Gjest Raptuza Skrevet 11. februar 2010 #1 Skrevet 11. februar 2010 I dag fikk jeg innnbydelse i posten fra min svigerinne som fyller rundt år i sommer. I samme innbydelse var det også klistret inn en ønskeliste....!! Det var fine design ting til hjemmet av ulike moderne merker. Bare jeg som reagerer på frimodiheten hennes?? Det er vel ingen selvfølge at eg skal få det en ønsker seg? Hun har til og med "bestilt" hvilken farge det skal være på.... Synes dette er litt småfrekt, jeg. Å sende innbydelse med bestillingsliste på ting til hjemmet synes for meg litt freidig. Ikke har jeg råd til å forsyne de med designvarer. Ikke har jeg det selv heller. Merker at litt av gleden med å reise og feire jubileumsdag forsvant...frykter ho skal bli lang i maska når hun ikke får det hun vil ha....
Gjest Diane Skrevet 11. februar 2010 #2 Skrevet 11. februar 2010 I dag fikk jeg innnbydelse i posten fra min svigerinne som fyller rundt år i sommer. I samme innbydelse var det også klistret inn en ønskeliste....!! Det var fine design ting til hjemmet av ulike moderne merker. Bare jeg som reagerer på frimodiheten hennes?? Det er vel ingen selvfølge at eg skal få det en ønsker seg? Hun har til og med "bestilt" hvilken farge det skal være på.... Synes dette er litt småfrekt, jeg. Å sende innbydelse med bestillingsliste på ting til hjemmet synes for meg litt freidig. Ikke har jeg råd til å forsyne de med designvarer. Ikke har jeg det selv heller. Merker at litt av gleden med å reise og feire jubileumsdag forsvant...frykter ho skal bli lang i maska når hun ikke får det hun vil ha.... Jeg hadde ikke reagert, men jeg hadde kjøpt det jeg følte for å kjøpe. Hadde hun vært frekk nok til å si noe på det, hadde reagert, og da skulle hun fått hørt det. Generelt er jeg enig i at sånn oppførsel er i overkant sær, ja.
Gjest megvel Skrevet 11. februar 2010 #3 Skrevet 11. februar 2010 Jeg reagerer litt på at du ikke liker at hun har en ønskeliste. Jeg synes ønskelister er en god ide, da flertallet av de som kjøper gaver ofte ikke vet hva mottakeren ønsker seg eller liker. Kanskje litt drøyt å lime den inn i innbydelsen da. Du trenger ikke nødvendigvis å kjøpe noe av det som står på listen, tenk på det som en forslagsliste heller
Gjest Raptuza Skrevet 11. februar 2010 #4 Skrevet 11. februar 2010 Var inne på en nettside og sjekket prisen på tekannen hun ville ha. 599,- stod det...Det er jo ikke snakk om bryllup, heller! Hun får heller bare tåle at vi kjøper noe annet. Spleising er heller ikke noe alternativ, da vi er så få/liten familie og bor spredt.
Trampe Skrevet 11. februar 2010 #5 Skrevet 11. februar 2010 Jeg hadde nok tenkt som deg. Ønskelister er en fin ting, men man sender da ikke ei lang liste, med dyre ting på, hekta på en bursdagsinvitasjon?? Det gjør man da ikke på bryllupsinvitasjoner heller.. Jeg synes det er helt greit at folk ønsker seg ting når jeg spør. Det er lettere å kjøpe noe når man vet hva folk vil ha. Om jeg hadde ønska meg noe spesielt ville jeg heller sagt det når folk spurte, og hvis tingene var dyre ville jeg ønska meg gavekort på den aktuelle butikken.
Gjest salma Skrevet 11. februar 2010 #6 Skrevet 11. februar 2010 Jeg syns ønskelister er en flott ting. Jeg er ikke så flink med gaver, og bommer gjerne på stil og smak, så jeg blir kjempeglad når jeg får hint om hva jeg skal kjøpe. En vil jo gjerne at mottakeren skal ønske å bruke gaven også? Dessuten så er det jo ikke sånn at man er bundet av en ønskeliste. Dersom man blir voldsomt provosert over listens innhold, kan man jo bare kjøpe noe annet.
Vibi Skrevet 11. februar 2010 #7 Skrevet 11. februar 2010 Syns i utgangspunktet at det er litt spesielt å hekte en ønskeliste på en invitasjon, men på den annen side er det litt greit også. Hvis du ikke vil bruke så mye penger som gavene koster, kan det jo være en idé å gi gavekort i den aktuelle butikken..
Gjest Marlo Skrevet 11. februar 2010 #8 Skrevet 11. februar 2010 Ja, ønskelister er nyttig, men kun når det er etterspurt etter min mening. Jeg fyller rundt år neste måned, og det kunne ikke falt meg inn å sende med ønskeliste i invitasjonen, syns det er ganske så frekt fordi det legger ett press på folk selvom det kanskje ikke er intensjonen. Men når folk spør meg om hva jeg ønsker meg, så nevner jeg jo ting som jeg har skrevet opp på en ønskeliste jeg har her hjemme.
Gjest Supermimz Skrevet 11. februar 2010 #9 Skrevet 11. februar 2010 Kjøp det dere ønsker å kjøpe. Det er jo det som er så flott med gaver, at man får en gave som noen en kjenner har plukket ut med 'hjertet', om du vil. Om hun klager ala "denne var jo ikke på gavelisten min .." Så kan du få lov til å le. Fordi DET er latterlig.
Gjest Gjest_meg_* Skrevet 11. februar 2010 #10 Skrevet 11. februar 2010 Jeg hadde reagert negativt på dette. Ønskeliste kan hun komme med når/hvis du spør.
Anaconda Skrevet 11. februar 2010 #11 Skrevet 11. februar 2010 (endret) Ahh...enig i at det er litt merkelig og frekt. Men det er mange som etterspør dette og det har blitt ganske vanlig, så det er ikke sikkert det er sånn ment. Når det er sagt så er det ufint å bare ha dyre ønsker på listen Hva med (eventuelle) gjester som ikke er i familie med jubilanten en gang, skal de gi dyre gaver også?? Forresten så husker jeg at jeg reagerte når en bekjent på facebook skrev gjentatte ganger på profilen sin hvor bryllupslisten deres lå, dag etter dag. og da er jo bryllup liksom noe annet også! Gavekort var forresten kjempelurt!! Endret 11. februar 2010 av Anaconda
Anaconda Skrevet 11. februar 2010 #12 Skrevet 11. februar 2010 Kjøp det dere ønsker å kjøpe. Det er jo det som er så flott med gaver, at man får en gave som noen en kjenner har plukket ut med 'hjertet', om du vil. Om hun klager ala "denne var jo ikke på gavelisten min .." Så kan du få lov til å le. Fordi DET er latterlig. Dette er det nok mange som blåser en lang marsj i er jeg redd... Dessverre...
Gjest Raptuza Skrevet 12. februar 2010 #13 Skrevet 12. februar 2010 Desverre er nok ikke gavekort en løsning, da de er bosatt i utlandet...Men kommer nok til å finne en gave som passer til vårt budsjett. Glad for å se at det er flere med meg som reagerer på denne praksisen....kan si at giverglden ble temmelig redusert når vi fikk denne invitasjonen, ja. Og jeg er en person som liker å finne og gi gaver. Det viktige er vel som en sa, at gaven er valgt med hjertet!
liv Skrevet 12. februar 2010 #14 Skrevet 12. februar 2010 Går ann å gi mastecard-gavekort om du ikke kommer på noe annet
Gjest rundt 40 Skrevet 12. februar 2010 #15 Skrevet 12. februar 2010 Jeg synes det er usmaklig og frekt. Man kan lure på hvorfor har hun denne festen? Er det for å feire sammen med venner eller for å få gaver? Om man har en rund dag og inviterer til fest er det langt fra noen selvfølge at folk skal dukke opp med svære gaver. Jeg hadde virkelig fått avsmak på å møte opp. Hvor gammel blir hun?
simba80 Skrevet 12. februar 2010 #16 Skrevet 12. februar 2010 Jeg synes det er kjempebra med ønskeliste. Min svigerfamilie eeelsker å kjøpe ting til meg fra Glasmagasinet, enda jeg har skapene fulle av ting jeg ikke har bruk for. Det er synd at de bruker flere hundre kr på gaver som aldri får sett dagens lys i mitt hjem. Da er det mye bedre at man får noe man ønsker seg og har bruk for, ellers er jo de pengene helt bortkastet!
Elle Melle Skrevet 12. februar 2010 #17 Skrevet 12. februar 2010 Hvis hun er opptatt av interiør og design har hun kanskje ikke så stor glede av å få ting andre synes er fine men som ikke er hennes smak? Og kanskje hun har en del slektininger som kjøper ting til hjemmet "fra Nille", type gamle tante Olga som ikke vet hva design er for noe? Da skjønner jeg faktisk at hun legger ved en ønskeliste. Hvorfor ikke? Men jeg synes en slik liste godt kan inneholde ting i litt ulike prisklasser, det må være noe for enhver lommebok og "gavegiversmak". Men er virkelig 600kr. i gave mye i en rund dag altså? Bare maten til hver enkelt gjest kommer gjerne på mer enn det i en slik anledning. Vi har ikke tradisjon for dyre gaver i vår familie, men ville nok faktisk brukt mer enn det hvis det var en spesiell anledning slik som dette.
leirbål Skrevet 12. februar 2010 #18 Skrevet 12. februar 2010 Jeg hadde heller reagert positivt på en ønskeliste, enn negativt. Istedenfor at hun skal ende opp med ting hun ikke har bruk for, eller ønsker seg, så kan hun få det hun vil ha. Hvis det kun er dyre ting er det nå en annen sak. Har du sjekket prisene, så du vet at alle tingene er for dyre? Jeg reagerer litt på at du kun ser på henne som en svigerinne. Hun er jo søsteren til mannen din. Ikke bare din svigerinne. Har han sett på listen og sagt hva han tenker om saken? Jeg ville ikke likt det om mannen min bestemte at vi ikke skulle kjøpe det søsknene mine ønsker seg, uten at jeg var enig. Noen ønsker ikke mange ting som andre synes er fine. De vil kun ha noen få kvalitetsting som de omhygelig har valgt ut selv. Jeg synes de ogå bør respekteres. Ellers er det vel noen av disse tingene som kan bestilles på nettet, så dere kan gi et gavekort på en sum dere kan stå for?
Gjest Gjest Skrevet 12. februar 2010 #19 Skrevet 12. februar 2010 Jeg reagerer litt på at du kun ser på henne som en svigerinne. Hun er jo søsteren til mannen din. Ikke bare din svigerinne. Har han sett på listen og sagt hva han tenker om saken? Jeg ville ikke likt det om mannen min bestemte at vi ikke skulle kjøpe det søsknene mine ønsker seg, uten at jeg var enig. Hun kan jo like gjerne være trådstarters brors kone, eller kona til trådstarters mann.
leirbål Skrevet 12. februar 2010 #20 Skrevet 12. februar 2010 Hun kan jo like gjerne være trådstarters brors kone, eller kona til trådstarters mann. Ja, det har du rett i.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå