Gå til innhold

Katten min klorer på tapet


AnneBonny

Anbefalte innlegg

Katten min på tre år har funnet ut at han kan bruke neglene sine på veggen, enda neglene har blitt klippet i vinter (så det er ikke problemet). Han har vært mye inne de to siste mnd fordi han ikke vil ut i kulda. Så jeg tror han kjeder seg, spretter rastløs rundt om kring.

-Jeg har kjøpt mange leker til han

-Klorebrett på veggen

-Leke"pinne" hvor jeg leker med han til han blir utslitt

-Han har mye selskap fra både meg, samboer og den andre katten. Så ensom er han ikke.

Virker som at han VET GODT at det er fy-fy å klore, for han ser på meg mens han gjør det og løper av gårde som bare det når jeg reiser meg opp eller sier Nei. Rampekatt. Har begynt å sprute vann på han med en vannflaske, men det funker likedan som nevnt over. Han bare løper av gårde, før han senere gjør det igjen.

Nå er faktisk tapeten min ødelagt, orker ikke å fikse det før han har sluttet! Den andre katten min har aldri klort på møbler eller tapet, så jeg vet ikke hva jeg skal gjøre for å løse dette. Egentlig er han kjempe flink, han har fått ros siden han var liten og vært flink til å forstå Nei.

Noen tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du skal aldri klippe klør på en katt! Mulig jeg tar feil men det er min første reaksjon, det synes jeg høres ille ut, når det er en utekatt som er avhengig av klør for å klatre.

Hvorfor kan han ikke være ute litt, men ikke lenge? Men da må du jo vente til klørne er normale igjen.

Hvis det ikke var for klørne, ville jeg gitt han utetid og heller passet på at han fikk komme inn. Eller laget et lite kattehus. Men da må du nesten vente til klørne er på plass igjen.

...Tapetet ditt blir vel ødelagt fordi han har brukt det som du bruker neglefila di?...

Endret av Alvina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Sin_*
Du skal aldri klippe klør på en katt! Mulig jeg tar feil men det er min første reaksjon, det synes jeg høres ille ut, når det er en utekatt som er avhengig av klør for å klatre.

Hvorfor kan han ikke være ute litt, men ikke lenge? Men da må du jo vente til klørne er normale igjen.

Hvis det ikke var for klørne, ville jeg gitt han utetid og heller passet på at han fikk komme inn. Eller laget et lite kattehus. Men da må du nesten vente til klørne er på plass igjen.

...Tapetet ditt blir vel ødelagt fordi han har brukt det som du bruker neglefila di?...

Makan!

Klør på katter vokser veldig og kan bli en plage om de blir for lange og katten ikke har mulighet til å kvasse de selv, eller file dem ned på trær eller klorebrett og lignende. Når katten er ute klorer de på trær og gjør jobben fint selv, men er de mye inne kan de finne på å gjøre det på trebord, tapet osv. Katten min vil heller ikke være ute nå. Hun er 7år og har aldri vært så mye inne som nå.

Ts: Ser at du har kjøpt katteleker, klorebrett og lekestang.

Mitt tips er å fortsette å si nei hver gang. Lek mye med han og kjøp get off spray. Finnes mange forskjellige sprayer på markedet:) Lykketil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha gjerne flere «klorestasjoner». Har du et høyt klatremøbel, plasser det på et sted der du tror katten vil trives og få overblikk.

Gi eventuelt en godbit i forbindelse med ønskelig bruk av kattemøbler/klorebrett. Kos og ros når katten bruker møblene.

Valeriana-tinktur eller cat nip (fra dyrebutikken), som du påfører kattemøblene, kan gjøre katten mer interessert i å bruke dem.

Løft katten vekk og si rolig «nei» når den klorer på dine møbler. Bær den bort til klorebrettet.

Noen spruter vann med spruteflaske på katten når den gjør noe galt, det kan også fungere.

http://www.dagsavisen.no/innenriks/article346374.ece

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Cupcakes

pusejenta mi nekter å gå ut fortiden, elle nå har hun begynt å ville ut, men kun i korte perioder før hun vil inn igjen. hun har også begynt å klore på veggene, (hun har to klorestativer) så vi sier bare nei til henne når hun er på vei til å begynne med det. vi tror hun blir rastløs av å være inne, men hun vil jo ikke ut heller da, men vi har merket at hun har begynt å gjøre en del ting hun aldri har gjort før som å hoppe opp i vasken, hoppe opp på komoder og en del andre "rare" ting.

vi klipper ogsp klørne hennes nå som hun ikke er så mye ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang klørne hans trodde vi at det kunne være en mulig årsak til at han plutselig begynte å klore på veggen. Klørne satt seg også fast i tepper, så det virket ganske plagsomt. Vi gjorde det hos dyrelegen og det virker som at han har overlevd.

Jeg skal forsøke det med lukt som tiltrekker, veldig lurt. Og Get-off spray vet jeg de har på dyrebutikken:)

Ja, katten min har også funnet på rare ting som han ikke gjorde før :fnise: tror nok også at det er fordi han kjeder seg inne. Han har også spist mye av planta mi også, hehe. Har prøvd å la han være ute litt mer denne uka fordi det har vært varmere, men han vil heller ikke være der lenge. Jeg skjønner at det er kjedelig for en utepus å være så mye inne..

Nå ligger han hvertfall rolig her og sover, fine lille rampegutten min :)

Endret av Aubrey
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...