Gå til innhold

Omgangssyke og smitte

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Stakkars kjæresten min har fått omgangssyken i natt, og jeg venter bare på å bli dårlig selv. :spy: Er selvfølgelig nøye med håndhygiene osv, men det smitter jo veldig lett. Problemet er at jeg skal på jobb i morgen, og det tar ofte en dag eller to før man spyr. Jobber på sykehjem.

Spørsmålet er; kan jeg smitte FØR sykdommen eventuelt bryter ut? Vil det være risikabelt å gå på jobb i morgen? Vil ikke smitte disse gamle og svake som ikke tåler det like greit som meg, men føler det blir litt teit å ringe og si jeg er syk selv om jeg ikke er det (foreløpig).

Endret av mariab
Videoannonse
Annonse
Skrevet

også blir det jo litt teit å ringe og si en er syk, og så blir du ikke syk likevel.

Men til det du spør om, når er man smittsom?

Noen leger/forskere/forståsegpåere sier at en er smittsom før sykdommen bryter ut, og noen sier at det er en ikke.

Skrevet
også blir det jo litt teit å ringe og si en er syk, og så blir du ikke syk likevel.

Ja, nemlig.

Jeg vet ikke hvordan slikt fungerer. Har hørt at man kan være smittsom to dager før du blir syk (altså inkubasjonstiden?) og så kan man være smittsom i to-tre dager etter endt sykdom. Vanskelig å si. Ingen her som vet?

Skrevet

Omganssyke/norovirus har vel en kort inkubasjonstid på 6-14 timer hvis ikke jeg husker feil.

Så er du ikke blitt syk innen det, er det trygt å gå på jobb. Men du bør være ekstra obs på hygienen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...