Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 14. februar 2010 #21 Skrevet 14. februar 2010 Hvis du ikke hadde jobb og inntekt på forhånd, så går du jo ikke glipp av noen inntekt. Ved å HA jobb, opparbeider du deg rett til stønader. Stønader får man når jobbintekten faller bort. Bare å tenke at man skulle hatt jobb og inntekt, betyr ikke at man går glipp av noe Jeg ordla meg kanskje litt feil... det jeg mente med at jeg ser det som at jeg går glipp av inntekt, er jo det at for å klare meg økonomisk må jeg ha en jobb ved siden av studiene. Men det at jeg ikke stiller likt på arbeidsmarkedet nå som for fem år siden når jeg jobbet (og kunne ta hvilken jobb som helst), gjør at jeg mener det blir litt urettferdig, og at jeg går glipp av en inntekt som nå er utenfor rekkevidde for meg, i forhold til da for fem år siden. Og ettersom det er en situasjon jeg i mine øyne mener jeg ikke rår over, så ser jeg det som et tap av inntekt. Foreløpig vet jeg jo ikke heller om et høreapparat vil kunne hjelpe meg (var han spesialisten som sa dette), om det ikke kan det, vil jeg da heller ikke få noe støtte fra det offentlige om jeg faller utenfor arbeidslivet, fordi jeg ikke har hatt noen lønnet jobb de siste fem årene? ...og hva skal jeg gjøre i juni og juli? Ser jeg virker litt sur her, er bare frustrert over situasjonen...
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 14. februar 2010 #22 Skrevet 14. februar 2010 Jeg levde på den summen, og jeg klarte meg fint. Jeg bodde på studenthybel, brukte ikke mer penger på mat/klær enn det som var nødvendig og brukte ikke penger på uteliv. Finner du deg en billig studenthybel hos studentsamskipnaden går det helt greit; problemene oppstår først om man tvinges ut på det altfor dyre private boligmarkedet og/eller fester ofte. Jeg mente at de som har bestemt at man skal klare seg på de pengene, neppe er de som selv lever på det. I tillegg er det jo en vanlig oppfattning at studenter bør ha en deltidsjobb ved siden av studiene. Og vet du hva, jeg har mast på samskipnaden siden juli i fjor, får ikke leie noe der... jeg skjønner jo at om man har en hybel til 2300,- (som er billigste alternativ her i byen) så kan man klare seg på 6800,-, da har man jo i overkant av 1000,- i uken. Var jo det jeg så for meg før jeg begynte studiene...
Rosalie Skrevet 14. februar 2010 #23 Skrevet 14. februar 2010 Jeg klarte meg greit på kun studielån i de ti studiemånedene, selv om jeg mesteparten av tiden leide i det o, så fæle private markedet i Trondheim. Om sommeren jobbet jeg. Har du tenkt på kassejobb i matbutikk? Er jo ikke veldig mye kommunikasjon med kundene, og den som er, er stort sett så grei at man fint skjønner vha. leppelesing. Det er også helt legalt å ha en blokk ved siden av kassa for vanskelige dager. Kunder vil i de aller fleste tilfeller skjønne når du sier at beklager, men du venter på å få tilpasset høreapparat, så du hører dårlig. Kan kunde skrive ned hva han ønsket på denne blokka?
Gjest Illiya Skrevet 14. februar 2010 #25 Skrevet 14. februar 2010 Jeg ordla meg kanskje litt feil... det jeg mente med at jeg ser det som at jeg går glipp av inntekt, er jo det at for å klare meg økonomisk må jeg ha en jobb ved siden av studiene. Men det at jeg ikke stiller likt på arbeidsmarkedet nå som for fem år siden når jeg jobbet (og kunne ta hvilken jobb som helst), gjør at jeg mener det blir litt urettferdig, og at jeg går glipp av en inntekt som nå er utenfor rekkevidde for meg, i forhold til da for fem år siden. Og ettersom det er en situasjon jeg i mine øyne mener jeg ikke rår over, så ser jeg det som et tap av inntekt. Foreløpig vet jeg jo ikke heller om et høreapparat vil kunne hjelpe meg (var han spesialisten som sa dette), om det ikke kan det, vil jeg da heller ikke få noe støtte fra det offentlige om jeg faller utenfor arbeidslivet, fordi jeg ikke har hatt noen lønnet jobb de siste fem årene? ...og hva skal jeg gjøre i juni og juli? Ser jeg virker litt sur her, er bare frustrert over situasjonen... Har du i det hele tatt jobbet siden du begynte å studere?
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #26 Skrevet 14. februar 2010 Hvis du absolutt ikke klarer deg uten en ekstra inntekt høres det ut som du har et for høyt forbruk. jeg har studert et år i Oslo, og jeg leide da et rom på det private boligmarkedet. Slik som jeg har forstått reglene regnes du som fulltidsstudent, og da blir det forventet av deg at du klarer deg på studielån.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 14. februar 2010 #27 Skrevet 14. februar 2010 Illiya: nei, jeg har ikke jobbet, fordi jeg ikke har fått tilslag på noen jobber jeg har søkt på. Har vært på intervju, men det er det. Gjest: ja, som sagt så skjønner jeg fint hvordan man kan klare seg på lånekassebeløpene, men ettersom jeg ikke har fått noen bolig via samskipnaden, endte jeg opp med en leilighet til 5000 kr måneden. Helt siden oktober har jeg forsøkt å finne noe billigere, uten å lykkes. Jeg ser det ikke som at jeg har et høyt forbruk når jeg ikke klarer meg med 1600,- for en hel måned, som skal dekke absolutt alt unntatt husleie. liv: ja, det var det jeg klarte å lese meg til inne på nav.no. Lurte bare på om andre har erfaring med dette. Var et skjema man skulle fylle ut ilag med saksbehandler osv, tenkte jeg skulle høre med nav neste uke For jeg trenger jo ikke evig trygd ellernoe, tenker egentlig mest på nå som jeg ikke har mulighet for å skaffe meg ekstra inntekt, eventuelt står på null fra juni.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 14. februar 2010 #28 Skrevet 14. februar 2010 Hvis du absolutt ikke klarer deg uten en ekstra inntekt høres det ut som du har et for høyt forbruk. jeg har studert et år i Oslo, og jeg leide da et rom på det private boligmarkedet. Slik som jeg har forstått reglene regnes du som fulltidsstudent, og da blir det forventet av deg at du klarer deg på studielån. Det er også noen av oss studentene som har medisinske behov som gjør at vi ikke bare kan "leie et rom". Dessverre.
Gjest Illiya Skrevet 14. februar 2010 #29 Skrevet 14. februar 2010 Attføring, rehabilitering og tidsbegrenset uføre blir slått sammen til en stønad fra mars, altså arbeidsavklaringspenger. Hvis du fyller vilkårene for attføring, kan du komme inn under denne ordningen. Det betyr at du pga skade eller lyte, har innskrenket mulighet til å skaffe deg en jobb: For å ha rett til yrkesrettet attføring må du oppfylle følgende vilkår: * Være mellom 16 og 67 år * Oppholde deg i Norge * Du må på grunn av sykdom, skade eller lyte ha fått din evne til å utføre inntektsgivende arbeid varig nedsatt eller ha fått dine muligheter til å velge yrke eller arbeidsplass vesentlig innskrenket Les mer her: http://www.nav.no/page?id=292
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #30 Skrevet 14. februar 2010 Det er også noen av oss studentene som har medisinske behov som gjør at vi ikke bare kan "leie et rom". Dessverre. Det stemmer, og såvidt jeg har forstått så har samskipnaden egne, tilpassede leiligheter til rullestorbrukere. Men dette gjelder da ikke deg, så jeg skjønner ikke hvorfor du nevner disse?
Gjest Gjest_tassen_* Skrevet 14. februar 2010 #31 Skrevet 14. februar 2010 Det er da mange som hører dårlig som jobber- for en holdning, unnskyld meg men jeg blir provosert! Så fordi du ikke har fått noen av de jobbene ( er det mange, eller to? ) du har søkt på, så mener du at NAV skal forsørge deg? Hva med alle andre mennesker som studerer og ikke får jobb, friske eller ikke- og som må overleve på studielån/stipend? Og ærlig talt så er det kun din egen skyld at du sitter i denne situasjonen med månedslange ventetider som du sier, det er alfa omega at en selv er hissig og purrer på legene/helsesekretærene i dagens samfunn- om ikke blir du sittende der, på stedet hvil. Og det vet jeg alt om! Er fastlegen din så umulig som du skal ha det til, så burde du ha skiftet for lenge siden, det er gjort på under 2 minutt på NAV.no -så det er ikke noen unnskyldning for det. Det er en ganske stor prosentdel av studenthyblene som er tilpasset de som trenger det av medisinske årsaker. Om du trenger teleslynge eller andre ting så er det hjelpemiddelsentralen/kommunens ergoterapeaut du må kontakte!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #32 Skrevet 15. februar 2010 ^Man kommer ikke langt med teleslynge uten høreapparat. TS: Har du sett på mulighetene for å gå til private leger/tilpassere? Det varierer litt om man må ha henvisning eller ei for å komme til en, men ventetiden er ofte myyyyye kortere.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. februar 2010 #33 Skrevet 15. februar 2010 Det stemmer, og såvidt jeg har forstått så har samskipnaden egne, tilpassede leiligheter til rullestorbrukere. Men dette gjelder da ikke deg, så jeg skjønner ikke hvorfor du nevner disse? Her misforsto du meg, jeg mente at studenter også kan ha visse behov (medisinske) som gjør at man ikke kan leie et hvilket rom som helst på privatmarkedet. Jeg vet da at samskipnaden har leiligheter tilpasset rullestolbrukere, var da virkelig ikke noe sånt jeg tenkte at jeg skulle leie. Jeg snakket om privatmarkedet. Og det finnes jo også andre typer medisinske grunner til at man må stille krav til bolig annet enn at man er rullestolbruker. Det jeg mente her, er at om man skal leie seg "et rom" får man selvfølgelig en billigere månedsleie enn om man må leie seg en hel hybelleilighet/leilighet, og at da er 6800 kr fra lånekassen lite, mao: man trenger gjerne en jobb ved siden av for å få det hele til å gå rundt, uten at man nødvendigvis har et høyt forbruk. Var dét jeg mente med at man kanskje har visse behov ang bolig, ikke at man skulle få alt tilpasset av samskipnaden. Her var det pengeforbruk beregnet til bolig jeg snakket om.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. februar 2010 #34 Skrevet 15. februar 2010 Det er da mange som hører dårlig som jobber- for en holdning, unnskyld meg men jeg blir provosert! Så fordi du ikke har fått noen av de jobbene ( er det mange, eller to? ) du har søkt på, så mener du at NAV skal forsørge deg? Hva med alle andre mennesker som studerer og ikke får jobb, friske eller ikke- og som må overleve på studielån/stipend? Og ærlig talt så er det kun din egen skyld at du sitter i denne situasjonen med månedslange ventetider som du sier, det er alfa omega at en selv er hissig og purrer på legene/helsesekretærene i dagens samfunn- om ikke blir du sittende der, på stedet hvil. Og det vet jeg alt om! Er fastlegen din så umulig som du skal ha det til, så burde du ha skiftet for lenge siden, det er gjort på under 2 minutt på NAV.no -så det er ikke noen unnskyldning for det. Det er en ganske stor prosentdel av studenthyblene som er tilpasset de som trenger det av medisinske årsaker. Om du trenger teleslynge eller andre ting så er det hjelpemiddelsentralen/kommunens ergoterapeaut du må kontakte! Selvfølgelig er det mange som hører dårlig som har jobber! Jeg vil jo også ha en! Her kommer det jo også an på grunnen til at man hører dårlig, hvilke lyder/diskanter etc hører man, kan man lese lepper, etc. Også må man jo bli ansatt da! Og som jeg har nevnt tidligere i tråden er det en lengre historie bak dette som jeg ikke vil gå innpå her, så kommentarene dine om at alt (situasjonen) er min egen feil er ikke kurante. Og nei, selvfølgelig skal ikke nav forsørge meg... det jeg lurte på er jo om det var mulig å få noen støtte fra nav mens jeg venter på å få en utbedring/behandling slik at jeg kan jobbe. Jeg har jo hatt flere butikkjobber blant annet, og jeg vet helt ærlig ikke hvilken arbeidsgiver som vil ansette en som ikke hører halvparten som blir sagt under intervjuet. Helt ærlig, hvilken arbeidsgiver ville valgt denne personen til en jobb som går mye ut på å kommunisere med kundene, om mange andre uten samme problem også søkte stillingen? (forøvrig var ideen med en notatblokk ved siden av kassen smart Takk til deg som foreslo det). Holdningen min er ikke i det hele tatt at jeg ikke vil jobbe. Denne tråden startet jeg for å finne ut av om andre her har erfaring med avklaringspenger og liknende. Så har den utartet litt. Og nei, jeg kan ikke bare kontakte hjelpemiddelsentralen.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. februar 2010 #35 Skrevet 15. februar 2010 Det er da mange som hører dårlig som jobber- for en holdning, unnskyld meg men jeg blir provosert! Må bare spesifikt kommentere denne, for her provoserte du meg noe helt sinnsykt. Om du hadde lest gjennom tråden før du svarte, ville du sett at det jeg spør om er om det er mulig å få økonomisk støtte mens man venter på gjennomført behandling SLIK AT JEG KAN SØKE JOBBER! (ja, jeg vet at jeg skrev med store bokstaver). Jeg vil jo jobbe, jeg må jo jobbe. Er det tråden egentlig hadde som bakgrunn.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. februar 2010 #36 Skrevet 15. februar 2010 ^Man kommer ikke langt med teleslynge uten høreapparat. TS: Har du sett på mulighetene for å gå til private leger/tilpassere? Det varierer litt om man må ha henvisning eller ei for å komme til en, men ventetiden er ofte myyyyye kortere. Heisann! Grunnen til at jeg ikke har gått til private, er at jeg ikke har råd til det. Hadde jeg hatt det, ville jeg bestilt meg time hos noen for lenge siden
Rosalie Skrevet 15. februar 2010 #37 Skrevet 15. februar 2010 FK: Jeg har dårlig hørsel selv. Ikke like dårlig som deg, men den blir stadig dårligere, og jeg ender nok med høreapparat om en (forhåpentligvis god) del år. I perioder hører jeg omtrent ingenting dersom det er noe bakgrunnsstøy. Derav mitt tips om notatblokk. Du bør også trene masse på leppelesing. Jeg er fortsatt ikke supergod på det, men det er et veldig godt hjelpemiddel når ørene ikke vil være samarbeidsvillige.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2010 #38 Skrevet 15. februar 2010 Herregud for en innstilling. Du kan ikke få støtte fra NaV fordi du venter på høreapparat! Hva er det med enkelte.
Gjest rotehøne Skrevet 15. februar 2010 #39 Skrevet 15. februar 2010 Hei, jeg er døv. Jeg tror du vil trenge litt tid etter du får høreapparater. Høreapparater gir en annerledes lyd enn det du er vant til, så om du forestiller deg at høreapparat-lyd er som det du er vant med fra tidligere av så er det feil. Nå har jeg alltid hørt så dårlig at jeg ikke har hørt noe uten høreapparat, men dette er jo erfaringer eldre sliter med. De kaster høreapparatene av i ren frustrasjon grunnet rar lyd og at de er knotete å ha med å gjøre. Begynte med høreapparater da jeg var omtrent fem år, og har nå to stk CI-er som jeg er veldig fornøyd med. Jeg lurer på en ting, hva tror du skjer etter du får høreapparatene? Hva slags forventninger har du til lyd? Nå har jeg aldri vært i den situasjoen at jeg har trengt høreapparater først i voksen alder eller at hørselen har vært så "bra". Ulike erfaringer, så ta det jeg sier med en klype salt, er jo mulig at hørselen din med høreapparater blir som hørselen din - bare bedre. Jeg tror at hvis du er høreapparatbruker så har du rett på grunn-stønad.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 15. februar 2010 #40 Skrevet 15. februar 2010 FK: Jeg har dårlig hørsel selv. Ikke like dårlig som deg, men den blir stadig dårligere, og jeg ender nok med høreapparat om en (forhåpentligvis god) del år. I perioder hører jeg omtrent ingenting dersom det er noe bakgrunnsstøy. Derav mitt tips om notatblokk. Du bør også trene masse på leppelesing. Jeg er fortsatt ikke supergod på det, men det er et veldig godt hjelpemiddel når ørene ikke vil være samarbeidsvillige. Bra du ikke hører like dårlig som meg da, om ikke ennå iallefall Er det noen spesielle teknikker for å lære seg å lese på leppene? Alle tips mottas med stor takk!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå