Chiyo Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Da jeg var liten fikk jeg husarrest en gang, men pappa tok det tilbake etter noen minutter. Jeg husker også at min bror liksom skulle få husarrest en gang, men det skjedde ikke. Jeg og mine søsken har med andre ord aldri fått husarrest. Heller ikke noen av de norske vennene mine. De eneste jeg kjenner som får husarrest er amerikanere.. de får hussarrest sikkert 2 ganger i månden virker det som hehe. Blir det i det hele tatt praktisert Norge? Personlig så er jeg veldig for å gi mye ros og ikke straff.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Jeg fikk husarrest da jeg var liten. Var ofte fordi jeg konsekvent aldri kom inn til innetidene, slik at foreldrene mine måtte ut å lete etter meg (gikk på barneskolen, og var alltid i nærområdet). Fikk da husarrest i en uke eller to, fikk bare gå på skolen og fastsatte fritidsaktiviteter, utover det måtte jeg være hjemme, fikk ikke lov å ha besøk. Da var jeg ganske flink til å komme når jeg skulle, en stund ihvertfall... Synes dte var en helt grei dtraff jeg. Kommer jo an på hvordan man bruker det liksom.
Gjest Marlo Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Jeg fikk husarrest og det ble ikke trukket tilbake etter kort tid. Sa mamma eller pappa at jeg hadde husarrest i 3 dager, ja så hadde jeg det. Når jeg ble eldre så ble TV og spill tatt bort fra rommet mitt hver gang jeg ble straffet. jeg er jo enig med deg at det beste er å rose, men om noen gjør noe galt så kan du jo ikke rose dem for det. De må jo få en straff av noe slag. Nå skal det sies at jeg har fått husarrest max 5 ganger i løpet av oppveksten. Mamma har som regel løst ting på andre måter (jeg var vel et problembarn vil jeg tørre å påstå ) som når hun oppdaget at jeg hadde stjålet noe i en butikk, så måtte jeg være med henne til den butikken og be om unnskyldning. Jeg måtte også ta oppvasken og vaske badet i 2 uker etterpå. En ganske effektiv straff, da jeg husker det veldig godt den dag i dag
Tabris Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Jeg og mine søsken fikk aldri husarrest. Min mor sa hun ikke hadde noe tro på en slik form for straff. Endret 11. februar 2010 av Tabris
Chakoya Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Jeg fikk husarrest da jeg bannet en gang husker jeg... Men jeg ble så sint og hoppa ut vinduet og stakk av langt til skogs hvor jeg hadde et privat sted hvor jeg kunne snakke så stygt jeg bare ville når jeg var kjempe sint! Fikk også husarrest da jeg rapet ved matbordet en gang som liten. Det var ikke noe særlig, for der var det mange barn og kvelden gikk med på å leke med barna. Men i dette tilfellet måtte jeg sitte alene hele kvelden på rommet. Synes kanskje det var litt vel strengt... Men husarrest fikk jeg ihvertfall 2 ganger, og ingen av gangene ble dem trukket tilbake. Vi her hjemme har også brukt husarrest i enkelte tilfeller hvor barnet har gjort alvorlige ting.
superior Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Jeg fikk husarrest en gang. Vi hadde klare regler hjemme om hva som var lov og ikke lov, og jeg brøt en regel noe veldig. Jeg tråkket altså ikke bare litt over streken, men veldig langt. Da var det utrolig kjipt å måtte holde seg innendørs uten tv eller venner i fem dager, men jeg gjorde aldri noe lignende igjen. Som voksen ser jeg jo at det fungerte, men jeg tror likevel ikke at jeg vil praktisere dette på mine egne barn.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Jeg fikk aldri husarrest og jeg kan heller ikke huske at noen av mine venner fikk det (født 1983 et sted på Østlandet). Kommer heller ikke til å bruke det selv.
MissStiles Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Jeg fikk husarrest når jeg var liten. Enten fordi jeg ikke kom hjem når jeg skulle eller ikke gjorde det de ba meg om (husarbeid/lekser) osv. Når jeg ble eldre, så ble det byttet ut med at jeg ikke fikk snakke med venninner på tlf eller ikke fikk se på TV.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Jeg hadde ofte husarrest i min oppvekst. Det var som oftest for ting som at jeg kom hjem fem minutter for sent, tok sjokolade i skapet uten tillatelse, lekte med mammas sminke o.l. Fikk stort sett fra en til tre dager, endte som oftest med at det bare ble en dag. En episode jeg husker veldig godt er at jeg fikk husarrest en uke, måtte holde sengen en hel dag, og måtte ringe til bestevenninnen min og forklare at jeg ikke kunne være med familien hennes på skitur fordi jeg hadde stjålet fra min mor (jeg hadde brukt av bodylotionen hennes). Jeg er 25 nå. Kommer nok ikke til å bruke husarrest over en lav sko når jeg selv får barn.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 Jeg måtte sitte i skammekroken og det var ikke noe særlig og ikke noe å anbefale. Sitte på en stol med hodet vendt mot en krok mens alle kunne se deg. Jeg har aldri praktisert noe så sykt overfor barn. Ikke husarrest og ikke trusler. Det har gått bra uten.
Gjest Gjest_Meg_* Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 JEg kjenner en jente i USA som fikk husarrest fordi en person hennes foreldre ikke likte hadde ringt til henne. De hadde kontroll over hekle telefonen hennes. De visste hvem hun ringte til, hvem som ringte henne osv. Hun hadde ikke en gang svart telefonen, men de bare så et tapt anrop FRA han og ble drit pissed. Der borte gir foreldre husarrest til folk over 18 også. Så lenge en bor hjemme så er det liksom greit. Jeg er 19 og bor hjemme, men ingen bestemmer over meg.
Chiyo Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #12 Skrevet 12. februar 2010 JEg kjenner en jente i USA som fikk husarrest fordi en person hennes foreldre ikke likte hadde ringt til henne. De hadde kontroll over hekle telefonen hennes. De visste hvem hun ringte til, hvem som ringte henne osv. Hun hadde ikke en gang svart telefonen, men de bare så et tapt anrop FRA han og ble drit pissed. Der borte gir foreldre husarrest til folk over 18 også. Så lenge en bor hjemme så er det liksom greit. Jeg er 19 og bor hjemme, men ingen bestemmer over meg. Hehe I know all about that! Jeg hadde blitt skikkeling sinna om jeg ikke fikk gjøre som jeg ville (bor hjemme). Innetider, ikke alkohol før du er 21 osv. Man kan ikke bestemme over voksne mennesker mener da jeg.
babord Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 Jeg fikk husarrest to ganger da jeg var yngre, fordi jeg drakk alkohol... Jeg fikk trene og gå på skolen, men ikke være med venner. Det virket egentlig ikke, men det var i alle fall et klart signal om at det jeg gjorde ikke var greit... Synes ikke det er en spesielt slem straff egentlig. Ang. at man ikke kan bestemme over voksne mennesker så er man vel ikke voksen så lenge man bor hjemme og lever på sine foreldre...
Chiyo Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #14 Skrevet 12. februar 2010 Ang. at man ikke kan bestemme over voksne mennesker så er man vel ikke voksen så lenge man bor hjemme og lever på sine foreldre... Ikke skikkelig voksen. Jeg er snar 20 men føler meg ikke noe veldig voksen av den grunn. Men jeg er voksen nok til å bestemme over mitt eget liv. Jeg er myndig. Det er overhode ikke greit å behandle myndige mennesker som barn.
Phaedra Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Ikke skikkelig voksen. Jeg er snar 20 men føler meg ikke noe veldig voksen av den grunn. Men jeg er voksen nok til å bestemme over mitt eget liv. Jeg er myndig. Det er overhode ikke greit å behandle myndige mennesker som barn. Men jeg kan også se for meg at hvis du gjør noe som får foreldrene dine til å virkelig ønske å korrigere deg så ville du snart oppdaget at de fortsatt har litt makt så lenge du bor hjemme En venn av meg prøvde å "skulke" studiene sine på universitetet, noe foreldrene skjønte at ville ende opp med stort studielån og ingen utdanning. Så lenge han bodde hjemme så fikk han derfor velge mellom å sitte hjemme i helgen og studere seg opp til å få gode nok gjennomsnittskarakterer, å skaffe seg jobb eller å flytte ut på dagen og klare seg på egenhånd. Han ble hjemme og studerte og skjerpet seg. Er ikke langt fra husarrest det slik jeg ser det Endret 12. februar 2010 av Phaedra
Chiyo Skrevet 12. februar 2010 Forfatter #16 Skrevet 12. februar 2010 Men jeg kan også se for meg at hvis du gjør noe som får foreldrene dine til å virkelig ønske å korrigere deg så ville du snart oppdaget at de fortsatt har litt makt så lenge du bor hjemme En venn av meg prøvde å "skulke" studiene sine på universitetet, noe foreldrene skjønte at ville ende opp med stort studielån og ingen utdanning. Så lenge han bodde hjemme så fikk han derfor velge mellom å sitte hjemme i helgen og studere seg opp til å få gode nok gjennomsnittskarakterer, å skaffe seg jobb eller å flytte ut på dagen og klare seg på egenhånd. Han ble hjemme og studerte og skjerpet seg. Er ikke langt fra husarrest det slik jeg ser det Hehe nei huff. Jeg hadde nok vært litt forbanna om det skjedde meg, men hadde nok takket foreldrene min senere. Det gjorde vel vennen din også kan jeg tenke meg.
Miss Puddel Skrevet 12. februar 2010 #17 Skrevet 12. februar 2010 Jeg og min bror fikk aldri husarrest, og jeg tror ikke jeg kjenner noen som har hatt det heller. Og jeg tror heller ikke at jeg noensinne kommer til å gi gutta mine det heller. Om jeg skulle virkelig straffe dem ville jeg heller sette dem til å vaske doen eller noe slikt, for hvis jeg er sint på dem, og gir dem husarrest må jeg jo ha dem rundt meg hele tiden da... ;-)
Leanne Skrevet 12. februar 2010 #18 Skrevet 12. februar 2010 Synes ikke husarrest er noen god løsning for noen... Husker mamma også fant ut av dette ganske raskt da jeg fikk husarrest en uke da jeg var 12. Jeg var SUR, frekk og furtet hele uka. Var ingen koselig stemning hjemme nei Har ingen planer om å gi mine barn husarrest heller, i alle fall ikke langvarige. Var en gang jenta mi på 4 hadde hatt besøk av to nabojenter. De hadde lekt på rommet og så ville de gå ut for å leke og så se barnetv hos en av de andre jentene. Jeg sa de måtte rydde rommet før de gikk, men sjekket det ikke... Da hun skulle legge seg om kvelden så ikke rommet ut!! Jeg ble skuffet over løgnen og sa at hun ikke kunne ha besøk dagen etter. Morgenen etter ryddet hun rommet før jeg stod opp, så hun fikk ha besøk etter barnehagen allikevel Men nå rydder hun alltid før de går for å leke et annet sted.
Bobeline Skrevet 12. februar 2010 #19 Skrevet 12. februar 2010 Jeg fikk husarrest, men ikke på den amerikanske måten da. Hos meg ble det praktisert slik at dersom jeg hadde gjort noe galt, måtte jeg gå på rommet mitt og tenke hva jeg hadde gjort. Når jeg så hadde funnet svaret, kunne jeg komme ned igjen og fortelle foreldrene mine hva som var galt med det jeg hadde gjort. Da ble også husarresten avlsluttet. På denne måten måtte jeg selv tenke ut hva som var galt med det jeg hadde gjort, og fortelle hva jeg hadde kommet frem til foreldrene mine etterpå før strafen ble opphevet. Som et eksempel; dersom jeg hadde slått nabogutten måtte jeg opp på rommet mitt og tenke igjennom dette. Når jeg så hadde tenkt litt kunne jeg gå ned igjen og fortelle at det var galt å slå nabogutten fordi han kunne få vondt, eller bli skadet, og slik skal en ikke oppføre seg mot andre. Dersom jeg noen gang får barn tror jeg at jeg vil praktiserer denne straffen, siden det også i tillegg til å være straff gir rom for læring av en uønsket handling. Forresten, denne straffen ble gjennomført to eller tre ganger i løpet av min barndom, så den var ikke hyppig eller langvarig. men den amerikanske måte å gjøre det på med husarrest i flere dager ble aldri praktisert hjemme hos meg.
Beauté Skrevet 12. februar 2010 #20 Skrevet 12. februar 2010 Jeg har gitt min 13 åring husarresst noen ganger ja. Og har faktisk holdt det. Da mener jeg være innendørs, uten data. Tv har kommet an på etter noen timer. Ti åringen min har fått et par ganger. Også uten data og tv. Gutten på 6 år har ikke akkurat fått det, men har måtte få vennene hans ut av huset og han har fått konsekvens. Som feks være på rommet en stund. Tiden på alt dette har kommet an på situasjonen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå