Gå til innhold

Hvor lenge lever blomstene deres?


emmi

Anbefalte innlegg

Hvor lenge peier dere å holde liv i blomstene deres?

Jeg føler at jeg ofte kjøper nye blomster, fordi at de hjemme dør.

F.eks kjøpte jeg i begynnelsen av januar en eføy, og den har allerede begynt å dø.(den står i en TV-reol, får ikke spesielt mye sollys, men jeg har har hørt at eføy er en "skygge-plante" og skal tåle dette)

Det som er litt merkelig er at jeg har to andre eføyer som jeg kjøpte i fjor sommer, og de lever ennå....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kvaliteten på plantene du kjøper kan være veldig forskjellig.

Ellers har jeg det samme problemet som deg, men har funnet meg noen få typer som overlever (desverre vet jeg ikke hva de heter). I tillegg har jeg endel kunstige blomster som ser helt ekte ut. Det er i grunnen helt fint det :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent alle planter trenger lys, noen svært få som vi kan kjøpe her, kan ha lite lys.

Kvaliteten på planter varierer i stor grad, så jeg kjøper aldri planter på Plantasjen.

Utrolig mange vanner i hjel plantene sine, de fleste planter som dør, drukner.

Kan være lurt å investere i en blomsterbok.

Hos meg dør det ingen planter før jeg setter de ut i kulda. Eneste måten å få nye på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer veldig an på hvor hardfør planten er og hvor godt du pleier den :) Hvis en av plantene mine begynner å se stusselig ut, flytter jeg den til et annet sted der den får mindre/mere lys. Overvanning og undervanning kan også være et problem.

Finn ut blomsten/plantens fulle navn når du kjøper den og gå inn på internett for å lese mer om den.

Hardføre planter jeg kan anbefale deg er fredslilje og kaktus :smilyblomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er riktig at kvaliteten varierer sterkt. I tillegg tror jeg du bare må finne "dine" typer planter. Fredslilje liker seg ikke hos meg. Orkidè derimot, som alle syns er vanskelig, er etter min mening verdens letteste plante å få til, og jeg er ikke spesielt flink med blomster. Grønne planter er som regel lettere å få til enn blomster. Søk litt på nettet etter hardføre potteplanter. Vet det er noe som heter sjømannstrøst + at ymse sukkulenter skal være lette å holde (tåler godt tørke - skal vel helst tørke ut mellom hver vanning også).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvilke planter som trives kommer veldig an på hvordan temperatur, lys og fuktighet er hos deg. Eføyen din vil jeg tippe har fått for lite lys, den trenger dagslys selv om den ikke trenger å stå i sør-østvendt vindu. Her jeg bor nå får jeg ingen planter til å trives, ihvertfall ikke om vinteren. Jeg har konkludert med at leiligheten ikke er laget for blomster. Har glassveranda som kommer ned i 4 grader om vinteren og gjerne opp i 40 grader om sommeren, og stue innenfor der med radiatorvarme og lite lys. Den siste tiden har jeg bare sluttet å vanne plantene også, for jeg gikk så lei av at de var så stygge. Så nå er de enda styggere.. :gjeiper: :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...