Gjest Gjest_Molly_* Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 Hei. Jeg trenger noen tips til hva jeg kan servere sammen med ost (og kjeks). Jeg skal ha: forskjellige hvitmuggoster, en blåmuggost, kjeks, foccacia, kjeks, valnøttbrød. Jeg skal også ha forskjellige typer oppskjærte grønnsaker. Men hva mer? Jeg tar gjerne mot tips både i forhold til tilbehør og til småretter jeg kan servere i tillegg - men det må jo passe til ostene. Kan jo supplere med enda mer ost..men tenkte det kunne være godt å ha noen småretter som ikke nødvendigvis er ost, men som kan passe sammen med ost.
~umulia~ Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 Jeg ville i hvertfall hatt en litt skarp fast ost. Også er det veldig godt med de marmeladene man får kjøpt til ost. I tillegg til oppskårede grønnsaker ville jeg også hatt litt pære og andre milde frukter. Litt usikker på hva slags småretter som passer, men en god grønn salat blir aldre feil. Oliven er godt til. Seranoskinke, aioli og andre tapas inspirerte retter kan jo også passe godt til ost og brød.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Vi pleier alltid å ha spekeskinke og vårløk til ostebordet.
-Fisken- Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Grønnsaker og dip synes jeg er godt til. Og selvfølgelig paprika, druer og kanskje rødløk til osten. Hva med å lage bruschetta eller fylte champignoner til? Lefesruller med kremost, ruccola, røkelaks/spekeskinke (og evnt mango, høres rart ut men er veldig godt i lefserullene) og også veldig godt.
Gjest Gjest_Molly_* Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Jeg ville i hvertfall hatt en litt skarp fast ost. Også er det veldig godt med de marmeladene man får kjøpt til ost. I tillegg til oppskårede grønnsaker ville jeg også hatt litt pære og andre milde frukter. Flott, da skal jeg huske å kjøpe en skarp, fast ost. Har planer om noe søtt til, må se hva jeg får fatt i, men en marmelade av et slag ja. Litt usikker på hva slags småretter som passer, men en god grønn salat blir aldre feil. Oliven er godt til. Seranoskinke, aioli og andre tapas inspirerte retter kan jo også passe godt til ost og brød. Gode tips, her fristet jo alt! Vi pleier alltid å ha spekeskinke og vårløk til ostebordet. Vårløk er notert. Takk! Grønnsaker og dip synes jeg er godt til. Og selvfølgelig paprika, druer og kanskje rødløk til osten. Hva med å lage bruschetta eller fylte champignoner til? Lefesruller med kremost, ruccola, røkelaks/spekeskinke (og evnt mango, høres rart ut men er veldig godt i lefserullene) og også veldig godt. Hadde tenkt litt på lefseruller, nå fikk jeg lyst til å lage med mango. Bare skjærer du tynne mangoskiver og legger på lefsene sammen med kremost, ruccola og spekeskinke?
Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Hei! Ost (feks en god Brie de Paris) passer ypperlig med akasiehonning og valnøtt. Dette er en delikatesse som så absolutt bør prøves:) Anbefales med en usalta kjeks da smaken på osten og honningen kommer best frem.
Wind Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Skal du ikke ha frukt? Mandariner (kanskje ikke rette sesongen, men..), pærer og druer er i alle fall et must for meg. Og jeg ville nok også gjerne hatt mer enn en blåmuggost. Men det er jo bare meg. Varm te med sukker er forresten kjempegodt til ost og kjeks. Småretter og sånt har jeg ikke noe god peiling på..
Fluffe Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 frukt og syltetøy er veldig populært vet jeg finnes noen veldig små syltetøy som man gjerne finner ved osteavdelingen som passer perfekt til ost
Gjest Gjest_Molly_* Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Hei! Ost (feks en god Brie de Paris) passer ypperlig med akasiehonning og valnøtt. Dette er en delikatesse som så absolutt bør prøves:) Anbefales med en usalta kjeks da smaken på osten og honningen kommer best frem. Honnig og nøtter skal jeg ha. Skal du ikke ha frukt? Mandariner (kanskje ikke rette sesongen, men..), pærer og druer er i alle fall et must for meg. Og jeg ville nok også gjerne hatt mer enn en blåmuggost. Men det er jo bare meg. Varm te med sukker er forresten kjempegodt til ost og kjeks. Småretter og sånt har jeg ikke noe god peiling på.. Frukt skal jeg ha, men jeg tar gjerne mot tips, alltid kjekt med litt innspill. Blåmuggost er det mange, meg selv inkludert, som er skeptisk til - kan du anbefale en god "nybegynner-blåmuggost"? frukt og syltetøy er veldig populært vet jeg finnes noen veldig små syltetøy som man gjerne finner ved osteavdelingen som passer perfekt til ost Ja, jeg har sett de små chutneyglassene i butikken, skal stikke innom delikatessebutikk og kjøpe litt godsaker. Tusen takk for alle tips, kom gjerne med flere.
Wind Skrevet 12. februar 2010 #10 Skrevet 12. februar 2010 (endret) Personlig synes jeg Saga er god og ganske mild. Om du ikke vil ha noe veldig fancy, da. Men så kommer det jo an på hvem som skal komme på det ostebordet også. Om det ikke er noen som egentlig liker blåmuggost, så er det jo liten vits i å ha masse av det. Endret 12. februar 2010 av Wind
Gjest navnelapp Skrevet 12. februar 2010 #11 Skrevet 12. februar 2010 denne har eg laga nokre gongar, den er kjempegod! http://tovehd.blogspot.com/2010/01/verdens...teblanding.html
Bex Skrevet 12. februar 2010 #12 Skrevet 12. februar 2010 Taleggio er en nydelig ost. Spiser den med honning, dadler (strimlet) og valnøtter. Nam, nam
Fluffe Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 (endret) mange brier som er populære.Brie de president blantannet. Jobber i ferskvaren og legger merke til hva som selges. personlig liker jeg ikke sånne rare oster..hehe Endret 12. februar 2010 av estella87
-Fisken- Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Gode tips, her fristet jo alt! Vårløk er notert. Takk! Hadde tenkt litt på lefseruller, nå fikk jeg lyst til å lage med mango. Bare skjærer du tynne mangoskiver og legger på lefsene sammen med kremost, ruccola og spekeskinke? Ja
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå