kontorstol Skrevet 12. februar 2010 #21 Skrevet 12. februar 2010 ...eller kona til trådstarters mann. Blir ikke det TS da? Kona til TS's mann er vel TS.
Rosalie Skrevet 12. februar 2010 #22 Skrevet 12. februar 2010 Jeg er en av de som reagerer positivt på at det er vedlagt ønskelister. Men det betinger jo ting i alle prisklasser fra et par hundre kroner og opp. Men jeg må jo si at å bruke 600 kr i gave på såpass nær familie når det er runddag med stort selskap er da vitterlig ikke mye.
Antoinette Skrevet 12. februar 2010 #23 Skrevet 12. februar 2010 Det virker som om problemet her er ikke at hun har lagt ved ønskeliste, det er virker som om det er hun som person som er ditt problem. Hun inviterer til stor feiring fordi hun fyller rundt" år, det er ingenting i veien for å legge ved en ønskeliste og denne tekannen som ts ref. til var ikke spesielt dyr. Jeg synes det er flott med ønskelister, det letter innkjøpet betraktelig.
Antoinette Skrevet 12. februar 2010 #24 Skrevet 12. februar 2010 Men jeg må jo si at å bruke 600 kr i gave på såpass nær familie når det er runddag med stort selskap er da vitterlig ikke mye. Helt enig!!! Hvor kjip skal man være egentlig??
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #25 Skrevet 12. februar 2010 Nei, jeg syns ikke noe om slikt som ts beskriver. At det legges ved en ønskeliste i innbydelsen er nærmest som å legge ved en regning for at gjesten skal få delta i bursdagen. Syns man heller kan nevne hva man ønsker seg DERSOM de inviterte spør.
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #26 Skrevet 12. februar 2010 Helt enig!!! Hvor kjip skal man være egentlig?? I utgangspunktet enig, vi ser ikke så mye på prislappen ved sånne anledninger. Men her er det to faktorer som gjør at jeg synes svigerinna er litt i overkant storforlangende: 1) Ønskelista er lagt ved inbydelsen, det er en kjempeblemme ifølge all etikette jeg kjenner til. 2) TS skriver at svigerinna bor i utlandet, så TS og mannen må faktisk bruke både penger og (sannsynligvis) feriedager for i det hele tatt å få deltatt på festen.
Gjest Gjest_isabel_* Skrevet 12. februar 2010 #27 Skrevet 12. februar 2010 Nei, jeg syns ikke noe om slikt som ts beskriver. At det legges ved en ønskeliste i innbydelsen er nærmest som å legge ved en regning for at gjesten skal få delta i bursdagen. Syns man heller kan nevne hva man ønsker seg DERSOM de inviterte spør. De bor i utlandet og jeg tviler på at hun har lagt ved en ønskeliste for å være grådig. Antar at bare familien har fått denne ønskeslisten og da er det vel mulig å gå sammen om en gave som koster litt mer? I utgangspunktet enig, vi ser ikke så mye på prislappen ved sånne anledninger. Men her er det to faktorer som gjør at jeg synes svigerinna er litt i overkant storforlangende: 1) Ønskelista er lagt ved inbydelsen, det er en kjempeblemme ifølge all etikette jeg kjenner til. 2) TS skriver at svigerinna bor i utlandet, så TS og mannen må faktisk bruke både penger og (sannsynligvis) feriedager for i det hele tatt å få deltatt på festen. Jeg ville ikke lagt ved en ønskeliste, men for noen er det kanskje mer vanlig. Det forteller vel mer om bevissthet rundt hva man ikke vil ha. Jeg bor i Norge, det gjør også familien så det er lettere å prate litt rundt gaver og ønsker. Ts skriver ikke at selskapet skal være i utlandet, men dette er søsteren til hennes mann og en gave er på plass likevel. Har man dårlig råd, kan man gå sammen om en gave. Det jeg reagerer på er at innbydelsen blir sendt ut i februar hvis hun skal feire i sommer. Men bor hun langt unna og reise må bestilles er det også forståelig. Men ts nevner ingen kostnader ved reise og for henne og mannen må det koste mer å reise enn å kjøpe gave?
Gjest Raptuza Skrevet 12. februar 2010 #28 Skrevet 12. februar 2010 Ang svigerinne så er det min brors samboer. Og de bor i Norden, og selskapet skal være hjemme hos de. Hun fyller 30.
leirbål Skrevet 12. februar 2010 #29 Skrevet 12. februar 2010 Ok. Men jeg synes fremdeles det er greit å legge ved ønskeliste. Og selv om fam. bor spredt er det vel greit å gå sammen om en gave? Det er jo bare å ta en telefon og avtale hva dere skal kjøpe, hvem som gjør det, og så sender den andre penger.
Gjest Bare Maja Skrevet 13. februar 2010 #30 Skrevet 13. februar 2010 I følge alle etikettebøker og nettsteder jeg kjenner, er det big no-no å legge ønskeliste ved en hvilken som helst invitasjon. De som synes det er OK kan ikke være vel bevandret i etikette. Man skal ikke kaste all god oppførsel til vinden fordi ting er praktisk. De som ønsker kan se på www.etiquettehell.com, der er det endeløst med slike historier. Det er en invitasjon, ikke en faktura!
Caramello Skrevet 13. februar 2010 #31 Skrevet 13. februar 2010 Synes det er litt frekt å klistre på ønskeliste på innbydelsen ja. Greit nok, det kan være vanskelig å finne gaver til folk, særlig voksne, som har "alt". Men synes hun burde ventet med å gi fra seg ønskeliste, inntil noen etterspurte den.
Caramello Skrevet 13. februar 2010 #32 Skrevet 13. februar 2010 Når du skrev "design ting", så trodde jeg du mente vaser og flotte fat til flere tusen. Men å bruke 600 kr på en gave til nær familie, synes jeg slettes ikke er mye, særlig ikke når det er rund dag. Men selvfølgelig, hvis du ikke har råd til det, så må du jo bruke det du føler er et passelig beløp. Om du er heldig, og noe av det hun ønsket seg, selges på Christiania, så er det jo halv pris der nå
Gjest 38 Skrevet 13. februar 2010 #33 Skrevet 13. februar 2010 30 er IKKE rund dag....altså tallet er rundt, men desverre ikke en dag som tar fram de store lappene. 30 er en fest, 40 kan feires med litt mer stil, middag, opplevelser, men det er egentlig ikke før 50 at vi kjøper de store gavene. Synes jeg da:-) Derfor hadde jeg reagert med glede om en 50-åring la med ønskeliste (hva i alle verden kjøper man til en 50-åring?), men en 30-åring? Rart....mine 30-års venner får 30-års gaver....uansett hvor nære de er. Blir litt det samme som de unge kjendisene som skriver biografi i 30-åra....det er vel først etter 50, og vel så det, at det er interessant å lese...
Eliisa Skrevet 13. februar 2010 #34 Skrevet 13. februar 2010 Jeg er nok også en av de som synes at ønskelister er flott! Det er jo ingen som sier at du MÅ kjøpe noe som står på den, bare at det er noen tips om man sliter med å finne noe 600 kr når man fyller 30 synes jeg også er en helt kurant prisklasse, men det er jo sikkert noen billigere ting på listen hennes? Hun mente nok ikke noe negativt når hun sendte ut invitasjonen med liste, men bare å gjøre det lettere for de som ikke vet hva de har lyst til å kjøpe.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #35 Skrevet 14. februar 2010 I følge alle etikettebøker og nettsteder jeg kjenner, er det big no-no å legge ønskeliste ved en hvilken som helst invitasjon. De som synes det er OK kan ikke være vel bevandret i etikette. Man skal ikke kaste all god oppførsel til vinden fordi ting er praktisk. De som ønsker kan se på www.etiquettehell.com, der er det endeløst med slike historier. Det er en invitasjon, ikke en faktura! Veldig, veldig enig. Dette er toppen av frekkhet mener nå jeg. Og som andre skriver, skikkelige "runddager" begynner vel ikke før man bikker over til 50.
Ciara Skrevet 14. februar 2010 #36 Skrevet 14. februar 2010 Ahh...enig i at det er litt merkelig og frekt. Men det er mange som etterspør dette og det har blitt ganske vanlig, så det er ikke sikkert det er sånn ment. Når det er sagt så er det ufint å bare ha dyre ønsker på listen Enig. Skulle enkelte ganger ønske jeg la ved ønskeliste, for jeg må si jeg får mye merkelig noen ganger. Jeg er utrolig lite interessert i å stappe skapene mine fulle av ting jeg ikke liker og heller ikke trenger, så når folk ikke vet hva jeg ønsker meg (og heller ikke spør...) foretrekker jeg å få vin, mat eller gavekort.
Gjest Gjest Skrevet 14. februar 2010 #37 Skrevet 14. februar 2010 Jeg er ekstremt kresen meg både når det gjelder "pynteting" og klær. Men det kunne aldri falt meg inn å gjøre noe slikt som ts beskriver. Er man usikker på hva folk liker kan man spørre hva de ønsker seg, få forretningen til å skrive en byttelapp man legger ved eller man kan gi et gavekort. Eller man kan kjøpe noe som blir brukt opp, feks vin, blomster, kremer osv.
Gjest Gjest_kvinne_* Skrevet 15. februar 2010 #38 Skrevet 15. februar 2010 Det kan jo være at flere av gjestene på mailinglisten har bedt om å få ønskeliste, og at det er grunnen til at hun sendte den til alle? Et godt tips til en rimeligere gave er et par flasker vin, eller skjønnhetsprodukter - nydelig innpakket i f.eks håndlaget papir og velour- eller silkesløyfer. Det er et pluss at kortet er gjennomtenkt og personlig (gjerne håndlaget). Teksten kan henvise til gaven og personen, f.eks at dere synes hun fortjener en kosedag... Om hun er som meg vil hun heller ha 5 håndlagede sjokoladebiter enn et kaffeservise på Nille for samme prisen. Stikkordet er kvalitet uansett prisnivå.
Glitnir Skrevet 15. februar 2010 #39 Skrevet 15. februar 2010 Jeg hadde vel tenkt at det var litt pussig å legge ved en liste på den måten, men neppe brukt mye tid på å tenke på det. Men så er jeg også av typen som ser på ønskelister som høyst veiledende, og helst kjøper noe som ikke står på liste (mer spennende for alle parter). Hun kan jo like gjerne være trådstarters brors kone, eller kona til trådstarters mann. Hehe, får håpe du mener kona til trådstarters bror. Ellers har vi vel med bigami å gjøre
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå