Gå til innhold

Gjøre kattunger husreine


Aftensol

Anbefalte innlegg

Vi er da fosterhjem, og har en kattemamma med 4 kattunger for første gang (bare hatt voksne katter før)

Kattemammaen er husrein og går kun i kassen, kattungene der i mot går i hjørnene, i hvertfall to av de... Minst en går i kassen...

Til nå har vi rett og slett tatt bæsjen som er utenfor kassen og lagt oppi.. Men det virker ikke om det går inn..

Og nå når jeg skrev dette så kom jeg på noe.. Kan det hende at vi burde ha to kasser? At det rett og slett blir for mye med 4 babyer og en mamma i en kasse...?

(vi renser selvfølgelig kassen hver dag...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Er kassen lav nok, slik at de små kommer lett oppi? Vil også anbefale at dere har en kasse til. Det kan også hjelpe at dere rett og slett setter de små pusebabyene oppi og krafser litt med poten dens i sanden. Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes små kasser med lave kanter til katteunger :) Ellers når jeg har skullet få katteunger renslige har jeg løftet de opp i kassen x antall ganger om dagen. Særlig etter at de har spist og drukket.

Hvis de bare løper ut igjen med en gang har jeg løftet de opp i igjen et par ganger til det enten er klart at de ikke må på do eller til de har gjort fra seg.

Hvis de allerede har funnet seg et sted i huset de liker å gå på do så vask det godt og strø litt pepper der, det kan hindre de i å fortsette å gå der.

Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da skal vi kjøpe ny kattekasse!

Det virker som at alle forstår prinsippe med å gå i kassen, i går fikk vi se at alle gjorde det... Men: det kan jo hende at hvis det er opptatt i kassen, og en kattunge må på do så klarer h*n ikke å holde seg og gjør fra seg på gulvet...?

Vi har vasket med zalo spray og sprayet på med sånn sitron lukt som gjør at de ikke vil gjøre fra seg der... Det ser ut til at det virker, men de finner jo bare nye steder :sjenert:

Foreløpig har de kun tilgang til et rom, de får nok ikke komme ut der i fra før de er helt husreine og tam.. (de er på et stort rom ;) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at kattungene har tilgang til et stort rom.

Da har jeg to alternativer til deg:

1. Begrense kattungenes tilgang i rommet, altså lage et mindre område de kan bevege seg på inntil de er blitt husreine.

2. Sette ut flere dokasser. HUsk at små kattunger ikke skal ha klumpesand.

Der kattungene har gjort fra seg fra før av, bør du bruke spesialmiddel for å få bort lukten av tidligere avføring/ tiss.

Selv om det er synlig borte, sitter luktene fremdeles igjen.

Jeg anbefaler deg å bruke et preparat som heter "Urine off" eller lignende, som er beregnet på å få bort slike usynlige lukter.

Selv hadde vi 6 kattunger i fjor, som inntil de var 5-6 uker gamle, og klarte å klatre over, var i en hvalpegård inne i stua vår.

Kattungene ble ofte tatt opp og kost med, og de var ikke utestengt fra omverdenen med å være inne i denne, de fulgte interessant med hva som skjedde innenfor gitteret.

Vi slapp dermed å være redde for å trø på yndige små nøster, og vi slapp å tørke opp tiss og bæsj i krinkler og kroker.

Alle kattungene gikk i kassen sin fra de lærte det. Ingen uhell!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Det hjalp med enda en tissekasse! Nå bruker de en kasse til å tisse i og en til å bæsje i :fnise:

Har vasket alle stedene de har tisset med middel kjøpt på dyrebutikken for å motvirke at de tisser der flere ganger..

Bare lurer: hvorfor skal de ikke ha sånn sand som klumper seg? Det har jeg ikke hørt om før, og de sa ikke noe på dyrebutikken når vi var der og kjøpte sand..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare lurer: hvorfor skal de ikke ha sånn sand som klumper seg? Det har jeg ikke hørt om før, og de sa ikke noe på dyrebutikken når vi var der og kjøpte sand..

Fordi kattunger kan finne på å spise klumpene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...