerer Å ha doen bak sofaen høres bra ut Katter liker ikke at man ser på de når de er på do, men det regner jeg ikke med at dere skal :gjeiper: Katter er tilpasningdyktige så dette går nok fint. Det er ikke en suuper ide å ha han på badet om natten. Det kan fort bli mye bråk hvis han vil ut der i fra og begynner å skrape på døren, og i tillegg så blir han raskere kjent med leiligheten hvis han får vandre rundt
Gjest Marlo Skrevet 12. februar 2010 #9 Skrevet 12. februar 2010 Har aldri hatt problemer med å ha alle mulige slags dyr løse i leiligheten. Det er vel bedre å se om det går bra å ha han løs i huset om natten først, og heller ha han inne på et rom dersom det absolutt ikke går bra. Slapp inn en katt hos meg når jeg hadde 3 hunder som normalt hatet katter. Lot de gå løse jeg og tenkte at det ordner seg nok - og det gjorde det En uke etterpå lå dem alle sammen i sofaen og sov når jeg sto opp en morgen. Du vet jo ikke om katten din klorer i stykker ting før du prøver. Og om den får masse aktivitet om dagen, har leker - evnt et klorebrett om han liker å bruke det - så tror jeg nok han vil bruke natten på å sove godt
Essi89 Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #10 Skrevet 12. februar 2010 Har aldri hatt problemer med å ha alle mulige slags dyr løse i leiligheten. Det er vel bedre å se om det går bra å ha han løs i huset om natten først, og heller ha han inne på et rom dersom det absolutt ikke går bra. Slapp inn en katt hos meg når jeg hadde 3 hunder som normalt hatet katter. Lot de gå løse jeg og tenkte at det ordner seg nok - og det gjorde det En uke etterpå lå dem alle sammen i sofaen og sov når jeg sto opp en morgen. Du vet jo ikke om katten din klorer i stykker ting før du prøver. Og om den får masse aktivitet om dagen, har leker - evnt et klorebrett om han liker å bruke det - så tror jeg nok han vil bruke natten på å sove godt Takk for alle svar!:D Da skal han slippe å være på badet i natt!:D Også setter vi kassen bak sofaen (som er ved siden av døren han skal slippes ut fra senere). Ja, vi skal ha kassen her når han slipper ut igjen også, han skal ikke være nødt til å holde seg om natten nei! Jeg har bare lyst til å gjøre alt "riktig" nå, det er viktig for meg å gi dette dyret den omsorgen og det stellet han fortjener! Nei, jeg tror egentlig ikke han klorer på sofa osv. heller, han har nå iallfall ikke gjort det hos foreldrene mine hittil! Jeg har kjøpt klorestativ til ham, men han har ikke gjort annet enn å snuse på det. Men han har iallfall muligheten. Jeg vil gjerne at han skal bruke det da, siden han skal sitte inne i fire uker nå og han kommer jo til å trenge å kvesse klør - tips til hvordan jeg får ham til å bruke klorestativet?:-) Det jeg trodde først var at kanskje gjester o.l. kom til å reagere hvis de så kattekassa i stua? Jeg skal selvfølgelig fjerne avføring fra den hver dag, men jeg har aldri vært hos en kattefamilie som har hatt kattekassa i stua før. Nå er det ikke mange timene igjen! Håper han føler seg litt tryggere av at jeg har kjøpt møbler til ham som jeg har latt stått hos mine foreldre mens han har vært der. Leker også. Så har han iallfall "noe" med seg til sitt nye hjem. Jippi!
Gjest Glør Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Hvis du skal ha kassa på stua anbefaler jeg at du kjøper en kasse med overbygg og luke. Da slipper dere og se rett på dritten, katten får gjøre fra seg i fred, og det minsker lukt. Med klumpesand og regelmessig rensing vil du bare kunne lukte noe dersom du står rett ved kassa, og katten nettopp har gjort fra seg. Hvis han ikke vil bruke klorestativet kan du prøve å kjøpte catnip/kattemynte spray på dyrebutikken, og spraye på det. det vanskelige er å få katten til å bruke det første gangen, så dersom du får "lurt" han til det går det som regel av seg selv etterpå. Og dersom du nekter han å klore alle andre steder vil han nok prøve stativet også tilslutt. Endret 12. februar 2010 av Glør
Gjest Marlo Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Nei men gjester får jo bare tåle at det står en kattedo der Har selv kattedoer relativt synlig i et par rom her (har ikke katt da, men ilder). Jeg gjør rent doen om morgenen, midt på dagen og om kvelden så det er jo ikke slik at gjester må se på store ruker som ligger der Det finnes forresten kattedoer med lokk på - altså som ser ut som et lite "hus"/boks, med en dør som katten kan gå inn og ut av når den trenger å bruke doen, dersom du vil ha det litt mer gjemt bort. Disse har også luftfilter i taket som hjelper til med å fjerne en del av lukten. Ang klorestativ, så kan du kjøpe en liten spray med catnip og spraye på. Katter ELSKER denne lukta og blir ofte mye mer interessert i det som man har sprayet dette på
Essi89 Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #13 Skrevet 12. februar 2010 Nei men gjester får jo bare tåle at det står en kattedo der Har selv kattedoer relativt synlig i et par rom her (har ikke katt da, men ilder). Jeg gjør rent doen om morgenen, midt på dagen og om kvelden så det er jo ikke slik at gjester må se på store ruker som ligger der Det finnes forresten kattedoer med lokk på - altså som ser ut som et lite "hus"/boks, med en dør som katten kan gå inn og ut av når den trenger å bruke doen, dersom du vil ha det litt mer gjemt bort. Disse har også luftfilter i taket som hjelper til med å fjerne en del av lukten. Ang klorestativ, så kan du kjøpe en liten spray med catnip og spraye på. Katter ELSKER denne lukta og blir ofte mye mer interessert i det som man har sprayet dette på Ja, får kjøpe catnip og prøve det Men jeg ser at de derre "husene" koster sånn 700 kr, og akkurat det har jeg ikke råd til nå. Har nettopp kjøpt seng, klorestativ, kastrert/vaksinert/ID-merket, fór, leker, godbiter og gud vet hva:p Synes også at det er litt dyrt med 700 kr for en kattedo for ei katt som hovedsaklig skal gjøre fra seg ut. Hjemme hos foreldrene, hvor han kunne gå ut, banker han på vinduer, vi åpner døren, han løper ut og gjør fra seg og dukker opp innen 5 minutter og banker på vinduet igjen. Han foretrakk dette ovenfor kattekasse, så... Da er det kanskje ikke nødvendig med 700 kr for kattedo. Kanskje, om noen uker, når pus skal ut når han vil på do, kan vi bare sette kattedoen foran badedøren om natten slik at han kan bruke den hvis han vil, også slipper vi han ut på dagtid. Da er ikke "kattekassa midt i stua"-problematikken reell annet enn de første ukene nå, og det er nå ikke noe problem!:-)
Gjest Glør Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Ja, får kjøpe catnip og prøve det Men jeg ser at de derre "husene" koster sånn 700 kr, og akkurat det har jeg ikke råd til nå. Vi betalte bare omtrent halvparten for vår, så tror du bør sjekke pris på flere steder. Men skjønner jo hvordan det er å ha lite penger, så du kan jo ta det etterhvert, når du ser hvor stort behovet er. Klumpesand anbefaler jeg uansett, og det blir heller ikke noe dyrere i lengden.
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #15 Skrevet 13. februar 2010 Jeg har kjøpt klorestativ til ham, men han har ikke gjort annet enn å snuse på det. Men han har iallfall muligheten. Jeg vil gjerne at han skal bruke det da, siden han skal sitte inne i fire uker nå og han kommer jo til å trenge å kvesse klør - tips til hvordan jeg får ham til å bruke klorestativet?:-) Hvis jeg "klorer" litt med hendene mine på klorestativet, kommer iallfall katten min raskt løpende til å begynner å klore/klatre der. Så det kan du forsøke. Og vifte med en leke på toppen.
Essi89 Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 13. februar 2010 Hvis jeg "klorer" litt med hendene mine på klorestativet, kommer iallfall katten min raskt løpende til å begynner å klore/klatre der. Så det kan du forsøke. Og vifte med en leke på toppen. Han klorte et par ganger i den i går, men var ikke så interessert:p Håper CatNip blir redningen=)
Gjest Gjest Skrevet 13. februar 2010 #17 Skrevet 13. februar 2010 Det er upraktisk å flytte kattedoen. Vet noen som har doen på kjøkkenet fordi det er mye gulvplass der. Katter graver over og dekker til og så lenge man rengjør er det ikke sjenerende. De har spisebord i stua. Hvis spisebordet er på kjøkkenet ville jeg hatt doen i stua.
Essi89 Skrevet 13. februar 2010 Forfatter #18 Skrevet 13. februar 2010 Det er upraktisk å flytte kattedoen. Vet noen som har doen på kjøkkenet fordi det er mye gulvplass der. Katter graver over og dekker til og så lenge man rengjør er det ikke sjenerende. De har spisebord i stua. Hvis spisebordet er på kjøkkenet ville jeg hatt doen i stua. Vi satte faktisk kattedoen i boden. Da er den verken sjenerende, og katten kan få totalt privatliv. Funker bra så langt:D
Auri Skrevet 14. februar 2010 #19 Skrevet 14. februar 2010 Her har vi doen på kjøkkenet (og soverommet om natta), men vi har også en overbygd do (som forøvrig ikke kostet mer enn 349, om jeg ikke husker helt feil). Privatliv for kattene, null lukt eller sjenerende syn for oss.
Gjest Catwoman Skrevet 17. februar 2010 #20 Skrevet 17. februar 2010 Og vi fikk høre (til min store overraskelse) at Rambo ikke er gamlere enn en 7 mnd da vi hadde ham til dyrlegen i går. Hvor mye større må vi regne med at han blir da? Kastrert han-katte på 7 mnd, jeg ser for meg at han blir diger! Er dette den samme katten som dukket opp hos deg som var hjemløs? Leste det i en annen tråd. Hvordan fant de ut alderen hans, kikket de på tennene? Jeg tok til meg en hjemløs katt for halvannet år siden (gjorde et iherdig forsøk på å finne ut om det var noen eiere som savnet ham først - men uten hell) Han var ikke fullvoksen, men dyrlegen kunne ikke si noen mer nøyaktig alder. Jeg tippet på rundt et halvt år. Da var han ca 3 kg, og litt for tynn. Etter kastrering og ett år senere var han 6,5 kg, og ligger ganske stabilt på det fortsatt. Men jeg synes ikke han ser så veldig svær ut, han ser bare bitteliten ut på bildene fra da han flyttet inn
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå