Gå til innhold

Blir husarrest mye praktisert i Norge?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Selv var jeg en :engel: når jeg var liten. :P Neida, var vel ikke det, men har aldri fått husarrest. Hendte jeg fikk beskjed om å gå på rommet, med beskjed om å ikke komme ut før jeg var blitt snill igjen.

Men synes det er feil å gi barn husarrest. Det er vanlig at et barn ikke er snill og hører etter foreldrene 24/7, men å straffe et barn på den måten, og frata barnet muligheten til å leke ute og være sammen med venner, synes jeg at blir helt feil!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fikk støtt og stadig husarrest i barndommen/ungdommen.

Skrevet
Men synes det er feil å gi barn husarrest. Det er vanlig at et barn ikke er snill og hører etter foreldrene 24/7, men å straffe et barn på den måten, og frata barnet muligheten til å leke ute og være sammen med venner, synes jeg at blir helt feil!

Det er vel de færreste som gir barna husarrest bare fordi de ikke har hørt etter hver gang foreldrene har sagt noe. Noe må man jo straffe med, og inndragelse av privilegier høres ut som en ganske effektiv straff for meg, når ungen faktisk har gjort noe galt.

Skrevet (endret)
Det er vel de færreste som gir barna husarrest bare fordi de ikke har hørt etter hver gang foreldrene har sagt noe. Noe må man jo straffe med, og inndragelse av privilegier høres ut som en ganske effektiv straff for meg, når ungen faktisk har gjort noe galt.

Vet ikke "hva som må til" for at barn får husarrest jeg, men nå har jo folk ulike meninger om det meste, og det får være oppe til hver enkelt forelder å avgjøre om barnet deres skal ha husarrest eller ei. Men selv er jeg i mot det. Har aldri fått husarrest selv.. Og det vil jeg føre videre, med å ikke gi mine fremtidige barn heller.

Synes det må finnes andre metoder å fortelle barnet at det han/hun har gjort, ikke er "lov", framfor å gi husarrest.

Endret av Jente85
Skrevet

Nå vet ikke jeg hvordan det er å ha barn da. Men jeg tror ikke jeg kommer til å straffe mine barn på den måten fordi jeg ikke ble straffet med husarrest. De fleste pleier vel å være mindre streng enn sine egne foreldre tror jeg.

Hehe.. men helt ærlig husker jeg ikke at jeg har fått noe særlig straff da. Men det kan jo ha skjedd selv om jeg ikke husker det. Husker bare at jeg nektet å ta på meg T-skjorte før jeg skulle ut og pappa sa at jeg ikke fikk gå ut før jeg tok på meg T-skjorte. Og så snek jeg meg ut. Hadde bare en tynn trenings jakke som var åpen. :fnise: Og da jeg ble spurt om jeg ville være med venninnen og moren på butikken sa pappa nei. :sukk: Da ble jeg skuffet fordi mamman til venninnen min kjøpte alltid noe til oss på butikken.

• 3 uker senere...
Skrevet

Husarrest blir vel brukt av de fleste foreldre i en eller annen form. Fikk husarrest første gang da jeg var seks år og nektet å gjøre matteleksa. Da måtte jeg være på rommet i tre timer og det var vel ganske drøyt. Ble verre da mamma giftet seg på nytt. Han hun ble gift med holdt seg ikke for god til å gi både broren min og meg ørefiker, ris og slag i hodet, i den tro at "sånt ble det folk av". Det sykeste han gjorde var å tvinge oss til å sitte på kne med ansiktet inn i veggen i stua eller det rommet det var mye folk i, for den minste lille ting. Det skjedde også når vi hadde gjester. Hvis noen av barna til gjestene gjorde noe galt måtte vi ta straffen for det, fordi det var "vanlig folkeskikk", som han kalte det.

I dag er det jo omtrent fengselstraff for å gjøre det samme mot så små barn, og det er jeg enig i. Jeg ville heller tatt dem til side og gitt dem en advarsel, og hvis det skjer igjen, sitte i trappa en liten stund. For litt eldre barn er det vel bedre å nekte dem PC/TV en dag eller så. Man må aldri slå barn, da får de problemer senere i livet!

Skrevet

Har aldri hatt husarrest og kjenner heller ingen andre som vokste opp med den typen straff. Er selv sterk motstander av dette. Synes ikke det skal være straff å måtte tilbringe tid i eget hus, gjerne sammen med foreldre og søsken. Dette blir på samme måten som at enkelte barn blir straffet ved å legge seg tidlig, legge seg i senga midt på dagen osv. Man bruker ikke huset, barnets rom eller senga som straff. Inndragning av goder mener jeg er noe helt annet, jeg synes det er en mye bedre måte å straffes på.

Skrevet

Fikk aldri husarrest.

Fikk juling, men aldri husarrest. :filer:

Skrevet (endret)

Jeg fikk husarrest hvis jeg gjorde noe skikkelig galt. Det innebar at jeg måtte sitte på rommet mitt, og være der hele dagen. Fikk frokost servert på døra, og fikk spise middag ved bordet...

Husarrest og en klapp over ansiktet noen ganger.

Fikk husarrest 1-3 dager.

Venninna mi fikk også husarrest, og det var vanlig der jeg bodde. Kommer fra ei lita bygd i nord norge, og er 21 år btw.

Endret av lizzie88
Gjest Dorey
Skrevet

Hverken jeg eller min bror fikk husarrest når vi var små. Nå gjorde vi alldri noe overvettes galt noen av oss, men mamma fortalte at hun virkelig ikke hadde troen på den typen straff. Jeg kommer heller ikke til å praktisere husarrest på mine fremtidige barn.

Gjest Gjest
Skrevet

Hjemme hos meg ble jeg og søsteren min staffet med å

legge oss, selv om det var midt på lyse dagen.

Jeg husker hvor fælt det var å ligge i senga og høre på

de andre barna som var ute og lekte. Jeg lurer på om den type

sraff blir praktisert i dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...