Sissan Skrevet 11. februar 2010 #21 Skrevet 11. februar 2010 Jeg kan ikke forstå at du ikke ønsker at 2-åringen din skal ha noenlunde samme døgnrytme som vennene sine i barnehagen jeg da... Vi har mistet 2-åringen litt ut av rytmen i det siste pga litt sene morgener, og jeg får høre ofte om at hun har sittet alene halvannen time med EN voksen mens alle de andre sover. Når de våkner er hun stuptrøtt, og utslitt, frem til hun legger seg på kvelden. Da syns jeg det er bedre å få henne opp om morgenen. Halv ti er jo ikke noe biologisk klokkeslett for når man skal være i barnehagen. Det er en grense de har satt for at de etter den tiden kan gjøre ting med hele barnegruppa og ALLE DE ANSATTE. Dersom noen kommer når alle er dratt, blir de jo enten møtt av tom barnehageavdeling, eller - om det er en liten barnehage - av låst dør. Jeg kan ikke skjønne at man blir så forbannet over å måtte forholde seg til regler som du selv aksepterte da du takket ja til plassen. Men jeg er HELT ENIG I at slikt tar man ikke opp foran andre, eller med barnet tilstede. Det hører hjemme i foreldresamtale bare dere voksne sammen.
Gjest Gjest_lilje_* Skrevet 11. februar 2010 #22 Skrevet 11. februar 2010 Du blir sur og truer med å bytte barnehage fordi de ber deg om å komme tidsnok? Voksent, veldig voksent. Bytt barnehage du. Det er sikkert andre som setter mer pris på plassen enn du tydeligvis gjør.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #23 Skrevet 11. februar 2010 Hehe. Vær så snill å ikke kalle det for "barnehagetante". Det heter faktisk førskolelærer.. Nei, det er jo ikke alle som er utdannet førskolelærer av de som jobber der. Barnehagetante er treffende, og søtt. Hvis de som jobber som det har så dårlig selvtillit og atr seg selv så høytidelig at de ødelegger egen arbeidsdag ved å irritere seg over dette, så bør de kanskje heller skaffe seg en jobb hvor de ikke sliter så mye med selvtilliten...
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #24 Skrevet 11. februar 2010 Du er voksen, kjernetiden i barnehage begynner halv 10. Du tar hensyn til alle de andre barna i barnehagen og deres dagsrytme og kommer halv ti. Kansje var det en dum måte å ta opp problemstillingen, men jeg syns faktisk ikke dette er noe å diskutere. Skal 20 barn få rokket om på hverdagen sin for at du skal være umoden og sta ift en halvtime? Jeg syns faktisk Nigo-san sine innlegg var helt i tråd (barnslig) med trådstarterts innlegg. Bytter heller barnehage... Tja, kansje du burde legge jobben ut på anbud? "Søker barnehageplass med godt pedagogisk, omsorgsfullt og sikkert innhold. P.S. Vil komme og gå nå det passer meg. Ønsker referanser - og å slippe å ta hensyn til andre barn og voksne..."
Gjest salma Skrevet 11. februar 2010 #25 Skrevet 11. februar 2010 Nei beklager jeg har ingen som helt hensikt med å raportere noe som helst. Jeg lukker heller ører å øyne for slike som deg. Så dumt å irritere seg over tåpelige svar. Å noen som ikke gidder en gang å lese hele innlegget en gang før de yter sin mening. I bunn å grunn er de som gjør det, IKKE ut etter å diskutere å reflektere men å heve seg over andre...! Trist! Sikkrt derfor du er moderator her også Det var ikke tidelig å stå opp som var poenget her heller. men hadde du lest hele innlegget hadde du vell fått med deg det Eller kanskje du leste det men overså det slik at du kunne la spydighetene dine fremmes ved å si " er det for tidelig å stå opp"? Jeg tenker som så at Nigo-San både har lest hele innlegget ditt OG forstått det, men likevel tenker som hun gjør. Jeg forstår godt at du vil kose deg med barnet ditt, men jeg forstår ikke at du mener barnehagen skal sette hele sin drift på vent av den grunn. Har hatt to barn i barnehage og da har de ofte tatt spontante turer ut på formiddagen. Jeg hadde blitt rimelig oppgitt som mamma dersom mitt barn stadig ble frarøvet spontane aktiviteter på godværsdager fordi "lille Per sin mamma fikk akutt kose-Per-behov og derfor måtte alle de andre barna pent vente til mamman hans var ferdig med det". Hvorfor kan du ikke levere barnet i rett tid, og heller hente litt tidligere? Så kan du kose deg med barnet da? Så gir du kanskje barnehagen muligheten til å få skikk på barnets dagsoving også.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #26 Skrevet 11. februar 2010 Jada, Nigo-san fleipet, men måten du ga tilsvar på bare bekrefter at du er utrolig trassig og i alle fall ikke har evne til å se lenger enn til din egen nesetipp. Så sint og selvrettferdig når det er tydelig at du bryter en regel som er satt opp til fellesskapets beste. Jeg tenker at kansje det var en grunn til at "barnehagetanten" måtte være litt frempå. Ser ikke for meg at du tåler så veldig mye motsigelse etter innleggene dine...
Shade Skrevet 11. februar 2010 #27 Skrevet 11. februar 2010 Må si meg enig med de fleste andre her inne. Ikke greit av av den ansatte å ta dette i garderoben foran alle andre men du burde virkelig klare å komme presis. Det er ikke alle barnehager som har en tid man må komme innen men din barnehage har det og da skulle det bare mangle at du klarer å forholde deg til det. For å si det sånn, hvordan har du tenkt å klare deg i jobb hvis du stadig vekk forsover deg
Brunhilde Skrevet 11. februar 2010 #28 Skrevet 11. februar 2010 Da jeg hadde barn i barnehage ble de mødrene som oppførte seg som deg sett på som litt ressurssvake og lite empatiske. Jeg ser du går på skole, og jeg kan ikke annet enn å lure på hva som vil skje når du kommer i jobb? Jada, jeg vet at vi har fleksitid med kjernetid mellom 09.00 og 14.00, men dere må jo forstå at jeg hadde behov for å la poden sove litt ekstra i dag. Da fikk jeg ikke lvert i barnehagen før 9.45, og klarer altså ikke å være her før 10.30. Regler? Joda, men de gjelder jo alle de andre, ikke meg. Dere må jo se at mine behov er viktigere enn alle andres, ikke sant? Milde makter. Jeg håper aldri du blir min kollega!
Gjest farge Skrevet 11. februar 2010 #29 Skrevet 11. februar 2010 Det er jo ikke rart barnet ditt ikke vil "sove lur" før rundt kl.14.00 og de andre barna rundt kl.12.00 om det er slik at de står opp et par timer tidligere enn din unge? Barnehagen er et tilbud for ungene, ja, men det er jo selvfølgelig regler der også, for åpningstid, stengetid og i tillegg et tidspunkt hvor de ønsker at alle barna som skal være der den dagen er kommet. Det kan ha mange årsaker, at de drar på tur faste dager rundt 09.30, at diverse pedagogiske opplegg settes igang da og vil lide under avbrytelser, så d blir det jo slik at fordi du kommer for seint og leverer barnet ditt, går det utover resten av barnegruppa fordi du vil sove lenge om morgenen? Man må tilpasse seg regler, og det var ikke greit å ta dette foran de andre, men at hun sa dette hadde nok en bedre grunn enn bare for å irritere deg. Dessuten har du en voldsomt frekk og spydig tone når du får motbør på innlegget ditt.. sånn er det i livet og spesielt på et diskusjonsforum, alle er ikke enige! Om det er denne omgangstonen du har overfor barnehagepersonalet og resten av verden er det ikke rart om du blir oppfattet som tverr, uhøflig og vanskelig. Om det er vanskelig å stå opp, og du heller vil kose deg med ungen din om morgenen, kan du kankje tenke på at det ville være godt for hans del å få starte på ulik aktiviteter med resten av barnegruppa samtidig som de andre, og ikke være den som alltid kommer for sent.. Det merkes godt etterhvert som de blir gamlere og dette stadig gjentar seg. Ellers så kan du jo fra nå av prøve å holde tiden med å levere 09.30 så godt det lar seg gjøre, og heller ringe om du ser du ikke rekker det. Kanskje blir du oppmerksom på at det ikke føles så greit selv heller, om du må ringe og gi beskjed at du kommer for sent 3 dager i uka evt, og dermed klarer å bli flinkere å holde tida? Lykke til
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #30 Skrevet 11. februar 2010 Jeg forstår ikke at man kan være så egoistisk og selvsentrert som deg TS. Det er jo ganske normalt å innpasse seg etter reglene i samfunnet rundt seg. Det er vell ikke slik at noen har tvunget deg til å ha gutten din i denne bhg? Du har jo valgt å ha han der helt selv, og da synes jeg det er på sin plass å følge de reglene som er der. Kan være enig i at måten den barnehageansatte sa det til deg på var ufin, men det kan jo være for at hun begynner å bli lei av å si det til deg. Uansett skulle det jo være helt unødvendig å si slikt til voksne mennesker... nei, du får virkelig ingen støtte fra meg.
litle_my Skrevet 11. februar 2010 #31 Skrevet 11. februar 2010 Ja det gjør jeg!. Nei det kan jeg ikke! Eller vil! Jeg endevender ikke på mine rutiner fordi en barnehage tante lager et nr over en halv time når veldig mangen andre barnehager tydelighvis ikek har problemer med det. Da bytter jeg heller barnehage. alvorlig talt. Det synes jeg var en god idé, men uansett hvor mange barnehager du bytter, så er det slik i livet at vi må ta hensyn til og innrette oss etter hverandre og etter gjeldende regler. Dersom du skal bytte barnehage må du passe på å spørre før du søker hvordan det er med oppmøte-/kjernetid o.l. Og du? Dersom mitt forslag for deg innebærer å "endevende på rutiner" er du veldig lite fleksibel. Jeg tror du vil få det mye lettere dersom du jobber med din innstilling til verden rundt deg.
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #32 Skrevet 11. februar 2010 Det høres ut som trådstarter skal begynne i park med barnet sitt, eller dagmamma. Barnehager har et opplegg, pedagogisk sådan og da forholder man seg til det. passer ikke tilbudet finner man noe annet. En helt annen ting er at når man skriver inn i barnehagen, får man forelagt et regelement. Dette gjelder ikke bare den dagen man akspeterer det, men hele tiden mens man har barnet sitt der. Det er mange som får seg overraskelser vedr ferieavvikling, dugnadsplikt etc etter som tiden går. Har barnehagen kjernetid så forholder du deg til det. Så enkelt er det. Jeg er barnehagemamma og aksepterer ikke dårligere tilbud for mitt barn fordi andre ikke kan innrette seg. Så er det kanskje ikke hver dag for deg, men hvis fem mammaer på en avdeling kommer for sent hver sin dag, så vil det kunne være snakk om hver dag for de andre barna. De andre barna du vet...! Som har krav på et tilbud vi andre foreldre betaler for. Og med små barn blir ting pauset når noen kommer slepende inn etter avtalt tid. Jeg synes det er helt legitimt å ta opp dette, men kanskje ikke ta problemer foran alle andre. Jeg synes du kanskje kan be om en foreldresamtale om du synes dette er veldig problematisk, men tror nok løsningen er at du innretter deg, eller finner et ikke-pedagogisk barnepassopplegg for barnet ditt der de aldri har planer og aktiviteter som kan forstyrres. Kan du forresten komme og gå som du vil på skolen også? Og til slutt; Nigo-san ruler
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #33 Skrevet 11. februar 2010 Dette blir flott...når du begynner å jobbe og MÅ vekke han tidlig og stresse i barnehagen for at DU skal rekke jobben...og han er vant til å sove lenge om morran. Eller når han begynner på skolen og MÅ tidlig opp for å rekke skolen... og han er vant til sove lenge om morran. Du ser vel at du gjør han en bjørnetjeneste, deg selv og for den delen. Samfunnet er nå en gang lagt opp som det er og det er du som må innrette deg etter samfunnet, ikke omvendt. Vi skulle vel alle ønske at det kunne være motsatt i blant, særlig om morra, men det er det jo ikke. Å ikke klare å være i barnehagen til 1/2 10, er jo bare tull og vas. Det er jo faktisk langt på formiddagen. Og det er vel ingen fordel for sønnen din at han blir i utakt med resten av avdelingen vil jeg tro. Tenk på han du, ikke på deg selv. Hadde det vært at du kom for seint til kl 1/2 8 når du ikke MÅ levere så tidlig hadde jeg skjønt deg litt bedre. Med denne leveringstiden burde du jo rekke både å kose før dere drar OG være der til 1/2 10. Faktum er at du kan hente han tidligere og bruke ettermiddagen til lek og kos i stedet for om morran. Bedre for ungen og det.
Billebill Skrevet 11. februar 2010 #34 Skrevet 11. februar 2010 Til TS: Fulltidsmor? Er det mange som er deltidsmor? Er fulltidsmor det samme som alenemor? For fulltidsmor kan neppe være hjemmeværende mor, da du jo går på skolen. Er i så tilfelle ikke ALLE fulltidsmor? Eller er det noen som er så heldige å kunne ta seg ferie fra å være mor (evt bare i 80%stilling).
litle_my Skrevet 11. februar 2010 #35 Skrevet 11. februar 2010 Til TS: Fulltidsmor? Er det mange som er deltidsmor? Er fulltidsmor det samme som alenemor? For fulltidsmor kan neppe være hjemmeværende mor, da du jo går på skolen. Er i så tilfelle ikke ALLE fulltidsmor? Eller er det noen som er så heldige å kunne ta seg ferie fra å være mor (evt bare i 80%stilling). Tja, dersom man har delt omsorg er man vel ikke fulltidsmor? (Joda, man har barn, og må stille opp dersom det er noe, men man har også muligheter til å slappe mer av de periodene man er uten barn)
Hetheru Skrevet 11. februar 2010 #36 Skrevet 11. februar 2010 Nei, det er jo ikke alle som er utdannet førskolelærer av de som jobber der. Barnehagetante er treffende, og søtt. Hvis de som jobber som det har så dårlig selvtillit og atr seg selv så høytidelig at de ødelegger egen arbeidsdag ved å irritere seg over dette, så bør de kanskje heller skaffe seg en jobb hvor de ikke sliter så mye med selvtilliten... Barnehage ansatt er vel også et ord det går an å bruke? Eller heter det Førskolelærer og (barnehage)assistent Og ungene kaller oss ved navn.
Caramba Skrevet 11. februar 2010 #37 Skrevet 11. februar 2010 Vi har alltid respektert kjernetiden i barnehagen. Den har vært halv ti i de tre barnehagene vi har erfaring med og personalet (ikke barnehagetanter) er nøye på at man følger det. De få gangene vi har måttet komme senere så har vi alltid ringt på forhånd, feks ved legebesøk eller at vi har vært utenbys i helgen og kommer tilbake på mandag formiddag. Grunnen til at barnehagene har kjernetid er at dagens aktiviteter starter da. Barna blir gjerne delt opp i grupper, noen reiser på tur, noen synger, noen tegner osv. Hvis ditt barn alltid kommer for sent så havner han sikkert ofte utenfor leken. Jeg skjønner også at de synes det er tungvindt at han sover blund klokken 14. Da skal vel barna ofte ut å leke etter blund og mat, da må en av personalet kanskje sitte inne for å passe på din sønn?
Gjest Gjest Skrevet 11. februar 2010 #38 Skrevet 11. februar 2010 Man kan sikkert si negative ting om at allerede barnehagehverdagen må være "strømlinjeformet" og at alle har "lik" rytmen, men jeg har jobbet en periode i en stor barnehage, og ser hvor viktig det er med rutiner som følges av de fleste - hvis ikke blir det bare et kaos som går utover ALLE, og de ansatte får (enda) mindre tid til hver enkelt. Det vil nok alltids være noen barn som faller litt utenom systemet, f eks på vår avdeling var det noen av barna som måtte gå tidligere tilbake fra turer fordi de var yngst på avdelingen, ble fortere slitne og måtte sove. Og det skjedde jo stadig noe som at en var syk, litt slapp, slo seg osv - greia er at alle slike ting tar litt ekstra med tid og ressurser, og uventede hendelser gjør at man må sette ting på vent. Det er heller ikke sånn at det bare er de dagene man skal "noe spesielt" (som tur) at barnehagen har opplegg for barna, det er vanlig at man har ulike aktiviteter hver eneste dag. Da kan det være greiere om den som kommer for seint kommer mellom to aktiviteter, enn midt i én av dem f eks. Eller i det minste har gitt beskjed om når de kommer. Så jeg synes absolutt trådstarter bør legge seg i selen for å levere tidsnok i barnehagen og snakke ordentlig med pedleder om hva tiden blir brukt til. Det eneste jeg er enig med henne i er at dette burde vært tatt opp på tomannshånd.
Susan Sto Helit Skrevet 11. februar 2010 #39 Skrevet 11. februar 2010 Det er nok ikke uvanlig med kjernetid i barnehagen. I alle de barnehagene vi har hatt barn, har de hatt et tidspunkt vi måtte levere innen. (og det var nok halv ti...) Bortsett fra i den vi er i nå, hvor styrer nekter avdelingene å sette en slik tid. Men her var faktisk alle foreldrene som var på foreldremøte enige om at man ringer og sier ifra, om man en dag ikke rekker å komme før halv ti. For da starter dagens aktiviteter. I de tidligere barnehagene var de avhengige av beskjed hvis man kom sent. For ellers fikk de ikke gått på spontan tur den dagen, eller gjort noe annet morsomt med ungene. Og kom man etter at barnehagen hadde gått på tur, så var lokalet tomt, og døra låst. Der vi går nå er det ganske ofte de gjør noe som krever at barna er på plass allerede 08.30. F.eks. reiser de på kino, og da reiser de 08.40. Kommer man etter dette, er storbarnavdelingen tom, og barna må evt. leveres på småbarn den dagen. (Og det er vel ikke spesielt kult, om alle de andre er på kino...) Dessuten har barnehagen en samling for alle barna 09.30, og da forteller de om hva som skal skje den dagen. Og jeg tror faktisk barna har godt av å være tilstede og få denne informasjonen.
Gjest balla Skrevet 11. februar 2010 #40 Skrevet 11. februar 2010 Den regelen er jo først og fremst for barnet, det er vanskelig å komme inn i leker og aktiviteter når man alltid kommer så seint. Tenk deg selv hvordan hadde det vært om du kom til et møte 30min forsent, vanskelig å komme ordentlig inn i det da...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå